Pilot NS, station Den Bosch, meten reizigersdrukte

NS wil meetsysteem voor drukte in trein landelijk uitrollen

De NS onderzoekt of een infrarood-systeem dat de drukte in de trein meet, landelijk uitgerold kan worden. Met dit systeem meten sensoren in- en uitstappers, berekenen de bezetting en sturen deze informatie naar een app. Reizigers kunnen met deze app, die gaat onder de naam iNStApp, de bezetting van de trein bekijken en op basis daarvan beslissen waar ze gaan zitten. Dit zorgt voor betere spreiding van reizigers over de trein. 



Ramon Lentink, senior onderzoeksleider bij NS: ”Wij hebben het telsysteem niet zelf ontwikkeld. De Zwitserse vervoerder SBB gebruikt deze techniek bijvoorbeeld al 15 jaar. De innovatie zit hem in het slim hergebruiken van deze techniek, waarbij we de data via het infrarood-systeem realtime delen met onze reizigers.” Ramon Lentink geeft een presentatie over deze innovatie tijdens SmartRail Europe dat van 24 tot 26 februari in Amsterdam plaatsvindt.

Realtime informatie

Volgens Lentink is iNStApp niet te vergelijken met de functie in de huidige Reisplanner Xtra van NS, waarbij ook de drukte in treinen wordt aangegeven. ”De drukte indicator is een stap vooruit, maar ons project gaat een stap verder. Ons project onderscheidt zich van andere projecten doordat wij drukte in treinen direct meten en ons niet op statistieken baseren. Onze app is realtime en preciezer.”

Lentink: ”Wij willen met dit project de reizigers handelingsperspectief geven. Ze kunnen in het drukke gedeelte plaatsnemen, bijvoorbeeld omdat ze dan snel het perron kunnen verlaten op het aankomststation, maar ook de keuze maken om op een rustigere plek te gaan zitten.” Met de app kunnen reizigers naast de drukte in de wagons ook de locatie van de eerste en tweede klas, de stilte zone,  de bredere ingang voor rolstoelen en de ruimte voor fietsen zien. Zo weten ze voordat de trein binnen komt al waar ze moeten gaan staan op het perron om in hun coupé plaats te nemen.

Pilot

NS startte in februari vorig jaar met een pilot op de IJssellijn. Daar rustte de vervoerder 11 treinstellen uit met ruim 270 sensoren. Lentink: ”Het doel van de proef was dat je live en redelijk precies vast kunt stellen hoeveel mensen er in welk deel van de trein zitten. Aan de test namen twee klantgroepen deel, namelijk  échte reizigers en mensen uit de operatie van NS. Zij maakten daarbij gebruik van de testversie van iNStApp.”

De proef werd al snel uitgebreid met een elektronisch bord op een perron van station Den Bosch waarbij reizigers dezelfde informatie te zien kregen als via de testversie van de app. Het bord, dat de volledige lengte van het perron had, gaf weer hoe de trein die binnenkomt is samengesteld en wat de treinbezetting is. ”Dit werd met ledverlichting weergegeven. Groen geeft aan waar het rustig is, rood staat voor een volle wagon”, aldus Lentink. De Dynamische Instapinformatie op het perron heeft afgelopen week de Rotterdam Design Publiekprijs 2013 gewonnen. Ruim 16.000 mensen stemden daarbij op hun favoriete ontwerp.

Klanttevredenheid

De proef met de app en de ledverlichting eindigde in oktober vorig jaar en bleek succesvol. ”De klant gaf de NS een significant hogere waardering na afloop van de proef dan daarvoor”, aldus de onderzoeksleider. 

Op dit moment is de NS ’huiswerk’ aan het doen. Lentink: ”Op dit moment maken we een kostenschatting en kijken wat het gaat opleveren.”

“Daarnaast onderzoeken we wat het betekent om de sensoren al ons materieel in te bouwen. De treinen dienen hiervoor naar de werkplaats te worden gehaald en gaan dus tijdelijk uit de dienstregeling. Het is ook mogelijk dat we het gefaseerd gaan uitrollen, zoals ook met WiFi in de treinen is gebeurd”, legt Lentink uit. 

