VVMC wil dat NS-personeel vrijdag het werk neerlegt

Machinist, Hanzelijn

Machinisten en hoofdconducteurs van NS van de standplaatsen Amsterdam, Rotterdam en Hoofddorp zijn door de vakbond VVMC aangespoord om vrijdagochtend enkele uren het werk neer te leggen. Dit doen ze omdat ze meer afwisseling willen krijgen in de trajecten die zij elke dag moeten afleggen. Volgens de vakbond bestaat er grote ontevredenheid over de vaste routes bij het rijdend NS-personeel.

De staking duurt vrijdag tot 11.00 uur, omdat de directie van NS Reizigers niet inhoudelijk heeft gereageerd op de ultimatieve brief die de VVMC circa twee weken geleden heeft gestuurd naar NS. NS vindt het jammer dat de VVMC oproept tot de staking en noemt het ‘voorbarig’. De spoorvervoerder zegt al te werken aan verbeteringen. Daarom zijn in ieder geval 100 extra machinisten-diensten per week toegevoegd om meer variatie mogelijk te maken. Bovendien gaan in april sowieso nieuwe werkpakketten in, waarover de spoorvervoerder positief is.

Werkpakketten

De VVMC heeft al enkele maanden commentaar op de nieuwe nieuwe werkpakketten van NS. Begin oktober stelde de vakbond al dat het erop leek dat NS alsnog het gevreesde ‘rondje om de kerk’ zou willen invoeren, maar met als eerste tussenstap het ‘rondje in de regio’. De vakbond is in gesprek gegaan met NS over de werkpakketten, waarop de spoorvervoerder enkele oplossingsrichtingen bedacht. De VVMC heeft hierna echter de leden geraadpleegd en uit die raadpleging bleek dat een groot deel van de medewerkers niet tevreden gesteld konden worden door deze oplossingsrichtingen.

Dit zorgde er dus voor dat de vakbond een ultimatieve brief stuurde, waarop de directie van NSR voor 18 december zou hebben moeten reageren. De directie heeft die deadline laten verlopen. De directie zei bereid te zijn om na de deadline te praten, maar daar heeft de vakbond geen genoegen mee genomen omdat vooraf was aangegeven hoe belangrijk een tijdige reactie was. “Hiermee neem je ook niet de vele medewerkers serieus, die hebben aangegeven zéér ontevreden te zijn over het werkpakket”, aldus de VVMC.

Leden

Hoewel NS voor de werkpakketten in april beterschap heeft beloofd, gaf de spoorvervoerder al eerder aan dat het niet te voorkomen is dat machinisten en conducteurs minder afwisselende trajecten moeten rijden in de nieuwe dienstregeling. Dit komt door het verlies van lijnen aan regionale spoorvervoerders, waaronder in Limburg, en de introductie van de nieuwe sprinters, waar in eerste instantie slechts een beperkt aantal machinisten op zal rijden.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.