NS: uitbreiden MerwedeLingelijn mogelijk maar moeilijk

Niet gebruiken! Bleumink vindt bronvermelding niet voldoende.

NS wil best meewerken aan de verlenging van de MerwedeLingelijn tot aan Utrecht en Rotterdam, ook als dat betekent dat de huidige concessiehouder Arriva daarmee op het hoofdspoor terecht komt. De vervoerder zet echter vraagtekens bij de technische haalbaarheid. Dat zegt NS in reactie op plannen van de provincie Zuid-Holland om onderzoek te doen naar de uitbreiding van de lijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.

“Onze afspraken met de overheid schrijven voor dat concessieoverschrijdend vervoer mogelijk moet zijn”, zegt woordvoerder Eric Trinthamer. “Regiovervoerders als Arriva mogen doorrijden op het hoofdspoor en wij mogen op regionaal spoor. Mits dat in het belang is van de reiziger is dat zeker bespreekbaar.”

Concessie

Een uitbreiding van de treindienst Dordrecht-Geldermalsen zou in 2018 in kunnen gaan, laat het Algemeen Dagblad weten. In dat jaar loopt de concessie af voor het OV in het gunningsgebied Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden.

NS denkt echter dat het knap lastig wordt om het extra treinverkeer dat met het doortrekken van de MerwedeLingelijn op het hoofdnet terecht komt in goede banen te leiden. Trinthamer: “Rotterdam is een druk spoor en ook bij Geldermalsen is het nu al krap. Als daar ook nog eens de treinen van het regiovervoer tussen Dordrecht en Geldermalsen bij moeten, zal er ergens anders iets moeten wijken.” Volgens de woordvoerder zit het Nederlandse treinvervoer met 5200 dagelijkse treinen met de huidige technologie aan zijn top.

ERTMS

Nieuwe technologie als het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS zou een uitkomst kunnen bieden. Daardoor is het veiliger om treinen kort op elkaar te laten rijden. Dit systeem is in Nederland alleen nog in gebruik op de Betuweroute, de Hanzelijn en de HSL.

Het systeem wordt vanaf 2016 gefaseerd ingevoerd op andere lijnen. Daarvoor is tot en met 2028 een budget van 2,57 miljard euro beschikbaar. Vanaf 2022 moeten alle treinen die in Nederland worden toegelaten ERTMS aan boord hebben.

R-net

Een uitgebreide MerwedeLingelijn zou in de ogen van de provincie Zuid-Holland onderdeel moeten zijn van R-net. R-net is een kwaliteitskeurmerk voor het openbaar vervoer in de Randstad en garandeert reizigers comfortabel, frequent en betrouwbaar OV.

R-net rijdt al in de provincies Noord- en Zuid Holland en Flevoland. De provincie Utrecht is in 2017 aan de beurt. Onder andere concessiehouders Arriva, Connexxion, EBS (busvervoer) en RET, GVB en HTM (tram) rijden in bepaalde gebieden onder deze vlag. Van de MerwedeLingelijn maken dagelijks zo’n 7000 reizigers gebruik.

Martijn van Best

Auteur: Steven Don

1 reactie op “NS: uitbreiden MerwedeLingelijn mogelijk maar moeilijk”

Arco Sierts|14.07.15|21:38

ERTMS kan zeker helpen dit probleem op te lossen. Edoch: ERTMS ‘sec’ beschouwd als beveiligingssysteem levert slechts een beperkte capaciteitswinst op. ERTMS-invoering wordt pas echt waardevol als verkeersmanagement (‘Traffic Management System’), capaciteitsmanagement, planconcepten, infra-ontwerp en operationele processen/procesbesturing (kortom de integrale procesketen) mee-innoveert. Ook hier geldt het welbekende adagium: “de keten is zo sterk als de zwakste schakel”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS: uitbreiden MerwedeLingelijn mogelijk maar moeilijk | OVPro.nl

NS: uitbreiden MerwedeLingelijn mogelijk maar moeilijk

Niet gebruiken! Bleumink vindt bronvermelding niet voldoende.

