Van der Broeck: Veolia was zelf traag met aanbieding OV-concessie Limburg

Ook al vindt Veolia dat ze benadeeld is door NS in de aanloop naar de Limburgse aanbestedingsprocedure, het was juist Veolia die erg laat was met haar aanbieding aan de provincie Limburg. Dat meent Patrick van der Broeck, gedeputeerde openbaar vervoer van de provincie. Volgens de bewindsman moest hij de vervoerder ‘achter de broek zitten’ om informatie over het aanbestedingsbod binnen te krijgen.

Van der Broeck deed de uitspraak eerder deze week op de Dag van de Rail. Hij maakte deel uit van een panel waarin alle hoofdrolspelers in het Limburgse OV-concessieverhaal waren vertegenwoordigd: naast Van der Broeck waren dat Frank van Setten namens Arriva, Maurice Unck, directeur communicatie en strategie van NS en Eric van Eijndhoven, commercieel directeur van Connexxion. Connexxion heeft sinds 1 juni samen met Veolia één directie onder de noemer Transdev.

Van Eijndhoven ontkende dat Veolia/Connexxion traag was met het aanleveren van hun aanbieding. “We hebben zelfs nog een bedankbriefje van de provincie ontvangen.” Veolia wil dat de provincie Limburg de aanbestedingsprocedure opnieuw doet, maar die lijkt in haar nopjes met Arriva, de aanvankelijke nummer twee. Dat bedrijf kreeg de concessie nadat bedrijfsspionage bij aanvankelijke winnaar Abellio/Qbuzz aan het licht kwam.

Vals spel

Van Eijndhoven: “Bij een dergelijke fraude moet de aanbesteding opnieuw, dat staat in de aanbestedingswet.” Om een goed aanbod te doen, moest Veolia van NS weten wat de prijs was voor het gebruik van hun stations, kaartjesautomaten, kiosken en dergelijke, maar werd door NS te laat of helemaal niet ingelicht.

De Autoriteit Consument & Markt oordeelde na een klacht van Veolia dat NS inderdaad vals spel had gespeeld. Vanwege de achtergehouden informatie viel het bod van Veolia hoger uit dan het bedrijf had gewild en voldeed het daarmee niet aan de voorwaarden van de provincie. Veolia wil een nieuwe aanbestedingsprocedure bij de rechter afdwingen.

‘Reiziger de dupe’

Volgens Frank van Setten van Arriva heeft zijn bedrijf geen nadeel ondervonden van het valse spel van NS omdat Arriva eigenhandig een juiste inschatting had gemaakt van de kosten. “Het was voor ons voldoende duidelijk. Om de aanbesteding nu opnieuw te doen, zou betekenen dat de reiziger de dupe wordt”, zei hij.

Gedeputeerde Van der Broeck meldde dat hij zijn buik vol heeft van het aanbestedingsschandaal. Toen NS-man Unck zei dat het oprichten van ‘Chinese muren’ tussen afdelingen binnen NS een non-issue is omdat de spoorconcessies inmiddels allemaal zijn vergeven, reageerde Van der Broeck fel. “Over tien jaar zijn er weer concessies”, zei hij. “Je moet zo’n proces nu gaan inrichten. Daar heb je die tien jaar hard voor nodig.”

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Van der Broeck: Veolia was zelf traag met aanbieding OV-concessie Limburg | OVPro.nl

Van der Broeck: Veolia was zelf traag met aanbieding OV-concessie Limburg

Ook al vindt Veolia dat ze benadeeld is door NS in de aanloop naar de Limburgse aanbestedingsprocedure, het was juist Veolia die erg laat was met haar aanbieding aan de provincie Limburg. Dat meent Patrick van der Broeck, gedeputeerde openbaar vervoer van de provincie. Volgens de bewindsman moest hij de vervoerder ‘achter de broek zitten’ om informatie over het aanbestedingsbod binnen te krijgen.

Van der Broeck deed de uitspraak eerder deze week op de Dag van de Rail. Hij maakte deel uit van een panel waarin alle hoofdrolspelers in het Limburgse OV-concessieverhaal waren vertegenwoordigd: naast Van der Broeck waren dat Frank van Setten namens Arriva, Maurice Unck, directeur communicatie en strategie van NS en Eric van Eijndhoven, commercieel directeur van Connexxion. Connexxion heeft sinds 1 juni samen met Veolia één directie onder de noemer Transdev.

Van Eijndhoven ontkende dat Veolia/Connexxion traag was met het aanleveren van hun aanbieding. “We hebben zelfs nog een bedankbriefje van de provincie ontvangen.” Veolia wil dat de provincie Limburg de aanbestedingsprocedure opnieuw doet, maar die lijkt in haar nopjes met Arriva, de aanvankelijke nummer twee. Dat bedrijf kreeg de concessie nadat bedrijfsspionage bij aanvankelijke winnaar Abellio/Qbuzz aan het licht kwam.

Vals spel

Van Eijndhoven: “Bij een dergelijke fraude moet de aanbesteding opnieuw, dat staat in de aanbestedingswet.” Om een goed aanbod te doen, moest Veolia van NS weten wat de prijs was voor het gebruik van hun stations, kaartjesautomaten, kiosken en dergelijke, maar werd door NS te laat of helemaal niet ingelicht.

De Autoriteit Consument & Markt oordeelde na een klacht van Veolia dat NS inderdaad vals spel had gespeeld. Vanwege de achtergehouden informatie viel het bod van Veolia hoger uit dan het bedrijf had gewild en voldeed het daarmee niet aan de voorwaarden van de provincie. Veolia wil een nieuwe aanbestedingsprocedure bij de rechter afdwingen.

‘Reiziger de dupe’

Volgens Frank van Setten van Arriva heeft zijn bedrijf geen nadeel ondervonden van het valse spel van NS omdat Arriva eigenhandig een juiste inschatting had gemaakt van de kosten. “Het was voor ons voldoende duidelijk. Om de aanbesteding nu opnieuw te doen, zou betekenen dat de reiziger de dupe wordt”, zei hij.

Gedeputeerde Van der Broeck meldde dat hij zijn buik vol heeft van het aanbestedingsschandaal. Toen NS-man Unck zei dat het oprichten van ‘Chinese muren’ tussen afdelingen binnen NS een non-issue is omdat de spoorconcessies inmiddels allemaal zijn vergeven, reageerde Van der Broeck fel. “Over tien jaar zijn er weer concessies”, zei hij. “Je moet zo’n proces nu gaan inrichten. Daar heb je die tien jaar hard voor nodig.”

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.