Setra Utrecht

FNV: medewerkers gedupeerd door ruzie over concessie Utrecht

Syntus heeft al ruim een week de concessie van Connexxion in de provincie Utrecht overgenomen, maar toch lijkt de onrust over de overgang nog steeds niet volledig voorbij. Volgens vakbond FNV Streekvervoer zijn enkele voormalige medewerkers van Connexxion de dupe geworden van de slechte verhoudingen tussen de oude en nieuwe concessiehouder. Medewerkers vallen ’tussen wal en schip’, omdat hun dienstverband bij Connexxion per 11 december is beëindigd, terwijl ze geen nieuw dienstverband hebben gekregen bij Syntus.

Het gaat hier om negen personen die Connexxion op de lijst van niet-herleidbaar, indirect personeel heeft geplaatst als gevolg van het verlies van de concessie. In de Wet Personenvervoer 2000 is opgenomen dat deze mensen door de nieuwe vervoerder moeten worden overgenomen, maar dit is in dit geval niet met alle mensen op de lijst gebeurd. “Dit is echt een nieuwe ontwikkeling”, vertelt bestuurder Wilfred Jonkhout van FNV. “Deze medewerkers hebben nu geen dienstverband meer bij Connexxion of bij Syntus.”

Ruzie

Hij is totaal niet te spreken over de wijze waarop de twee vervoerders het personeel behandelt; volgens hem een resultaat van de slechte verhoudingen tussen de twee vervoerders. “Syntus en Connexxion weigeren het goed te maken en daarom worden er nu medewerkers slachtoffer van de ruzie tussen de vervoerders.” Volgens Jonkhout is het in eerste instantie nu aan Connexxion om Syntus aan te spreken, aangezien Syntus al geen recht heeft om de lijst met niet-herleidbaar, indirect personeel te weigeren.

Als Syntus de rechtmatigheid van die lijst aan de kaak wil stellen, had de vervoerder daarvoor een procedure moeten starten. Dit heeft Syntus echter niet gedaan, waardoor de vervoerder het recht niet heeft om enkele mensen van de lijst niet aan te nemen. Maar wanneer dit alsnog gebeurt, is het aan Connexxion om Syntus te dwingen om zich te houden aan de Wet Personenvervoer 2000. Dat laat de oude vervoerder ook na. “Connexxion heeft tegen de medewerkers gezegd dat ze zelf maar een rechtszaak moeten beginnen. En het vervelende is verder dat een medewerker niet kan aantonen of ze rechtmatig of onrechtmatig op die lijst staan.”

Syntus

Syntus zegt te begrijpen hoe lastig dit is voor mensen, maar legt uit dat de Wet Personenvervoer 2000 op een aantal manieren kan worden ingevuld. Daardoor heeft de vervoerder pas op het moment dat hij de niet-herleidbare lijst werkelijk in handen kreeg van Connexxion een afweging kunnen maken of alle mensen ook echt op die lijst thuishoorden. “Dan pas zien we namen en functies”, legt woordvoerder Frans Zwerver uit.

Om die reden weet Syntus pas sinds de werkelijke transitie van al het personeel dat er enkele personen op de lijst staan die er niet op horen te staan. Zwerver benadrukt wel nog hierover met Connexxion in gesprek te zijn, omdat de vervoerder net zo goed duidelijkheid wil. Een rechtsgang wordt niet helemaal uitgesloten, wanneer de twee vervoerders er samen niet uit kunnen komen. Connexxion kon niet bereikt worden voor een reactie.

Korte implementatie

Toch behoort het niet zo te gaan, vindt Jonkhout. Het is de verantwoordelijkheid van de vervoerders om een goede transitie van het personeel te realiseren, maar beide vervoerders nemen hun verantwoordelijkheid niet. Jonkhout gelooft niet dat dit probleem veroorzaakt wordt door de korte implementatietijd van Syntus in Utrecht. “Als ze de rechtmatigheid van die lijst wilden aankaarten, hadden ze dat meteen kunnen doen toen de lijst bekend werd. Maar daar moest Connexxion ook al toe gedwongen worden. De verhoudingen tussen Syntus en Connexxion staan op scherp; het botert niet.”