De uitrol zal bij positieve besluitvorming naar verwachting in 2015 starten.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Rotterdam Design Prijs voor Dynamische Instapinformatie

 

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “NS wil meetsysteem voor drukte in trein landelijk uitrollen”

Frieda Nizno|05.02.14|13:34

De iNStapp is al een tijd weer offline.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS wil meetsysteem voor drukte in trein landelijk uitrollen | OVPro.nl
Pilot NS, station Den Bosch, meten reizigersdrukte

NS wil meetsysteem voor drukte in trein landelijk uitrollen

De NS onderzoekt of een infrarood-systeem dat de drukte in de trein meet, landelijk uitgerold kan worden. Met dit systeem meten sensoren in- en uitstappers, berekenen de bezetting en sturen deze informatie naar een app. Reizigers kunnen met deze app, die gaat onder de naam iNStApp, de bezetting van de trein bekijken en op basis daarvan beslissen waar ze gaan zitten. Dit zorgt voor betere spreiding van reizigers over de trein. 



Ramon Lentink, senior onderzoeksleider bij NS: ”Wij hebben het telsysteem niet zelf ontwikkeld. De Zwitserse vervoerder SBB gebruikt deze techniek bijvoorbeeld al 15 jaar. De innovatie zit hem in het slim hergebruiken van deze techniek, waarbij we de data via het infrarood-systeem realtime delen met onze reizigers.” Ramon Lentink geeft een presentatie over deze innovatie tijdens SmartRail Europe dat van 24 tot 26 februari in Amsterdam plaatsvindt.

Realtime informatie

Volgens Lentink is iNStApp niet te vergelijken met de functie in de huidige Reisplanner Xtra van NS, waarbij ook de drukte in treinen wordt aangegeven. ”De drukte indicator is een stap vooruit, maar ons project gaat een stap verder. Ons project onderscheidt zich van andere projecten doordat wij drukte in treinen direct meten en ons niet op statistieken baseren. Onze app is realtime en preciezer.”

Lentink: ”Wij willen met dit project de reizigers handelingsperspectief geven. Ze kunnen in het drukke gedeelte plaatsnemen, bijvoorbeeld omdat ze dan snel het perron kunnen verlaten op het aankomststation, maar ook de keuze maken om op een rustigere plek te gaan zitten.” Met de app kunnen reizigers naast de drukte in de wagons ook de locatie van de eerste en tweede klas, de stilte zone,  de bredere ingang voor rolstoelen en de ruimte voor fietsen zien. Zo weten ze voordat de trein binnen komt al waar ze moeten gaan staan op het perron om in hun coupé plaats te nemen.

Pilot

NS startte in februari vorig jaar met een pilot op de IJssellijn. Daar rustte de vervoerder 11 treinstellen uit met ruim 270 sensoren. Lentink: ”Het doel van de proef was dat je live en redelijk precies vast kunt stellen hoeveel mensen er in welk deel van de trein zitten. Aan de test namen twee klantgroepen deel, namelijk  échte reizigers en mensen uit de operatie van NS. Zij maakten daarbij gebruik van de testversie van iNStApp.”

De proef werd al snel uitgebreid met een elektronisch bord op een perron van station Den Bosch waarbij reizigers dezelfde informatie te zien kregen als via de testversie van de app. Het bord, dat de volledige lengte van het perron had, gaf weer hoe de trein die binnenkomt is samengesteld en wat de treinbezetting is. ”Dit werd met ledverlichting weergegeven. Groen geeft aan waar het rustig is, rood staat voor een volle wagon”, aldus Lentink. De Dynamische Instapinformatie op het perron heeft afgelopen week de Rotterdam Design Publiekprijs 2013 gewonnen. Ruim 16.000 mensen stemden daarbij op hun favoriete ontwerp.

Klanttevredenheid

De proef met de app en de ledverlichting eindigde in oktober vorig jaar en bleek succesvol. ”De klant gaf de NS een significant hogere waardering na afloop van de proef dan daarvoor”, aldus de onderzoeksleider. 

Op dit moment is de NS ’huiswerk’ aan het doen. Lentink: ”Op dit moment maken we een kostenschatting en kijken wat het gaat opleveren.”

“Daarnaast onderzoeken we wat het betekent om de sensoren al ons materieel in te bouwen. De treinen dienen hiervoor naar de werkplaats te worden gehaald en gaan dus tijdelijk uit de dienstregeling. Het is ook mogelijk dat we het gefaseerd gaan uitrollen, zoals ook met WiFi in de treinen is gebeurd”, legt Lentink uit. 

De uitrol zal bij positieve besluitvorming naar verwachting in 2015 starten.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Rotterdam Design Prijs voor Dynamische Instapinformatie

 

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “NS wil meetsysteem voor drukte in trein landelijk uitrollen”

Frieda Nizno|05.02.14|13:34

De iNStapp is al een tijd weer offline.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.