Machinisten ‘geschoffeerd’ door uitspraken ProRail

Intercity, trein, NS

Machinisten voelen zich volgens FNV Spoor geschoffeerd door de uitspraken van ProRail over proeven met onbemande treinen. ProRail-topman Pier Eringa liet weten eind dit jaar nog te willen starten met een proef met zelfrijdende treinen. “We zijn niet tegen innovatie, maar eisen volledige betrokkenheid en goede sociale afspraken voordat robotisering op het spoor wordt toegelaten”, zegt Henri Janssen van FNV Spoor.

Pier Eringa wil vaart zetten achter de testritten met zelfrijdende treinen. Eind dit jaar moeten nog testen gaan plaatsvinden met treinen zonder machinist. Er zou dan nog wel een machinist in de cabine moeten zitten, maar alleen om een oogje in het zeil te houden.

‘ProRail heeft geen treinen’

“We zijn verbaasd dat de spoorbeheerder dit zegt en niet de vervoerders zelf, zoals NS of Arriva. ProRail heeft zelf geen treinen”, zegt Janssen. “Wij hebben duidelijke afspraken gemaakt met Roger van Boxtel van NS dat machinisten en conducteurs worden aangesloten en dat we gezamenlijk als werkgevers en vakbonden kijken naar de ontwikkelingen en hoe hiermee om te gaan. Dus ook Van Boxtel wil eerst draagvlak creëren en oplossingen bedenken voor de werkgelegenheid en de sociale consequenties.”

Veiligheid

FNV eist ook goede veiligheidsmaatregelen. Janssen: “De meeste ‘bijna ongevallen’ op het spoor, denk aan plots overstekende passanten, worden voorkomen door menselijk handelen en vakmanschap van machinisten.”

De stelling van FNV wordt ondersteund door machinist John: “Het is nog lang niet zeker dat het ooit zover komt dat we een trein via een robot veilig over het spoor kunnen laten rijden. Zelfs niet als er een machinist in de cabine zit om een oogje in het zeil te houden. Veiligheid voor reizigers en onszelf dient uiteraard prioriteit te krijgen. Maar bovenal wil ik voor mij en mijn collega’s baan- en inkomenszekerheid behouden.”

Robotbelasting

De FNV pleit bovendien voor een robotbelasting. Volgens de vakbond heeft automatisering grote gevolgen voor de werkgelegenheid, maar zal dit ook leiden tot minder belastinginkomen. Daarom zijn goede afspraken nodig over herverdeling van werk, maar volgens FNV kan er ook gedacht worden aan een belasting voor bedrijven die robots gebruiken.

Lees ook: NS-topman: ‘Als we nu niet investeren, betalen we op een andere plek de rekening’

Auteur: Nadine Kieboom

11 reacties op “Machinisten ‘geschoffeerd’ door uitspraken ProRail”

Arco Sierts|18.04.17|15:21

@Onno: ik vermoed dat user @ bananapower 3.0 iets anders bedoelt, nl als je toch al ‘deur-tot-deur’ vervoerd kan worden, waarom zou je dan nog gebruik maken van OV???

Ik denk zelf omdat ook met automatische auto’s er nog steeds een enorm ruimteprobleem is, zowel wat betreft verplaatsingsruimte als parkeerruimte. Die schaarste zal uiteindelijk onvermijdelijk toch leiden tot (spits)heffingen & rekeningrijden, waarmee vervolgens collectieve vervoersvormen gefinancierd kunnen worden.

Gerard Munnik|04.04.17|17:16

De zelfrzelfrijdende auto zit er al aan te komen. Dan moet dat op het spoor toch zeker ook lukken? Het zal wel moeten wil het OV overleven als iedereen met een appje zelfrijdend vervoer van deur tot deur kan regelen.
Laten we eerst maar eens kijken wat daarvoor allemaal geregeld moet worden. Zowel technisch, organisatorisch als sociaal. Eringa heeft al een eerste stapje gezet. Wie volgt?

