Arriva verdubbelt marktaandeel door kostenreductie

Anne Hettinga, directeur Arriva Nederland

Het aantal concessiegebieden waar Arriva Nederland het bus- en treinvervoer verzorgt, is in de afgelopen acht jaar meer dan verdubbeld. Vanaf december 2012 komen er vier concessiegebieden bij voor bus- en treinvervoer.  Volgens algemeen directeur Anne Hettinga is de groei vooral gerealiseerd door het snijden in kosten en efficiënter werken, zonder daarbij de kwaliteit uit het oog te verliezen. Daardoor kan het vervoersbedrijf scherper inschrijven bij aanbestedingen.

Hettinga: “We denken continu na over efficiënter werken en meer omzet genereren. Een voorbeeld is de werkplaats in Zutphen waar Arriva sinds kort het onderhoud van treinen in eigen beheer doet.” In Zutphen wordt het onderhoud gedaan van 38 nieuwe treinen die op de Vechtdallijnen en de regio Achterhoek Rivierenland gaan rijden. Op deze manier kan het bedrijf kosten besparen.

Vervoersvormen

Arriva Nederland hield de afgelopen jaren de verschillende vervoersvormen kritisch tegen het licht. Hettinga: “Toen Rob van den Hoek (voormalig Arriva-directeur, red.) en ik binnen kwamen was er een rendementsverschil in de verschillende vormen van vervoer. De taxi’s waren bijvoorbeeld zwaar verlieslijdend.”

“Het leek ons beter om te blijven investeren in goede dingen en de zaken die wat minder goed lopen uit te besteden. We hebben daarom in 2004 de taxi’s, boten en bussen verkocht en besloten ons op de rendabele bussen en treinen te richten”, legt de directeur uit. Arriva verzorgt nog wel taxi- en bootritten, maar doet dit nu in samenwerking met andere bedrijven zoals met Koninklijke Doeksen.

Nieuwe lijnen

Arriva rijdt vanaf 9 december 2012 met nieuwe treinen op de lijn Zwolle-Emmen (Vechtdallijnen) en de lijnen Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Tiel-Arnhem (Achterhoek Rivierenland). Een jaar later wordt het treinvervoer op de lijn Almelo–Mariënberg (Vechtdallijnen) gestart. Vanaf 9 december 2012 gaat het bedrijf ook  busconcessies in Zuid-Holland en Noord- en Zuidwest Friesland verzorgen.

Met het winnen van de verschillende trein- en busconcessies is het vervoersbedrijf enorm gegroeid. De jaaromzet van Arriva Nederland is vanaf 9 december 2012 ruim 400 miljoen euro.

Uitbreiding

Arriva Nederland verzorgt het trein- en busvervoer in de provincies Groningen, Friesland, Flevoland, Gelderland, Noord-Brabant en Zuid-Holland. Naast trein- en busvervoer, exploiteert Arriva samen met Koninklijke Doeksen de Waterbus in Zuid-Holland.

Arriva begon in 1998 als busvervoerder in Nederland, maar breidde het vervoer al snel uit met treinen, taxi’s, boten en ambulances.

 Zorgen

Ondanks de positieve richting die het bedrijf ingaat, maakt Hettinga zich wel zorgen over de recente ontwikkelingen op het gebied van het openbaar vervoer. Een voorbeeld is de wetswijziging die het mogelijk maakt voor de grote steden  om een openbaar vervoersconcessie aan een eigen gemeentelijk vervoersbedrijf te verlenen, zonder dat daarvoor een aanbesteding nodig is.

“Ik vraag me af of de politiek altijd over de consequenties nadenkt met het maken van nieuw beleid. Politici kijken blijkbaar niet of te weinig naar de positieve effecten die het aanbesteden van het openbaar vervoer hebben gehad. Het is goed om nieuwe partijen de kans te geven om te bewijzen dat het beter kan.”

Koerswijziging

“De grote steden en haar inwoners wordt nu met het aanpassen van deze wet het recht onthouden. Zij kiezen niet voor beter openbaar vervoer voor de reiziger. Het is onverdedigbaar om te stoppen met aanbesteden.”

Hettinga: “Ik hoop dat er niet opnieuw een koerswijziging plaatsvindt van de wetgeving over het openbaar vervoer. Er is in 2000 aangegeven (in de Wet Personenvervoer 2000, red.) dat de markt zou worden geliberaliseerd. Wij maar ook andere bedrijven zijn daarom gaan investeren in het openbaar vervoer in Nederland. Het is gek dat halverwege het beleid wordt aangepast.”

Voorbeeld

Volgens Hettinga kan Nederland een voorbeeld nemen aan de Scandinavische landen en aan Zwitserland. “Daar is in één keer de liberalisering doorgevoerd en waait men niet met alle winden mee.”

Arriva richt zijn pijlers op het bus- en treinvervoer  in heel Nederland. Hettinga: “Het is daarbij wel belangrijk dat de uitvraag rendement oplevert. Bij een aanbieding is het belangrijk dat we het belang van de klant, de aandeelhouder en de medewerker dienen.”

Beste personenvervoerder

“Arriva heeft als doelstelling de beste personenvervoerder te worden in een volledig geliberaliseerde openbaar vervoermarkt. We streven er naar dat de geliberaliseerde markt voor Nederland mogelijk wordt. Daar heeft de reiziger profijt van. Dit is in het verleden meer dan bewezen en is daarom ook goed verdedigbaar”, stelt de directeur.

Marieke van Gompel

Lees ook: Arriva opent werkplaats voor treinonderhoud in eigen beheer

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Arriva verdubbelt marktaandeel door kostenreductie”

Heimen Stoffels|01.02.13|00:20

Beste redactie, niet te erg overdrijven graag; in Flevoland heeft Arriva maar 1 aanbesteding (stadsvervoer Lelystad en 1 streeklijn) dus om nu te zeggen dat ze het vervoer in Flevoland verzorgen vind ik iets te grote woorden.

Binic Vreugde|06.01.13|16:41

Het probleem is nu wel dat Arriva eigen abonnementen gaat verkopen die tientallen % duurder zullen zijn.