Vrouwen aan de Top, Railtech

Vrouwen aan de top op RailTech Europe 2017

Tijdens een van de vroege workshopsessies op spoorevenement Railtech Europe 2017 vond een discussie plaats tussen vrouwen aan de top van de OV-sector. De discussie werd gehouden om aandacht te vragen voor het belang van diversiteit in de spoorsector. Voorafgaand aan het evenement werd er een enquête gehouden door de vakbladen OVPro en SpoorPro onder lezers, waaruit onder meer bleek dat 90 procent van de respondenten vindt dat de spoorwereld echt een mannenwereld is.

Tijdens deze sessie gingen vrouwen uit de OV-sector en de spoorsector met elkaar in gesprek om aandacht te vragen voor vrouwen in de sector. De directeuren van GVB, Alexandra van Huffelen en van NS, Marjan Rintel gingen hier in gesprek met Ans Rietstra, directeur projecten ProRail, Director Market Group bij Arcadis Micheline Zeenni en Marianne van Lochem, voorzitter van netwerkgroep Iron Ladies.

Aandeel vrouwen

Eigenlijk waren ze het met elkaar eens dat de 25 procent vrouwen in de sector veel te laag is. In de goed met vrouwen gevulde arena werd voornamelijk gediscussieerd over hoe het aandeel vrouwen aan de spoortop verhoogd kan worden. Rintel van NS wilde daarbij toch meer de focus op het multiculturele aspect leggen. Volgens haar gaat het daar qua vrouwen aan de top best goed. Een redelijke uitzondering zo bleek tijdens de discussie.

Een ander belangrijk punt dat uit de discussie naar voren kwam was de behoefte aan rolmodellen voor andere vrouwen. “Het is een motivatie voor vrouwen, daarom hebben we er ook meer nodig”, aldus Van Lochem. Zij staat aan het hoofd van de Iron ladies, een netwerkorganisatie speciaal voor vrouwen in de spoorsector. Ook bij Prorail wordt het belang gezien. “Vrouwen moeten zich tussen alle mannen in de werkplaats ook op hun gemak blijven voelen, ze moeten er voor blijven gaan.”

Er werd redelijk wat gelachen tijdens de discussies over een toch serieus onderwerp want als het aan de vrouwen ligt moeten er een aantal zaken veranderen op het gebied van vrouwen in topfuncties bij het spoor. Bij het GVB wordt er tijdens sollicitatieprocedures gelet op een goede diversiteit. Het bedrijf moet een afspiegeling zijn van de inwoners van Amsterdam. Voor hen is het dan ook niet alleen belangrijk om veel vrouwen, maar ook zeker een mensen met verschillende achtergronden te hebben, ongeacht geslacht.

Universiteit

Het aandeel vrouwen en mannen is ongeveer 50/50 op de meeste universitaire studies. “Tijdens die opleidingen zijn ze allemaal gelijk aan elkaar, maar als ze in het beroepenveld terecht komen worden vrouwen onzekerder, terwijl je ziet dat mannen zekerder worden naarmate ze langer werken”, stelt Rietstra. Volgens Van Lochem moet er meer worden ingezet op het stimuleren van vrouwen in de spoorsector. “De vraag is vooral: hoe komen er meer? Vrouwen zitten minder in technologie-functies en vaker op functies in de communicaties.” Daarvoor is het belangrijk dat de culturele indoctrinatie stopt, vulde de GVB-directrice aan.

De spoorsector heeft best een stoffig imago volgens Rietstra. Echter komt ze juist in deze sector veel uitdagingen en problemen tegen die opgelost moeten worden, mensen hebben volgens haar een verkeerd idee bij wat er allemaal komt kijken. Van Huffelen deed in het kader van de boekenweek een mooie uitspraak over het probleem. “Vrouwen zijn de verboden vruchten van de arbeidsmarkt.”