NS wil best meewerken aan de verlenging van de MerwedeLingelijn tot aan Utrecht en Rotterdam, ook als dat betekent dat de huidige concessiehouder Arriva daarmee op het hoofdspoor terecht komt. De vervoerder zet echter vraagtekens bij de technische haalbaarheid. Dat zegt NS in reactie op plannen van de provincie Zuid-Holland om onderzoek te doen naar de uitbreiding van de lijn tussen Dordrecht en Geldermalsen.

“Onze afspraken met de overheid schrijven voor dat concessieoverschrijdend vervoer mogelijk moet zijn”, zegt woordvoerder Eric Trinthamer. “Regiovervoerders als Arriva mogen doorrijden op het hoofdspoor en wij mogen op regionaal spoor. Mits dat in het belang is van de reiziger is dat zeker bespreekbaar.”

Concessie

Een uitbreiding van de treindienst Dordrecht-Geldermalsen zou in 2018 in kunnen gaan, laat het Algemeen Dagblad weten. In dat jaar loopt de concessie af voor het OV in het gunningsgebied Drechtsteden-Alblasserwaard-Vijfheerenlanden.

NS denkt echter dat het knap lastig wordt om het extra treinverkeer dat met het doortrekken van de MerwedeLingelijn op het hoofdnet terecht komt in goede banen te leiden. Trinthamer: “Rotterdam is een druk spoor en ook bij Geldermalsen is het nu al krap. Als daar ook nog eens de treinen van het regiovervoer tussen Dordrecht en Geldermalsen bij moeten, zal er ergens anders iets moeten wijken.” Volgens de woordvoerder zit het Nederlandse treinvervoer met 5200 dagelijkse treinen met de huidige technologie aan zijn top.

ERTMS

Nieuwe technologie als het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS zou een uitkomst kunnen bieden. Daardoor is het veiliger om treinen kort op elkaar te laten rijden. Dit systeem is in Nederland alleen nog in gebruik op de Betuweroute, de Hanzelijn en de HSL.

Het systeem wordt vanaf 2016 gefaseerd ingevoerd op andere lijnen. Daarvoor is tot en met 2028 een budget van 2,57 miljard euro beschikbaar. Vanaf 2022 moeten alle treinen die in Nederland worden toegelaten ERTMS aan boord hebben.

R-net

Een uitgebreide MerwedeLingelijn zou in de ogen van de provincie Zuid-Holland onderdeel moeten zijn van R-net. R-net is een kwaliteitskeurmerk voor het openbaar vervoer in de Randstad en garandeert reizigers comfortabel, frequent en betrouwbaar OV.

R-net rijdt al in de provincies Noord- en Zuid Holland en Flevoland. De provincie Utrecht is in 2017 aan de beurt. Onder andere concessiehouders Arriva, Connexxion, EBS (busvervoer) en RET, GVB en HTM (tram) rijden in bepaalde gebieden onder deze vlag. Van de MerwedeLingelijn maken dagelijks zo’n 7000 reizigers gebruik.

Martijn van Best

Auteur: Steven Don

1 reactie op “NS: uitbreiden MerwedeLingelijn mogelijk maar moeilijk”

Arco Sierts|14.07.15|21:38

ERTMS kan zeker helpen dit probleem op te lossen. Edoch: ERTMS ‘sec’ beschouwd als beveiligingssysteem levert slechts een beperkte capaciteitswinst op. ERTMS-invoering wordt pas echt waardevol als verkeersmanagement (‘Traffic Management System’), capaciteitsmanagement, planconcepten, infra-ontwerp en operationele processen/procesbesturing (kortom de integrale procesketen) mee-innoveert. Ook hier geldt het welbekende adagium: “de keten is zo sterk als de zwakste schakel”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.