bus Qbuzz, Emmen, Drenthe,

Vakbonden twisten met Arriva, NS en Qbuzz

Foto: Bus in Emmen. Foto ter illustratie.

De vakbonden en enkele vervoerders hebben deze week voor verscheidene zaken met elkaar in de clinch gelegen. CNV en FNV stuurden een open brief naar reizigers in Limburg waarin ze zich excuseerden voor de verslechteringen in het busvervoer sinds dit verzorgd wordt door Arriva, en FNV Spoor beschuldigde NS ervan afspraken over de dubbele bemensing niet na te komen. Ook kwamen de vakbonden op voor ontevreden buschauffeurs in het noorden. 

NS, Arriva en Qbuzz konden deze week allemaal rekenen op kritiek van de vakbonden FNV Streekvervoer, FNV Spoor en CNV Vakmensen. In veel gevallen was het bovendien niet de eerste keer dat deze onderwerpen op de agenda van de vakbonden stonden. Al langer wordt geklaagd over te krappe dienstregelingen en chauffeurs die te hard moeten rijden, werkverdringing en slechtere werkpakketten van NS.

Excuusbrief

Klachten over het busvervoer in Limburg leidde deze week tot een excuusbrief van de leden van de vakbonden CNV Vakmensen en FNV Streekvervoer aan alle reizigers. Volgens de vakbonden ‘regent’ het klachten, sinds Arriva het vervoer heeft overgenomen van Veolia. Al eerder schreven zij aan het bestuur in Limburg dat de dienstregelingen te krap waren opgesteld en dat er een tekort bestaat aan materieel en personeel.

Daarom excuseerden de leden zich nu voor problemen met de dienstregelingen, zoals gemiste aansluitingen en vertragingen, maar ook voor het feit dat er bijvoorbeeld geen bus meer in het dorp komt, dat reizigers niet langer met contant geld kunnen betalen en dat chauffeurs nog moesten wennen aan het nieuwe materieel. Overigens bieden de leden hiervoor weliswaar hun excuses aan, maar stellen ze ook dat een groot deel van de klachten buiten de schuld van het personeel in Limburg zijn veroorzaakt.

Arriva stelt in een reactie aan dagblad De Limburger dat een groot deel van de medewerkers zich volgens de vervoerder niet herkent in de brief, omdat dit beeld niet naar voren kwam in de gesprekken die de vervoerder heeft gehad met vertegenwoordigers van de medewerkers. Wel zal er binnenkort opnieuw worden overlegd met de vakbonden, waarin ook de verbeterpunten van de vakbonden aan bod zullen komen.

Werkverdringing

In Drenthe gaven chauffeurs bij Qbuzz  deze week aan te vrezen voor banenverlies en een verslechtering van de dienstverlening. Vanwege een verkeerde werkverdeling van de OV-lijnen tussen Groningen en Drenthe, zou steeds meer werk worden uitgevoerd door chauffeurs uit Groningen en dit leidt ertoe dat werkgelegenheid in Emmen verdwijnt. Het probleem in Emmen is volgens het Dagblad van het Noorden aan het licht gekomen, nadat er deze week vergaderd werd door de leden van het FNV.

Tijdens die vergadering bleek dat chauffeurs in Drenthe zich zorgen maken over de nieuwe routes voor de busverbinding Klazienaveen – Emmen – Groningen en stadslijn 1 Emmerhout. De chauffeurs zijn bang dat Qbuzz gaat snijden in de stadslijnen. Wanneer dit gebeurt, zullen er chauffeurs hun baan verliezen. Het FNV sluit niet uit dat de chauffeurs bereid zullen zijn om actie te voeren om hun werk te behouden.

Ook hier zegt de vervoerder de ontstane onrust erg vervelend te vinden en Qbuzz benadrukt dat er geen banen gaan verdwijnen. Er staan nog geen concrete plannen vast. De vervoerder in Groningen en Drenthe is van plan in gesprek te gaan met de chauffeurs in het noorden en wil alle nieuwe plannen gaan uitleggen.