Behalve slechte verhoudingen, lijkt ook het kostenplaatje een rol te spelen. “Connexxion wil de medewerkers niet langer in dienst houden en loon uitbetalen, omdat Syntus deze mensen zou moet betalen”, legt Jonkhout uit. “Maar Syntus zegt die bewuste functies niet nodig te hebben.” Connexxion zou volgens de FNV-bestuurder bovendien onterecht vrezen dat het de medewerkers nog jaren in dienst zou moeten houden, wanneer er een rechtszaak wordt begonnen.

Gevolgen

Jonkhout maakt zich zorgen over de gevolgen van dit incident wanneer hier niet tegen wordt opgetreden. “Ik ben er beducht op dat andere vervoerders dit ook gaan doen bij toekomstige concessiewisselingen, wanneer hier geen gevolgen aan verbonden zijn. Als Connexxion en Syntus hiermee wegkomen, is het natuurlijk een goedkope manier om van personeel af te komen.” Overigens heeft Connexxion deze negen medewerkers wel een vergoeding meegegeven.

De vakbonden FNV en CNV hebben een brief verzonden aan de Utrechtse gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof om haar te verzoeken in te grijpen. Zij moet als opdrachtgever de beide vervoerders aanspreken op hun verantwoordelijkheden in de hoop dat de vervoerders de overgang van al het personeel goed afhandelen. Jonkhout: “We hopen dat zij de druk vergroot om dit op te lossen, want dit is gewoon slecht werkgeverschap richting deze negen mensen.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “FNV: medewerkers gedupeerd door ruzie over concessie Utrecht”

Veronica Van Heeswijk|22.12.16|14:30

Als oude werkgever heb je toch ook een zorgplicht dat die mensen goed landen bij nieuwe vervoerder? Maar als je blijkbaar ene ontslagvergoeding meegeeft weet je toch dat ze eigenlijk niet op de lijst horen, vreemd verhaal.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

FNV: medewerkers gedupeerd door ruzie over concessie Utrecht | OVPro.nl
Setra Utrecht

FNV: medewerkers gedupeerd door ruzie over concessie Utrecht

Syntus heeft al ruim een week de concessie van Connexxion in de provincie Utrecht overgenomen, maar toch lijkt de onrust over de overgang nog steeds niet volledig voorbij. Volgens vakbond FNV Streekvervoer zijn enkele voormalige medewerkers van Connexxion de dupe geworden van de slechte verhoudingen tussen de oude en nieuwe concessiehouder. Medewerkers vallen ’tussen wal en schip’, omdat hun dienstverband bij Connexxion per 11 december is beëindigd, terwijl ze geen nieuw dienstverband hebben gekregen bij Syntus.

Het gaat hier om negen personen die Connexxion op de lijst van niet-herleidbaar, indirect personeel heeft geplaatst als gevolg van het verlies van de concessie. In de Wet Personenvervoer 2000 is opgenomen dat deze mensen door de nieuwe vervoerder moeten worden overgenomen, maar dit is in dit geval niet met alle mensen op de lijst gebeurd. “Dit is echt een nieuwe ontwikkeling”, vertelt bestuurder Wilfred Jonkhout van FNV. “Deze medewerkers hebben nu geen dienstverband meer bij Connexxion of bij Syntus.”

Ruzie

Hij is totaal niet te spreken over de wijze waarop de twee vervoerders het personeel behandelt; volgens hem een resultaat van de slechte verhoudingen tussen de twee vervoerders. “Syntus en Connexxion weigeren het goed te maken en daarom worden er nu medewerkers slachtoffer van de ruzie tussen de vervoerders.” Volgens Jonkhout is het in eerste instantie nu aan Connexxion om Syntus aan te spreken, aangezien Syntus al geen recht heeft om de lijst met niet-herleidbaar, indirect personeel te weigeren.

