Network Rail, proef Derby

Network Rail start pilot met batterijtreinen

De Britse spoorbeheerder Network Rail is gestart met een pilot waarbij wordt gereden met een batterijtrein in Derby. Het is de bedoeling dat uiteindelijk een vloot aan batterijtreinen op het Britse spoornetwerk gaat rijden. De batterijtreinen worden gezien als een rendabel en duurzaam alternatief voor de huidige dieseltreinen. De batterijtreinen kunnen ook op niet geëlektrificeerde stukken rijden. Zodra zij onder de bovenleiding rijden, laden de batterijen weer op. Ook Nederland heeft interesse getoond voor deze techniek.

Zo neemt stadsregio Arnhem-Nijmegen deel aan het Europese studieprogramma Sintropher naar verduurzaming en verbetering van de kosteneffectiviteit van het regionale spoor. Het project sluit aan op de pilot in Derby. Op basis van de uitkomsten wordt gekeken of dit concept ook kan worden uitgerold op het Nederlandse regionale spoor.

Proeven

Network Rail heeft de batterijtrein succesvol gemodificeerd en is nu begonnen met proeven op een testbaan in Derby. Dit zal uiteindelijk leiden tot een serie van hogesnelheidstesten bij het Rail Innovation and Development Centre (RIDC) in Nottinghamshire later dit jaar.

Hoewel het project zich nog in een vroeg stadium begeeft, geven Network Rail en haar partners al aan te geloven in het concept van de door batterijen aangedreven treinen. De treinen kunnen volgens de verschillende partijen worden gebruikt om de gaten tussen geëlektrificeerde delen van het Britse spoor te overbruggen. Op deze verbindingen is het niet financieel aantrekkelijk om het spoor te elektrificeren.

Groener spoor

Voor de proef wordt een Abellio Greater Anglia Class type 379 trein gebruikt. Deze trein rijdt normaal gesproken onder bovenleidingspanning. Network Rail en partners Bombardier, Abellio Greater Anglia, FutureRailway en het ministerie van Transport hebben batterijen in de trein geïnstalleerd en voeren nu de eerste tests uit.

James Ambrose, projectleider van Network Rail: “Network Rail heeft zich ten doel gesteld om de komende vijf jaar de kosten met twintig procent terug te brengen. Tegelijkertijd kijken we naar mogelijkheden om het spoor groener te maken. Dit project heeft de potentie om beide doelen te realiseren.”

Regionale spoorlijnen

Stadsregio Arnhem-Nijmegen verwacht dat een batterijtrein ook in Nederland een goed alternatief kan zijn voor elektrificatie van het vervoer op minder drukke spoorlijnen. Elektrificatie van spoorlijnen is kostbaar, maar vanuit kosteneffectiviteit aantrekkelijker bij hoge reizigersaantallen en treinfrequenties.

De haalbaarheid van batterijtreinen wordt bestudeerd op de tracé’s Arnhem-Tiel en Arnhem-Doetinchem-Winterswijk. Op deze lijnen rijden vervoerders Arriva en Breng.

Verduurzaming

Martijn van Os, concessiebeheerder spoorwegen van Stadsregio Arnhem-Nijmegen, verklaarde eerder tegenover OVPro.nl dat elektrificatie vanwege de hoge investeringskosten niet altijd het meest haalbare alternatief is voor verduurzaming. ”Als je hele druk bereden lijnen hebt, dan zullen de exploitatiekosten afnemen waardoor de terugverdientijd van elektrificatie kort zal zijn. Maar voor minder drukke spoorverbindingen moeten we naar minder kostbare alternatieven zoeken”, zo stelde hij.

Vertegenwoordigers van de Stadsregio gaan binnenkort een werkbezoek brengen aan de pilot in Derby. Zij kijken daarbij onder andere naar de investeringskosten, de effecten op het gebied van verduurzaming en de betrouwbaarheid van het materieel en de treindienst. Op basis daarvan start de Stadsregio een haalbaarheidsstudie naar deze techniek om te beoordelen of dit een volwaardig alternatief kan zijn voor dieseltreinen en geschikt is voor beproeving op het Nederlandse regionale spoor.

