Tram, bus, HTM, Den Haag

HTM en vakbonden bereiken resultaat over nieuwe cao

Gepubliceerd op 26-01-2017 om 12:30

HTM en de vakbonden FNV en CNV hebben een cao-resultaat bereikt voor circa 2000 werknemers van de Haagse vervoerder. Er is afgesproken dat de werknemers een loonsverhoging krijgen van 2 procent in zowel 2017 als 2018, een structurele verhoging van de eindejaarsuitkering in diezelfde twee jaar en extra vaste banen voor uitzendkrachten. Bovendien krijgt het personeel meer zeggenschap krijgen over de roosters, zodat ‘werk en privé beter gecombineerd kunnen worden’.

In december legde personeel van de HTM het werk neer, als protest tegen de de krappe rij- en rusttijden, roosters en de hoge werkdruk bij het vervoersbedrijf. Destijds was er nog sprake van overleg tussen de HTM en de vakbonden over de nieuwe cao, waarvoor nu een akkoord lijkt te zijn bereikt. Het onderhandelingsresultaat moet nog wel door de vakbonden FNV en CNV worden voorgelegd aan de leden. Dit zal de komende tijd gebeuren.

Roosters

De vervoerder en het bus- en trampersoneel steggelt al ruim een jaar over de werkpakketten, wat zelfs zorgde voor een rechtsgang. Om die reden zijn beide partijen tevreden dat er nu betere afspraken zijn gemaakt over de dienstenpakketten en de rolverdeling tussen medezeggenschap en de bonden, met name naar de toekomst toe. “Met deze afspraak geven we invulling aan langslepende onduidelijkheid en interpretatie van de cao op dit punt”, aldus Karen Bosch, HTM HRM Manager.

Er zijn ook duidelijke spelregels opgesteld voor het opnemen van verlof. FNV-bestuurslid Paula Verhoef: “Medewerkers krijgen meer zeggenschap, waardoor de balans tussen werk en privé beter wordt. Daarnaast komen er twee extra vrije dagen voor een bepaalde groep ouderen, zodat zij ook meer lucht krijgen.”

Extra afspraken

Verder zijn er afspraken gemaakt over de loonsverhoging, over de structurele werkzaamheden en over de maatregelen voor sociale veiligheid. Zo zal voortaan al het structurele werk worden gedaan door eigen personeel. In de praktijk betekent dit dat minstens twintig uitzendkrachten een vaste baan krijgen bij HTM. De beloning die HTM elk jaar koppelt aan de stijging van de klanttevredenheid, gemeten in de OV-klantenbarometer, blijft intact.

Verder is nogmaals benadrukt dat HTM vanaf 1 januari 2018 geen contant geld meer wil accepteren op de voertuigen, zoals is afgesproken in het landelijk convenant. Daarmee moet de veiligheid verbeteren, omdat de kans dat een buschauffeur wordt overvallen tot een minimum wordt beperkt. Om de veiligheid nog verder te bevorderen is afgesproken dat er voortaan bij onderhoud altijd twee medewerkers aanwezig dienen te zijn, ook ’s avonds.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor SDC360, het vakblad over de zelfrijdende auto

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.