NS knarsetandend naar nieuw akkoord met aanbieders mobiliteitskaarten

NS, trein

NS en diverse aanbieders van mobiliteitskaarten zijn na lang overleg een nieuwe verbintenis aangegaan. Deze maand eindigden de tijdelijke contracten met drie aanbieders, Mobility Mixx, XXImo en Radiuz, en NS had deze bedrijven een opzegging gestuurd. Pas na bemoeienis van de politiek, kartelwaakhond ACM en milieuclubs is een akkoord bereikt met twee van de drie kaartaanbieders. Met de derde wordt waarschijnlijk binnen afzienbare tijd een nieuwe verbintenis gesloten. NS spreekt tegen dat opzegging heeft plaatsgevonden en meldt dat uitsluitend sprake is van gewijzigde contractvoorwaarden.

De aanbieders brengen mobiliteitskaarten op de markt, waarmee gebruikers kunnen reizen met het openbaar vervoer, kunnen tanken, kunnen parkeren en diverse andere mogelijkheden hebben. Ook het reizen met NS-treinen zit in dit pakket. In totaal hebben de vier kaartaanbieders ruim honderdvijftigduizend zakelijke gebruikers, onder wie zo’n honderdduizend ambtenaren. De contracten die NS heeft afgesloten met de drie bedrijven eindigden in mei en de vervoerder zou aanvankelijk niets hebben willen weten van een verlenging.

Overleg

De afgelopen maanden is daarom volop overleg gevoerd tussen betrokken partijen om alsnog tot een akkoord te komen. Onder andere ACM, diverse Tweede Kamerfracties en Natuur en Milieu bemoeiden zich met de zaak en wilden NS ertoe bewegen toch nieuwe contracten aan te bieden. Dat is uiteindelijk ook gebeurd, al zijn de voorwaarden wel gewijzigd.

Als verklaring voor de aanvankelijke weigering van NS wordt genoemd dat de aanbieders klanten wegkapen, omdat de gebruikers anders een product van de vervoerder zelf zouden kopen. ”Maar gelukkig hebben we NS kunnen overtuigen dat het juist voordelen biedt”, zegt XXImo-directeur Patrick Bunnik.

Toegevoegde waarde

”De commercieel directeur van NS heeft ingezien dat mobiliteitskaarten toch van toegevoegde waarde kunnen zijn en daarvoor moet ik hem een compliment geven. Wij zorgen er namelijk voor dat onze gebruikers extra treinkilometers maken, die anders met de auto zouden zijn afgelegd. NS beseft dat dat ook voordelen biedt.”

”Het leek er lange tijd op dat er helemaal geen nieuwe overeenkomst zou komen”, meldt Bunnik. ”We hebben namelijk gewoon een koude opzegging gekregen van NS. Door druk van diverse kanten is de vervoerder overstag gegaan. Uiteindelijk hebben we zelfs extra afspraken kunnen maken met elkaar.” Welke afspraken dit zijn, maakt het bedrijf op een later tijdstip bekend.

Mobility Mixx

De eerder genoemde honderdduizend ambtenaren maken gebruik van de kaart van Mobility Mixx, dat ook lang heeft onderhandeld met het vervoersbedrijf. ”Het is best een gedoe geweest”, aldus directeur Paul Wessels. ”We zijn er nu op hoofdlijnen uit en verwachten de komende tijd een definitief akkoord te bereiken.”

Ook de politiek heeft druk uitgeoefend op het vervoersbedrijf om nieuwe verbintenissen aan te gaan. Zo stelden de fracties van de ChristenUnie, VVD en GroenLinks kamervragen aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu. Zij vroegen onder meer aan de bewindsvrouw om NS te bewegen tot contractverlenging.

Toegankelijk

”Wij vinden dat de markt toegankelijk moet zijn voor aanbieders van mobiliteit én van kaarten”, aldus Kamerlid Betty de Boer van de VVD. ”De NS bepaalt als monopolist op het hoofdrailnet heel veel en het is niet goed dat de vervoerder eenzijdig contracten kan opzeggen en dat de kaartaanbieders geen poot hebben om op te staan. Daarom gaan we die vrije toegankelijkheid binnenkort wettelijk verankeren in de Wet Personenvervoer.”

In het recente verleden is ook mededingingsautoriteit ACM in de kwestie gedoken. De toezichthouder voerde gesprekken met diverse betrokken partijen. Op basis van de informatie die ACM heeft vergaard, besloot de organisatie om geen onderzoek te starten. De waakhond was van mening dat er geen overtreding van de Mededingingswet heeft plaatsgevonden.

NS

NS geeft in een reactie aan dat van een koude opzegging geen sprake is geweest. “De contracten met de drie partijen liepen alle drie in mei af en we hebben aangegeven dat we wel verder wilden, maar niet onder dezelfde voorwaarden”, aldus Joost Ravoo, directeur zakelijk bij NS.

“Met de kaartaanbieders waren afspraken gemaakt dat ze zich zouden richten op de niet-NS-klanten. Maar de bedrijven willen concurreren met ons en zich ook richten op onze klanten. Dat mag, maar dan passen we wel de voorwaarden aan. Gebruikers van de kaarten krijgen daarom nog steeds korting, maar die is minder hoog dan voorheen. Daarover hebben we nu overeenstemming bereikt met Radiuz en XXImo. Met Mobility Mixx verwachten we er op korte termijn uitgekomen en er komt waarschijnlijk zelfs een vierde partij bij: Mobiliteitsfabriek.”

Tom van Gurp

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.