Sociale veiligheid

FNV Spoor heeft NS op de vingers getikt, nadat NS liet weten dat er in de nieuwe werkpakketten meer avond- en weekenddiensten te verdelen zijn. De spoorvervoerder start in juni met dubbele bemensing op de treinen op donderdag, vrijdag en zaterdag na 22.00 uur. De vakbonden zijn voorstander van de invoering van dubbele bemensing, omdat dit de veiligheid voor het personeel moet verbeteren. In 2015 werd besloten ’s avonds twee conducteurs in te zetten op treinen, nadat een vrouwelijke conducteur zwaar werd mishandeld.

De vakbond wil echter dat NS niet alleen in het weekend meer personeel inzet, maar op alle weekdagen. “In 2015 hebben NS, vakbonden en de overheid afgesproken dat alle treinen die na 22.00 uur met passagiers rijden bemenst moeten zijn”, schrijft de vakbond. “NS ‘vergeet’ in het pamflet de afspraken over 2017 en heeft het alleen over dubbele bemensing op donderdag- t/m zaterdagavond. De afspraken uit het Agressie Akkoord legt NS dus deels naast zich neer. Het stoort de vakbonden dat de directie niet het hele verhaal heeft vermeld. Ons ongenoegen hebben we uiteraard aan de directie kenbaar gemaakt.” De vakbond heeft NS opgeroepen zo snel mogelijk de dubbel bemenste diensten verder uit te rollen.

Lees ook: Chauffeurs in Friesland ontevreden over dienstregeling in Friesland

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Vakbonden twisten met Arriva, NS en Qbuzz”

Paul Verbuijs|28.02.17|10:29

Zolang de aanbestedingen blijven bestaan en de aandeel houders tevreden gehouden moeten worden, zal er bij elke nieuwe dienstregeling gekort moeten worden. En niemand heeft in de gaten dat de rek er al jaren uit is.Jaren geleden was dit een gesubsidieerde tak en nu moet dit winst opleveren!!! Ook bij elke consess iewisseling moet zo’n beetje al het materieel vervangen worden on zgn. aan de millieu eisen te voldoen, een normaal denkende organisatie zou dit kapitaal vernietiging noemen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vakbonden twisten met Arriva, NS en Qbuzz | OVPro.nl
bus Qbuzz, Emmen, Drenthe,

Vakbonden twisten met Arriva, NS en Qbuzz

Foto: Bus in Emmen. Foto ter illustratie.

De vakbonden en enkele vervoerders hebben deze week voor verscheidene zaken met elkaar in de clinch gelegen. CNV en FNV stuurden een open brief naar reizigers in Limburg waarin ze zich excuseerden voor de verslechteringen in het busvervoer sinds dit verzorgd wordt door Arriva, en FNV Spoor beschuldigde NS ervan afspraken over de dubbele bemensing niet na te komen. Ook kwamen de vakbonden op voor ontevreden buschauffeurs in het noorden. 

NS, Arriva en Qbuzz konden deze week allemaal rekenen op kritiek van de vakbonden FNV Streekvervoer, FNV Spoor en CNV Vakmensen. In veel gevallen was het bovendien niet de eerste keer dat deze onderwerpen op de agenda van de vakbonden stonden. Al langer wordt geklaagd over te krappe dienstregelingen en chauffeurs die te hard moeten rijden, werkverdringing en slechtere werkpakketten van NS.

Excuusbrief

Klachten over het busvervoer in Limburg leidde deze week tot een excuusbrief van de leden van de vakbonden CNV Vakmensen en FNV Streekvervoer aan alle reizigers. Volgens de vakbonden ‘regent’ het klachten, sinds Arriva het vervoer heeft overgenomen van Veolia. Al eerder schreven zij aan het bestuur in Limburg dat de dienstregelingen te krap waren opgesteld en dat er een tekort bestaat aan materieel en personeel.

Daarom excuseerden de leden zich nu voor problemen met de dienstregelingen, zoals gemiste aansluitingen en vertragingen, maar ook voor het feit dat er bijvoorbeeld geen bus meer in het dorp komt, dat reizigers niet langer met contant geld kunnen betalen en dat chauffeurs nog moesten wennen aan het nieuwe materieel. Overigens bieden de leden hiervoor weliswaar hun excuses aan, maar stellen ze ook dat een groot deel van de klachten buiten de schuld van het personeel in Limburg zijn veroorzaakt.

