Rover: concessie Limburg niet aan NS gunnen

NS, trein, station Roermond

De concessie voor het openbaar vervoer in Limburg moet uit handen van NS blijven. Dat zegt voorzitter Arriën Kruyt van Rover in een opiniestuk op de website van de reizigersorganisatie. Hij roept de provincie Limburg op om de concessie niet aan NS te gunnen. Volgens Kruyt zijn regionale bedrijven “zuiniger, flexibeler, gaan veel slimmer om met verstoringen en kunnen als zij ook de busconcessie beheren een goed integraal aanbod aan de regionale reiziger bieden”.

“Ook in andere landen is gebleken dat de reiziger er beter van wordt als het regionaal treinverkeer uit handen gaat van het staatsbedrijf, dat in een verre hoofdstad gevestigd is”, aldus de voorzitter.

Marktwerking

De Limburge OV-concessie is in juni op de markt gekomen. De concessie betreft het gehele openbaar vervoer, waardoor de nieuwe vervoerder zowel verantwoordelijk wordt voor het regionaal spoorvervoer, busvervoer als het vervoer op maat. De stoptrein-verbindingen tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard, die nu nog door NS worden verzorgt, maken voor het eerst deel uit van de regionale OV-concessie. Op dit moment maakt de verbinding nog deel uit van de hoofdrailnet-concessie, maar staatssecretaris Mansveld besloot de treindienst te decentraliseren. De nieuwe concessie gaat eind 2016 in.

Als de NS de concessie Limburg krijgt, dan is er volgens Kruyt van marktwerking op het Nederlandse spoor nauwelijks meer sprake. “Marktwerking is niet alleenzaligmakend maar het heeft het regionale spoorvervoer in Nederland onmiskenbaar verbeterd”, zo stelt hij.

Reiziger

Volgens de voorzitter blijft NS “een te log en centralistisch denken apparaat met een blinde vlek voor stoptreinen en kleine stations”. Als de concessie aan het spoorbedrijf wordt verleend, komt dit volgens hem niet ten goede aan de reiziger. “Dan hebben we de oude staatsmonopolist NS uit de jaren tachtig terug en vervalt elke prikkel om aardig voor de reizigers te zijn.”

Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwde er eerder ook al voor dat de reiziger de dupe dreigt te worden van een ongelijk speelveld bij de OV-concessie in Limburg. De Tweede Kamer mengde zich ook al in deze kwestie. Zo dienden het CDA en D66 een motie waarmee zij willen bereiken dat ACM nauw wordt betrokken bij het proces van de aanbesteding, zodat de marktwaakhond erop kan toezien dat alle vervoerders een gelijke kans maken op de inschrijving.

Samenloop

Mansveld maakte eerder dit jaar bekend dat NS zich alleen nog moet richten op het vervoer op het hoofdrailnet. Een uitzondering geldt echter voor spoorlijnen waar Intercity’s en stoptreinen samenlopen, zoals ook in Limburg gebeurt.

De private vervoerders gaven flinke kritiek op deze uitzondering en vinden dat NS moet worden van de Limburgse OV-concessie, omdat er volgens hem sprake is van een ongelijk speelveld. “NS kan bepaalde garanties geven die wij nooit kunnen geven zoals bijvoorbeeld over aansluitingen. Dit gaat ten koste van de andere partijen die zich willen inschrijven”, zo stelde directeur Anne Hettinga van Arriva tijdens Dag van de Rail.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Rover: concessie Limburg niet aan NS gunnen”

Arco Sierts|19.08.14|12:00

@Eduard: niet alleen Arriva, maar ook de andere regiospoorvervoerders.

De grootste beleidsfout is echter gemaakt op de Plesmanweg door Leiden-Utrecht niet mee te decentraliseren. Daar had de reiziger ECHT baat bij gehad: *en* kwartiers-sneldienst Leiden-Utrecht *en* rechtstreeks Leiden-Gouda. In spits 8x p/u Leiden-Alphen.

Eduard de Jong|16.08.14|19:48

‘NS moet zich alleen nog richten op het vervoer op het hoofdrailnet. Een uitzondering geldt echter voor spoorlijnen waar Intercity’s en stopreinen samenlopen’. Deze bekendmaking van Mansveld is regelrecht in strijd met de praktijk van NS, getuige het door NS/Abellio binnenhalen van de regionale concessie Gouda-Alphen. Op dat traject is geen samenloop, en heeft NS de concessie binnengehaald en Arriva feitelijk uit de markt gedrukt bij het ontbreken van een gelijk speelveld.