Marieke van Gompel

Lees ook:

‘Batterijtrein op dunne spoorlijnen goedkoop alternatief voor elektrificatie’

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “Network Rail start pilot met batterijtreinen”

John van Rooij|19.08.14|10:19

Hallo beste mensen,

Dit is al een heel oud systeem en was in 1928 reeds in Duitsland in bedrijf, met aangepaste ETA 177 stellen,Dus waarom het wiel opnieuw uitvinden??
Deze stellen hadden met de toenmalige techniek en accu’s een bereik van zo’n 3 -400 Km/dag al naar gelang de geografische gesteldheid van het trajekt.

John van Rooij

Arco Sierts|19.08.14|11:29

@John,

Het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden. Er is sterk verbeterde en deels ook nieuwe technologie. Bovendien is de kosten/baten-situatie sterk gewijzigd. Elke vergelijking met 1928 en de oude Duitse accutreinen gaat mank. Goed beschouwd is zelfs het wiel opnieuw uitgevonden (lichter, schijfberemd, ABS, regenererende draaistroomaandrijving).
Bij gebrek aan initiatief aan productiezijde (vooral vanwege verouderde techniekinzichten en marktfalen) nemen regionale overheden nu het voortouw.

Eduard de Jong|19.08.14|13:02

Sintropher was het Europese project voor Sustainable Integrated Tram-Based Transport Options for Peripheral European Regions. Het project had en heeft niets te maken met een onderzoek naar batterijtreinen. Beschamend dat stadsregio Arnhem Nijmegen na het mislukken van de heropening van de spoorlijn Nijmegen-Kleve de mogelijkheid van batterijen onder de paraplu van Sintropher poogt te plaatsen. De initiatiefnemer van Sintroper, professor Peter Hall, zal zich in zijn graf omdraaien.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Network Rail start pilot met batterijtreinen | OVPro.nl
Network Rail, proef Derby

Network Rail start pilot met batterijtreinen

De Britse spoorbeheerder Network Rail is gestart met een pilot waarbij wordt gereden met een batterijtrein in Derby. Het is de bedoeling dat uiteindelijk een vloot aan batterijtreinen op het Britse spoornetwerk gaat rijden. De batterijtreinen worden gezien als een rendabel en duurzaam alternatief voor de huidige dieseltreinen. De batterijtreinen kunnen ook op niet geëlektrificeerde stukken rijden. Zodra zij onder de bovenleiding rijden, laden de batterijen weer op. Ook Nederland heeft interesse getoond voor deze techniek.

Zo neemt stadsregio Arnhem-Nijmegen deel aan het Europese studieprogramma Sintropher naar verduurzaming en verbetering van de kosteneffectiviteit van het regionale spoor. Het project sluit aan op de pilot in Derby. Op basis van de uitkomsten wordt gekeken of dit concept ook kan worden uitgerold op het Nederlandse regionale spoor.

Proeven

Network Rail heeft de batterijtrein succesvol gemodificeerd en is nu begonnen met proeven op een testbaan in Derby. Dit zal uiteindelijk leiden tot een serie van hogesnelheidstesten bij het Rail Innovation and Development Centre (RIDC) in Nottinghamshire later dit jaar.

Hoewel het project zich nog in een vroeg stadium begeeft, geven Network Rail en haar partners al aan te geloven in het concept van de door batterijen aangedreven treinen. De treinen kunnen volgens de verschillende partijen worden gebruikt om de gaten tussen geëlektrificeerde delen van het Britse spoor te overbruggen. Op deze verbindingen is het niet financieel aantrekkelijk om het spoor te elektrificeren.

Groener spoor

Voor de proef wordt een Abellio Greater Anglia Class type 379 trein gebruikt. Deze trein rijdt normaal gesproken onder bovenleidingspanning. Network Rail en partners Bombardier, Abellio Greater Anglia, FutureRailway en het ministerie van Transport hebben batterijen in de trein geïnstalleerd en voeren nu de eerste tests uit.