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vrouwen aan de top op RailTech Europe 2017 | OVPro.nl
Vrouwen aan de Top, Railtech

Vrouwen aan de top op RailTech Europe 2017

Tijdens een van de vroege workshopsessies op spoorevenement Railtech Europe 2017 vond een discussie plaats tussen vrouwen aan de top van de OV-sector. De discussie werd gehouden om aandacht te vragen voor het belang van diversiteit in de spoorsector. Voorafgaand aan het evenement werd er een enquête gehouden door de vakbladen OVPro en SpoorPro onder lezers, waaruit onder meer bleek dat 90 procent van de respondenten vindt dat de spoorwereld echt een mannenwereld is.

Tijdens deze sessie gingen vrouwen uit de OV-sector en de spoorsector met elkaar in gesprek om aandacht te vragen voor vrouwen in de sector. De directeuren van GVB, Alexandra van Huffelen en van NS, Marjan Rintel gingen hier in gesprek met Ans Rietstra, directeur projecten ProRail, Director Market Group bij Arcadis Micheline Zeenni en Marianne van Lochem, voorzitter van netwerkgroep Iron Ladies.

Aandeel vrouwen

Eigenlijk waren ze het met elkaar eens dat de 25 procent vrouwen in de sector veel te laag is. In de goed met vrouwen gevulde arena werd voornamelijk gediscussieerd over hoe het aandeel vrouwen aan de spoortop verhoogd kan worden. Rintel van NS wilde daarbij toch meer de focus op het multiculturele aspect leggen. Volgens haar gaat het daar qua vrouwen aan de top best goed. Een redelijke uitzondering zo bleek tijdens de discussie.

Een ander belangrijk punt dat uit de discussie naar voren kwam was de behoefte aan rolmodellen voor andere vrouwen. “Het is een motivatie voor vrouwen, daarom hebben we er ook meer nodig”, aldus Van Lochem. Zij staat aan het hoofd van de Iron ladies, een netwerkorganisatie speciaal voor vrouwen in de spoorsector. Ook bij Prorail wordt het belang gezien. “Vrouwen moeten zich tussen alle mannen in de werkplaats ook op hun gemak blijven voelen, ze moeten er voor blijven gaan.”

Er werd redelijk wat gelachen tijdens de discussies over een toch serieus onderwerp want als het aan de vrouwen ligt moeten er een aantal zaken veranderen op het gebied van vrouwen in topfuncties bij het spoor. Bij het GVB wordt er tijdens sollicitatieprocedures gelet op een goede diversiteit. Het bedrijf moet een afspiegeling zijn van de inwoners van Amsterdam. Voor hen is het dan ook niet alleen belangrijk om veel vrouwen, maar ook zeker een mensen met verschillende achtergronden te hebben, ongeacht geslacht.

Universiteit

Het aandeel vrouwen en mannen is ongeveer 50/50 op de meeste universitaire studies. “Tijdens die opleidingen zijn ze allemaal gelijk aan elkaar, maar als ze in het beroepenveld terecht komen worden vrouwen onzekerder, terwijl je ziet dat mannen zekerder worden naarmate ze langer werken”, stelt Rietstra. Volgens Van Lochem moet er meer worden ingezet op het stimuleren van vrouwen in de spoorsector. “De vraag is vooral: hoe komen er meer? Vrouwen zitten minder in technologie-functies en vaker op functies in de communicaties.” Daarvoor is het belangrijk dat de culturele indoctrinatie stopt, vulde de GVB-directrice aan.

De spoorsector heeft best een stoffig imago volgens Rietstra. Echter komt ze juist in deze sector veel uitdagingen en problemen tegen die opgelost moeten worden, mensen hebben volgens haar een verkeerd idee bij wat er allemaal komt kijken. Van Huffelen deed in het kader van de boekenweek een mooie uitspraak over het probleem. “Vrouwen zijn de verboden vruchten van de arbeidsmarkt.”

Auteur: Thom Mandos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.