Als Syntus de rechtmatigheid van die lijst aan de kaak wil stellen, had de vervoerder daarvoor een procedure moeten starten. Dit heeft Syntus echter niet gedaan, waardoor de vervoerder het recht niet heeft om enkele mensen van de lijst niet aan te nemen. Maar wanneer dit alsnog gebeurt, is het aan Connexxion om Syntus te dwingen om zich te houden aan de Wet Personenvervoer 2000. Dat laat de oude vervoerder ook na. “Connexxion heeft tegen de medewerkers gezegd dat ze zelf maar een rechtszaak moeten beginnen. En het vervelende is verder dat een medewerker niet kan aantonen of ze rechtmatig of onrechtmatig op die lijst staan.”

Syntus

Syntus zegt te begrijpen hoe lastig dit is voor mensen, maar legt uit dat de Wet Personenvervoer 2000 op een aantal manieren kan worden ingevuld. Daardoor heeft de vervoerder pas op het moment dat hij de niet-herleidbare lijst werkelijk in handen kreeg van Connexxion een afweging kunnen maken of alle mensen ook echt op die lijst thuishoorden. “Dan pas zien we namen en functies”, legt woordvoerder Frans Zwerver uit.

Om die reden weet Syntus pas sinds de werkelijke transitie van al het personeel dat er enkele personen op de lijst staan die er niet op horen te staan. Zwerver benadrukt wel nog hierover met Connexxion in gesprek te zijn, omdat de vervoerder net zo goed duidelijkheid wil. Een rechtsgang wordt niet helemaal uitgesloten, wanneer de twee vervoerders er samen niet uit kunnen komen. Connexxion kon niet bereikt worden voor een reactie.

Korte implementatie

Toch behoort het niet zo te gaan, vindt Jonkhout. Het is de verantwoordelijkheid van de vervoerders om een goede transitie van het personeel te realiseren, maar beide vervoerders nemen hun verantwoordelijkheid niet. Jonkhout gelooft niet dat dit probleem veroorzaakt wordt door de korte implementatietijd van Syntus in Utrecht. “Als ze de rechtmatigheid van die lijst wilden aankaarten, hadden ze dat meteen kunnen doen toen de lijst bekend werd. Maar daar moest Connexxion ook al toe gedwongen worden. De verhoudingen tussen Syntus en Connexxion staan op scherp; het botert niet.”

Behalve slechte verhoudingen, lijkt ook het kostenplaatje een rol te spelen. “Connexxion wil de medewerkers niet langer in dienst houden en loon uitbetalen, omdat Syntus deze mensen zou moet betalen”, legt Jonkhout uit. “Maar Syntus zegt die bewuste functies niet nodig te hebben.” Connexxion zou volgens de FNV-bestuurder bovendien onterecht vrezen dat het de medewerkers nog jaren in dienst zou moeten houden, wanneer er een rechtszaak wordt begonnen.

Gevolgen

Jonkhout maakt zich zorgen over de gevolgen van dit incident wanneer hier niet tegen wordt opgetreden. “Ik ben er beducht op dat andere vervoerders dit ook gaan doen bij toekomstige concessiewisselingen, wanneer hier geen gevolgen aan verbonden zijn. Als Connexxion en Syntus hiermee wegkomen, is het natuurlijk een goedkope manier om van personeel af te komen.” Overigens heeft Connexxion deze negen medewerkers wel een vergoeding meegegeven.

De vakbonden FNV en CNV hebben een brief verzonden aan de Utrechtse gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof om haar te verzoeken in te grijpen. Zij moet als opdrachtgever de beide vervoerders aanspreken op hun verantwoordelijkheden in de hoop dat de vervoerders de overgang van al het personeel goed afhandelen. Jonkhout: “We hopen dat zij de druk vergroot om dit op te lossen, want dit is gewoon slecht werkgeverschap richting deze negen mensen.”

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “FNV: medewerkers gedupeerd door ruzie over concessie Utrecht”

Veronica Van Heeswijk|22.12.16|14:30

Als oude werkgever heb je toch ook een zorgplicht dat die mensen goed landen bij nieuwe vervoerder? Maar als je blijkbaar ene ontslagvergoeding meegeeft weet je toch dat ze eigenlijk niet op de lijst horen, vreemd verhaal.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.