Onno Oosterhof|04.04.17|13:58

Hoezo is er trouwens geen sociaal plan op dit moment. we weten toch al tientallen jaren dat dit eraan zit te komen?
Argumentatie als de meeste bijna ongelukken worden voorkomen door menselijk ingrijpen zijn onzin omdat er geen ander systeem is op de huidige treinen. en misschien kunnen de huidige veiligheidssystemen wel veel eerder en meer ongelukken voorkomen..
typishce trant van amega conservatief handelen en zoals Arco Siets al zei: Do or die… simple as that!

Onno Oosterhof|04.04.17|13:55

@ bananapower 3.0 kijk je wel of er een machinist in de trein zit nu? ik zie hem zelden of nooit, is voor mij echt geen issue bij het instappen.

de reen dat de nederlandse OV wereld achterloopt is omdat innovatie vooraf gegaan moet worden door 100% werkzekerheid voor alle mensen in het OV.
als alle sectoren er zo over zouden denken zouden we nu nog in de oertijd leven.
innovatie kost banen en creert nieuwe banen.

Arjan de Hek|04.04.17|12:57

Complexe techniek die geintegreerd moet worden met beveiligingssystemen en verkeersleiding. In het kader van interoperability vereist dit internationale samenwerking en standaardisatie. Dat duurt lang. Vergelijk met metro’s gaat mank want die rijden op compleet afgescheiden infra, met oa platformdeuren voor passagiers. In plaats van een geisoleerde ‘proef’ zou ik mijn energie voorlopig richten op iets wat veel dichter bij reizigers staat, bijvoorbeeld single check-in/check-out.

WillemHazenberg|04.04.17|12:42

De techniek is er al er wordt al toegepast. Jaren geleden al gebruikt met miljoenen anderen in Dubai.
Dat de mensen die er nu werken en hun baan in gevaar zien is begrijpelijk, anderzijds staat het OV bedrijf ook steeds onder druk om goedkoper te worden.

http://www.allesoverdubai.nl/vervoer/openbaar-vervoer/dubai-metro/

Banana Power3.0|31.03.17|16:14

maar stap ik nog in de trein als passagier…

Banana Power3.0|31.03.17|16:14

maar stap ik nog in de trein als passagier?

Arco Sierts|30.03.17|22:52

Edoch: de hoofdreden dat Eringa hiermee komt, is dat hij zich als infrabeheerder donders goed beseft dat de spoorsector een aansprekend antwoord moet hebben op de automagische auto. Dat antwoord is PHS/ETMET en ETCS Level 2 niet, daar is echt meer voor nodig: EN fors sneller, EN (vooral op de korte afstand) NOG frequenter. En nog VEEL HOGERE infrabenutting. Dus 3KV+Level 2/3+ATO. De vervoerders zijn hier nog amper mee bezig, maar het is overduidelijk dat het spoor die kan op moet. “Do or die”

Arco Sierts|30.03.17|22:32

Zelf denk ik dat het vooral frequentieverdubbelingen op overwegvrije lijnen in de Randstad rendabel maakt. Elke 7,5 min een (kortere/snellere) Sprinter tussen Den Haag-Ztm(-Gouda) & Amsterdam – Dordrecht bijvoorbeeld. Personeel in de trein is ALTIJD nodig: voor sociale veiligheid en bij incidenten, waaronder ook uitval van techniek. En ’s avonds maakt automatisch rijden standaard dubbele bemensing in de trein financieel haalbaar. Ik ben ervan overtuigd dat het daarmee voor iedereen beter wordt.

Arco Sierts|30.03.17|22:17

Natuurlijk hebben de vervoersbedrijven hier de primaire zegegnschap in. Dat ProRail hier al enigszins over aan het nadenken is, heeft alles te maken met de veiligheidstechnieken aan infrazijde die hiervoor nodig zijn. Want ETCS is bij lange na niet genoeg, er is veel meer aan beveiliging nodig. Denk aan overwegveiligheid (detectie van stilstaand voertuig), voorkomen & detectie van spoorlopers & suicide, afgesloten perrons met deuren…
Kortom, dit is morgen niet klaar.