Toegang reisproducten NS blijft beperkt voor mobiliteitsaanbieders

Gosse Veenstra, secretaris FMN, Hans Peters, commercieel directeur NS Reizigers, Tweede Kamer

NS en de regionale vervoerders zien er geen heil in om de markt verder te openen voor aanbieders van mobiliteitskaarten. Volgens commercieel directeur Hans Peters van NS Reizigers gaat dit ten koste van haar eigen reizigers. “Als wij zaken doen met bepaalde partijen, dan doen wij dat alleen als zij toegevoegde waarde hebben. Aanbieders van mobiliteitskaarten bieden vooral substitutie van onze huidige diensten.” Dat zei hij tijdens de hoorzitting Betalen in het OV 2.0 in de Tweede Kamer.

Peters gaf aan dat uit ervaring uit het verleden bleek dat de mobiliteitsaanbieders niet in staat zijn gebleken om marktgroei te realiseren. NS geeft aan inmiddels ‘constructieve gesprekken’ te voeren met  de mobiliteitsaanbieders over segmenten en proposities die wél waarde toevoegen.

Mobiliteitsaanbieders

Ook de regionale vervoerders verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) zien het niet zitten om de mobiliteitsaanbieders onbeperkt toegang tot hun reisproducten te geven. Wel willen de vervoerders kijken of de mobiliteitsaanbieders een plek kunnen krijgen in Trans Link Systems (TLS). Op dit moment hebben alleen vervoerders NS, GVB, HTM en RET aandelen in TLS. Het is de bedoeling dat TLS een coöperatie wordt waarin alle vervoerders zitten.

Peters: “We zijn op dit moment bezig met een herpositionering van TLS waardoor de andere vervoerders er ook bij komen. Daarin willen we een vehicle creëren voor het huidige OV-chipsysteem. Ik vind dat daar ook een plek moet komen voor de mobiliteitsaanbieders.”

Betaalmarkt voor OV

De aanbieders van mobiliteitskaarten klagen dat zij moeilijk toegang krijgen tot reisproducten van met name NS doordat de spoorvervoerder ‘haar eigen markt’ beschermd. NS biedt zelf de mobiliteitskaart NS Business Card aan zakelijke reizigers, maar stelt niet dezelfde diensten tegen dezelfde prijs ter beschikking aan de andere aanbieders. Daardoor kunnen zij moeilijk met de NS Business Card concurreren.

De mobiliteitsaanbieders stelden buitenspel te staan in een ‘commerciële marktpositie’. Ze willen dat werkgevers en werknemers ‘over de grenzen heen drempelloos mobiliteit kunnen inkopen’. Zij willen daarom tegen dezelfde condities inkopen zoals dat ook bij de NS Businesscard gebeurt.

Splitsing markt

Volgens directeur Patrick Bunnik van XXImo Mobility Cards is de betaalmarkt voor het OV nog te veel ‘een gesloten circuit’ waarin andere partijen op ‘geen enkele manier kunnen meepraten’. 

Commercieel directeur Victor van den Berg van Mobility Card Services: “TLS zou een open platform moeten zijn waar op een open manier transacties worden afgehandeld. Nu is het nog een gesloten systeem. Het is onduidelijk hoe de kostenstructuur is opgebouwd.”

Directeur Auke Huisman van adviesbureau Humanis Consulting stelde dat een splitsing van de vervoersdienst en de verkooporganisatie een oplossing is voor de huidige problematiek. Dit gebeurt ook in de telecom- en energiemarkt. “Een verregaande vorm van dynamiek zal ontstaan wanneer huidige vervoerders gedwongen worden hun verkooporganisatie af te splitsen van de vervoersdienst. Deze zelfstandige verkooporganisatie zal, als elke aanbieder op de vervoersmarkt, haar vervoersproducten binnen en buiten haar eigen concessiegebied gaan inkopen en samensmeden tot deur-tot-deur producten.”

Toezichthouder

Secretaris Gosse Veenstra van FMN stelde met de aanbieders van mobiliteitsmakers om tafel te willen ‘om slagen te maken’. “We willen een doorbraak maken in het uitnutten van de mobiliteitsmakers. We denken dat er meer mogelijkheden zijn om proposities te verzinnen waarmee we meer reizigers in het openbaar vervoer te krijgen.”

Voorzitter Arriën Kruyt pleitte tijdens de hoorzitting voor een toezichthouder. “Hoe meer marktwerking, hoe meer openheid, hoe beter. Maar je ziet dat die mobiliteitsaanbieders tegen deuren aanlopen. Je moet een toezichthouder hebben die geschillen gaat beslechten.”

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.