Arriva stelt in een reactie aan dagblad De Limburger dat een groot deel van de medewerkers zich volgens de vervoerder niet herkent in de brief, omdat dit beeld niet naar voren kwam in de gesprekken die de vervoerder heeft gehad met vertegenwoordigers van de medewerkers. Wel zal er binnenkort opnieuw worden overlegd met de vakbonden, waarin ook de verbeterpunten van de vakbonden aan bod zullen komen.

Werkverdringing

In Drenthe gaven chauffeurs bij Qbuzz  deze week aan te vrezen voor banenverlies en een verslechtering van de dienstverlening. Vanwege een verkeerde werkverdeling van de OV-lijnen tussen Groningen en Drenthe, zou steeds meer werk worden uitgevoerd door chauffeurs uit Groningen en dit leidt ertoe dat werkgelegenheid in Emmen verdwijnt. Het probleem in Emmen is volgens het Dagblad van het Noorden aan het licht gekomen, nadat er deze week vergaderd werd door de leden van het FNV.

Tijdens die vergadering bleek dat chauffeurs in Drenthe zich zorgen maken over de nieuwe routes voor de busverbinding Klazienaveen – Emmen – Groningen en stadslijn 1 Emmerhout. De chauffeurs zijn bang dat Qbuzz gaat snijden in de stadslijnen. Wanneer dit gebeurt, zullen er chauffeurs hun baan verliezen. Het FNV sluit niet uit dat de chauffeurs bereid zullen zijn om actie te voeren om hun werk te behouden.

Ook hier zegt de vervoerder de ontstane onrust erg vervelend te vinden en Qbuzz benadrukt dat er geen banen gaan verdwijnen. Er staan nog geen concrete plannen vast. De vervoerder in Groningen en Drenthe is van plan in gesprek te gaan met de chauffeurs in het noorden en wil alle nieuwe plannen gaan uitleggen.

Sociale veiligheid

FNV Spoor heeft NS op de vingers getikt, nadat NS liet weten dat er in de nieuwe werkpakketten meer avond- en weekenddiensten te verdelen zijn. De spoorvervoerder start in juni met dubbele bemensing op de treinen op donderdag, vrijdag en zaterdag na 22.00 uur. De vakbonden zijn voorstander van de invoering van dubbele bemensing, omdat dit de veiligheid voor het personeel moet verbeteren. In 2015 werd besloten ’s avonds twee conducteurs in te zetten op treinen, nadat een vrouwelijke conducteur zwaar werd mishandeld.

De vakbond wil echter dat NS niet alleen in het weekend meer personeel inzet, maar op alle weekdagen. “In 2015 hebben NS, vakbonden en de overheid afgesproken dat alle treinen die na 22.00 uur met passagiers rijden bemenst moeten zijn”, schrijft de vakbond. “NS ‘vergeet’ in het pamflet de afspraken over 2017 en heeft het alleen over dubbele bemensing op donderdag- t/m zaterdagavond. De afspraken uit het Agressie Akkoord legt NS dus deels naast zich neer. Het stoort de vakbonden dat de directie niet het hele verhaal heeft vermeld. Ons ongenoegen hebben we uiteraard aan de directie kenbaar gemaakt.” De vakbond heeft NS opgeroepen zo snel mogelijk de dubbel bemenste diensten verder uit te rollen.

Lees ook: Chauffeurs in Friesland ontevreden over dienstregeling in Friesland

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Vakbonden twisten met Arriva, NS en Qbuzz”

Paul Verbuijs|28.02.17|10:29

Zolang de aanbestedingen blijven bestaan en de aandeel houders tevreden gehouden moeten worden, zal er bij elke nieuwe dienstregeling gekort moeten worden. En niemand heeft in de gaten dat de rek er al jaren uit is.Jaren geleden was dit een gesubsidieerde tak en nu moet dit winst opleveren!!! Ook bij elke consess iewisseling moet zo’n beetje al het materieel vervangen worden on zgn. aan de millieu eisen te voldoen, een normaal denkende organisatie zou dit kapitaal vernietiging noemen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.