Arriva en Veolia naar rechter over OV-concessie Limburg

Arriva-trein, Vechtdallijn

De vervoersbedrijven Arriva en Veolia zijn naar de rechter gestapt om de gunning van de OV-concessie Limburg aan NS-dochter Abellio ongedaan te laten maken. Dat hebben beide vervoerders vrijdag bevestigd. Directeur Manu Lageirse van Veolia zegt dat de aanklacht een gebrek aan level playing field bij de aanbesteding betreft. Arriva wil geen uitspraken doen over de stappen.

Autoriteit Consument en Markt (ACM) is voornemens om NS een boete op te leggen vanwege overtredingen van de Spoorwegwet. Volgens de marktautoriteit heeft de spoorvervoerder artikel 67 en artikel 71 van de wet overtreden. Artikel 67 schrijft voor dat diensten aan andere spoorvervoerders “tegen kostengeoriënteerde tarieven en onder voorwaarden die de mededinging niet beperken” dienen te worden aangeboden.

Gunning

ACM heeft in de vooraankondiging van haar besluit vastgesteld dat NS haar concurrenten hoge prijzen aanrekent voor essentiële zaken zoals het plaatsen van eigen OV-chippalen op stations en de toegang tot kaartautomaten. Artikel 71 van de spoorwegwet beschrijft dat het verboden is om een andere partij oneerlijk te behandelen, te discrimineren of anderszins benadelen. Ook bij deze aanklacht gaat ACM Veolia in het gelijk stellen.

Betrouwbare bronnen stellen dat NS alles op alles heeft gezet om te voorkomen dat ACM dit oordeel voor de gunning van de OV-concessie naar buiten zou brengen. De Tweede Kamer heeft geschrokken gereageerd en  staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu om opheldering gevraagd. VVD-Kamerlid Bart de liefde wil weten of het klopt dat NS de uitspraak van ACM in deze zaak heeft tegengehouden. De PvdA en het CDA steunen hem hierin.

Bart de Liefde, CDA-Kamerlid, Twitter

Klacht

NS zegt in een reactie op de berichtgeving nog geen besluit van ACM te hebben ontvangen en daarom de ophef over deze kwestie ‘prematuur’ te vinden. Woordvoerder Inge Rijgersberg: “Wij zijn bekend met de klacht die Veolia heeft neergelegd bij ACM. ACM heeft een onderzoek ingesteld en heeft NS vragen gesteld op bepaalde onderwerpen. NS heeft hier keurig antwoord op gegeven en wacht nu de uitkomst hiervan af.”

Veolia probeerde eerder al via een gang naar de rechter bij de provincie af te dwingen dat Abellio zou worden uitgesloten van de aanbesteding. De rechter wees de eis van Veolia echter af, omdat Veolia de aanklachten richting de provincie niet hard kon maken in het kort geding.

Aanbesteding

De provincie Limburg gunde de opdracht vorige maand aan Abellio. Het gaat om een megaconcessie omdat het zowel het gehele busvervoer in de provincie als de stoptreinen-diensten betreft. Van de drie inschrijvingen deed Abellio volgens de provincie de beste aanbieding en scoorde meer punten dan Arriva. Veolia werd uitgesloten van de gunning, omdat het bedrijf boven de maximale vraagprijs heeft geboden.

Veolia verklaarde niet scherp te hebben kunnen inschrijven omdat het bedrijf bepaalde risico’s moest incalculeren. Zo zou NS bepaalde diensten niet willen inleveren en informatie die nodig was om een goed bod uit te brengen niet hebben gedeeld.

Jurist

Dagblad de Telegraaf meldt dat NS een jaar geleden een bedrijfsjurist heeft overgenomen van ACM. Hij was bij de marktautoriteit programmamanager transport en is nu voor NS actief betrokken bij dit dossier.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.