Directeur NS Zakelijk: reizigers moeten in- en uitchecken leren

Joost Ravoo, directeur, NS Zakelijk

Als blijkt dat reizigers na verloop van tijd nog steeds niet kunnen wennen aan het in- en uitchecken bij treinstations, dan gaat NS bekijken of zij via e-mail of app gewaarschuwd kunnen worden als het mis gaat. Dat zegt directeur Joost Ravoo van NS Zakelijk. Maar eerst ligt de prioriteit volgens hem bij het optimaliseren van het OV-chipsysteem. ”Eerst moeten alle poortjes worden geactiveerd. Verder moeten we de reiziger leren om in- en uit te checken. Als dat dan nog niet werkt, dan gaan we de mogelijkheden bekijken van een waarschuwingssysteem.”

Reizigersorganisaties klagen dat op dit moment de verantwoordelijkheid nog te veel bij de reiziger zelf wordt neergelegd. Zij dienen zelf de gemaakte fouten met het in- en uitchecken te melden bij de vervoerders. Corrigeren ze dit niet, dan zijn ze het geld kwijt.

Op dit moment zijn er op 82 van de 400 stations in Nederland toegangspoortjes geplaatst en gedeeltelijk in gebruik genomen. NS verwacht dat door de ingebruikname van de toegangspoortjes het minder vaak zal voorkomen dat reizigers vergeten in- of uit te checken.

Identificatie

Ravoo verwacht dat het straks ook mogelijk zal zijn om met de mobiele telefoon in- en uit te checken. ”Ik verwacht dat de reiziger zich in de toekomst op verschillende manieren kan identificeren. Met de OV-chipkaart, bankpas of mobiele telefoon. Dat kan door in- en uit te checken, een Be-in/Be-out systeem, maar wellicht ook via bluetooth. Een reiziger zal zich echter altijd op een bepaald punt moeten blijven identificeren.”

NS maakte eerder al bekend dit jaar nog te starten met een proef waarbij reizigers per bankpas kunnen in- en uitchecken. Het is nog niet duidelijk of het bedrag daarbij direct van de rekening wordt afgeschreven. Bij de NS-Business Card is het via het Reizen op Rekening mogelijk eventuele correcties nog binnen drie maanden online door te voeren.

OV-chippalen

Of er over tien jaar nog OV-chippalen zullen zijn, is volgens Ravoo moeilijk te voorspellen. ”Dat weet ik niet. We hebben er ook zo lang over gedaan om het papieren treinkaartje af te schaffen. Laten we eerst maar eens zorgen dat het goed werkt. Bovendien is ons hele portfolio gebouwd op de poortjes.”

Sinds vorige week kan er niet meer met het traditionele papieren treinkaartje worden gereisd. Dit betekent dat ook reizigers met een afgekocht abonnement in- en uit- moeten checken. Als zij dat weigeren te doen (dit jaar geldt nog een coulanceregeling), dan hebben zij zichzelf hier uiteindelijk mee volgens Ravoo. ”Door dit niet te doen kan de werkgever het reisgedrag van zijn werknemers niet in kaart brengen. Hij zou op basis hiervan kunnen concluderen dat het abonnement niet langer nodig is.”

Vraag werkgevers

De vraag van de zakelijke markt is volgens Ravoo in de afgelopen jaren verschoven. ”Traditioneel hielden we ons voor de zakelijke markt bezig met OV-abonnementen voor woon-werkverkeer. De behoefte van de werkgever is echter complexer geworden. De vraag van bedrijven is verschoven van abonnementen naar vragen over huisvestiging en mobiliteitsvraagstukken.”

Naast NS Zakelijk zijn er de afgelopen jaren meerdere aanbieders van mobiliteitskaarten bijgekomen zoals Mobility Mixx en XXImo. Waar deze partijen zich met name op mobiliteit in de breedte richten, blijft NS voornamelijk haar focus op het OV houden. 

Ravoo: ”Wij willen primair de beste OV-aanbieder zijn. Dat doen wij vanuit de overtuiging dat het OV een belangrijk onderdeel van het vervoer wordt. De trend van verstedelijking is onomkeerbaar. Hoogbouw is ook alleen mogelijk in gebieden die goed met het OV bereikbaar zijn.”

Toekomstplannen

Ravoo: ”Wij hebben er bewust voor gekozen om brandstof niet op de kaart te zetten. Wel is het mogelijk om met de NS-Business Card met Greenwheels te rijden. We willen ons niet op de automobiliteit richten maar we willen het ook niet helemaal uitsluiten. Daarom hebben we voor de tussenvorm van de leenauto gekozen. Op dit moment bekijken we verder de mogelijkheden om de dedicated wagenparken verder uit te breiden. Bij de gemeente Den Bosch staat op dit moment al een klein wagenpark van Greenwheels.”

De directeur zou verder graag zien dat er een alternatief terugkomt voor het verdwenen stad-/streeksupplementen. ”We zijn nu bezig met een nieuw product waarbij je een budget voor reizen per bus, tram of metro voor op je NS-Business Card kunt kopen. Dit budget staat een jaar lang vast. Werkgevers kunnen voor een small, medium of large budget kiezen. Hiermee verminderen werkgevers het risico dat er boven een bepaald budget wordt gereisd.” Sinds medio 2012 worden er geen stad-/streeksupplementen meer verkocht bij NS Maandtraject-, Jaartraject- en Maandnetabonnementen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

4 reacties op “Directeur NS Zakelijk: reizigers moeten in- en uitchecken leren”

Evert Bouws|18.07.14|23:28

Nergens ter wereld wordt de reiziger zo behandeld als hier in Nederland. Wat een mentaliteit om de reiziger – toch de klant van de vervoerder – als een domme idioot neer te zetten, omdat hij nog steeds niet foutloos overweg kan met het OV-chip-systeem, waarmee men in Nederland al zo lang bezig is om het ingevoerd te krijgen. Waarom onderzoekt men niet eerst eens vooraf, wat een bruikbaar systeem dat uitgaat van de reiziger en niet van de techniek.

René Valk|15.07.14|19:13

NS moet eerst eens leren dat hun Reizigers MENSEN zijn en geen machines ! Daarnaast willen zij die reiziger op 1 , 2 en 3 zetten terwijl ze met de Chipkaart zoals die nu functioneerd op plaats 80 komen !

Roderick Klein|15.07.14|17:20

Het probleem is de problemen zijn er nu. Er had ook een kaartje met QR barcode geintroduceerd kunnen worden. Of had het papierenkaartje langzamer uitgefaseerd. Zelfde fout als met de Fyra en de oude Benelux, hup afschaffen! En deze reactie “praat” heen om de problemen (naar mijn mening)! Het gaat om de 1 Euro heffing o.a. niet de uitcheck problemen die zijn er al tijden! Sla dan nog eens pagina 2 van Metro open voor de _actueele_ problemen met de OV chipkaart! De klant op plaats 1, 2 en 3 ?

Huib Zegers|15.07.14|12:43

Allemaal mooie plannen maar de eerste horde wordt in dit betoog opnieuw genegeerd: het moeten uit- en opnieuw inchecken bij wisseling van spoorvervoerder. Zo verdringen in Zutphen in-, uit- en omcheckende reizigers bij DRIE verschillende paaltjes. Of bezie het treurige lot van degene die van Elst naar Arnhem Velperpoort wil reizen: om 12:11 checkt hij in/uit bij NS, om 12:16 checkt hij in/uit bij Arriva en om 12:27 is het inchecken bij NS, omchecken in Arnhem en uitchecken bij Breng. Bar & boos!