James Ambrose, projectleider van Network Rail: “Network Rail heeft zich ten doel gesteld om de komende vijf jaar de kosten met twintig procent terug te brengen. Tegelijkertijd kijken we naar mogelijkheden om het spoor groener te maken. Dit project heeft de potentie om beide doelen te realiseren.”

Regionale spoorlijnen

Stadsregio Arnhem-Nijmegen verwacht dat een batterijtrein ook in Nederland een goed alternatief kan zijn voor elektrificatie van het vervoer op minder drukke spoorlijnen. Elektrificatie van spoorlijnen is kostbaar, maar vanuit kosteneffectiviteit aantrekkelijker bij hoge reizigersaantallen en treinfrequenties.

De haalbaarheid van batterijtreinen wordt bestudeerd op de tracé’s Arnhem-Tiel en Arnhem-Doetinchem-Winterswijk. Op deze lijnen rijden vervoerders Arriva en Breng.

Verduurzaming

Martijn van Os, concessiebeheerder spoorwegen van Stadsregio Arnhem-Nijmegen, verklaarde eerder tegenover OVPro.nl dat elektrificatie vanwege de hoge investeringskosten niet altijd het meest haalbare alternatief is voor verduurzaming. ”Als je hele druk bereden lijnen hebt, dan zullen de exploitatiekosten afnemen waardoor de terugverdientijd van elektrificatie kort zal zijn. Maar voor minder drukke spoorverbindingen moeten we naar minder kostbare alternatieven zoeken”, zo stelde hij.

Vertegenwoordigers van de Stadsregio gaan binnenkort een werkbezoek brengen aan de pilot in Derby. Zij kijken daarbij onder andere naar de investeringskosten, de effecten op het gebied van verduurzaming en de betrouwbaarheid van het materieel en de treindienst. Op basis daarvan start de Stadsregio een haalbaarheidsstudie naar deze techniek om te beoordelen of dit een volwaardig alternatief kan zijn voor dieseltreinen en geschikt is voor beproeving op het Nederlandse regionale spoor.

Marieke van Gompel

Lees ook:

‘Batterijtrein op dunne spoorlijnen goedkoop alternatief voor elektrificatie’

Auteur: Marieke van Gompel

3 reacties op “Network Rail start pilot met batterijtreinen”

John van Rooij|19.08.14|10:19

Hallo beste mensen,

Dit is al een heel oud systeem en was in 1928 reeds in Duitsland in bedrijf, met aangepaste ETA 177 stellen,Dus waarom het wiel opnieuw uitvinden??
Deze stellen hadden met de toenmalige techniek en accu’s een bereik van zo’n 3 -400 Km/dag al naar gelang de geografische gesteldheid van het trajekt.

John van Rooij

Arco Sierts|19.08.14|11:29

@John,

Het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden. Er is sterk verbeterde en deels ook nieuwe technologie. Bovendien is de kosten/baten-situatie sterk gewijzigd. Elke vergelijking met 1928 en de oude Duitse accutreinen gaat mank. Goed beschouwd is zelfs het wiel opnieuw uitgevonden (lichter, schijfberemd, ABS, regenererende draaistroomaandrijving).
Bij gebrek aan initiatief aan productiezijde (vooral vanwege verouderde techniekinzichten en marktfalen) nemen regionale overheden nu het voortouw.

Eduard de Jong|19.08.14|13:02

Sintropher was het Europese project voor Sustainable Integrated Tram-Based Transport Options for Peripheral European Regions. Het project had en heeft niets te maken met een onderzoek naar batterijtreinen. Beschamend dat stadsregio Arnhem Nijmegen na het mislukken van de heropening van de spoorlijn Nijmegen-Kleve de mogelijkheid van batterijen onder de paraplu van Sintropher poogt te plaatsen. De initiatiefnemer van Sintroper, professor Peter Hall, zal zich in zijn graf omdraaien.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.