OV-Klantenbarometer: hogere waardering reizigers na aanbesteding treindiensten

Arriva, trein

Reizigers waren in 2013 meer tevreden over het regionaal treinvervoer dan in het jaar ervoor. Zij gaven het regionaal treinvervoer in 2013 een gemiddeld rapportcijfer 7,4 waar dat in 2012 nog een 7,2 was. Het hogere gemiddelde cijfer is te danken aan de overgang van vijf treindiensten naar een andere vervoerder na een aanbesteding. Dat blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2013 van Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV). De treindienst Zwolle – Kampen, die door de NS wordt geëxploiteerd, behaalde met een 7,8 opnieuw het hoogste cijfer.

Vijf treindiensten gingen in 2013 over naar Arriva en zagen daarna een flinke stijging in de waardering zien. De waardering van treindienst Zwolle – Emmen steeg flink van een 6,3 naar een 7,7. Deze treindienst heeft jarenlang onderaan gestaan, maar is nu van plaats 75 naar 9 in de ranglijst gestegen.

Hogere waardering

Ook de vernieuwde treindiensten Zutphen – Winterswijk (Arriva), Arnhem – Winterswijk (Breng en Arriva), Arnhem – Tiel (Arriva) en Apeldoorn – Zutphen (Arriva) kregen in 2013 een vele hogere waardering dan het jaar daarvoor.

Volgens het KpVV zijn nieuw materieel en verbetering van de dienstregeling de belangrijkste verklaring voor de hogere waardering. 

Onderaan in de lijst van álle onderzoeksgebieden staat de drukke treindienst Nijmegen – Roermond met een 6,8.

Stadsvervoer

In het stadsvervoer scoort Syntus in Apeldoorn het hoogst. Net als in 2012 geven de reizigers het rapportcijfer 7,7. De tram in Rotterdam stijgt voor het vijfde achtereenvolgende jaar in de ranking. Dit keer stijgt het rapportcijfer van een 7,3 naar een 7,6. De bus in de Maasstad stijgt met 0,2 naar een 7,5 en de metro met 0,1 naar een 7,5. Directeur Pedro Peters van RET: “Het zijn prachtige cijfers! Deze cijfers blijken geen eenmalige toevalstreffer, maar het resultaat van onze jarenlange inzet.”

De belangrijkste daler is het stadsvervoer van Utrecht dat van een 7,5 in 2012 naar een 7,1 in 2013 gaat. Het stadsvervoer is in december 2013 overgegaan van vervoerder GVU naar Qbuzz.

Streekvervoer

In het streekvervoer vallen de goede rapportcijfers op van de verschillende Noord-Hollandse vervoersgebieden. Waterland heeft van deze gebieden de hoogste score met een 7,8. In een reactie zegt directeur Wim Kurver van EBS ”buitengewoon gelukkig” te zijn met het resultaat. ”Ondanks dat wij het moeilijk hebben weten wij toch de klant centraal te zetten en dat wordt nu beloond.”

Het busvervoer in Zaanstreek en Gooi en volgen met een 7,7. Amstelland-Meerlanden, Noord-Holland Noord en Haarlem IJmond scoren een 7,6. Reizigers op de snelle veerdienst tussen Velsen en Amsterdam, die eind 2013 is beëindigd, geven een 8,8. Dat is het hoogste algemene oordeel ooit.

Veerdiensten

Ook de veerdiensten Drechtsteden – Rotterdam van Waterbus worden met een 8,2 hoog gewaardeerd. Waterbus eindigde in 2012 samen met de busdiensten op de Friese Waddeneilanden op de eerste plek met het rapportcijfer 8,3. De veerdienst Vlissingen – Breskens is een van de grootste dalers. Het rapportcijfer daalt van een 7,6 naar een 7,2.

Het gebruiksgemak van de OV-chipkaart wordt met een 7,6 opnieuw beter gewaardeerd. In 2010 was dit nog een 6,8. Het gemak van het betalen stijgt in waardering, van een 7,3 in 2012 naar een 7,5 in 2013. 

De reizigers geven in het onderzoek aan dat informatie bij vertraging en de kans op een zitplaats de belangrijkste punten voor verbetering zijn in het OV in Nederland.

Onderzoek

De gemiddelde waardering van OV-reizigers over bus, tram, metro, regionale trein en boot is in 2013 net als in 2012 met een 7,4 beoordeeld. In totaal geeft 81,3 procent van de respondenten een 7,0 of hoger.

Het onderzoek OV-Klantenbarometer wordt jaarlijks gehouden onder reizigers in bus, tram, metro, regionale trein en boot. Ongeveer 90.000 reizigers vullen een schriftelijke enquête in en geven rapportcijfers aan verschillende aspecten van hun rit. Zij geven hun oordeel over de punten algemene waardering, zitplaats, netheid, informatie, tarief, frequentie en sociale veiligheid. Het volledige rapport is te vinden op de website van KpVV.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.