ns, trein (credit: NS)

‘NS trekt alle registers open tegen drukke treinen in de spits’

NS-directeur Roger van Boxtel zegt met de nieuwe maatregelen tegen drukke treinen, alle registers open te hebben getrokken. “U moet erop vertrouwen dat we alle mogelijkheden hebben beproefd. De NS-mensen, de machinisten en de conducteurs halen echt het onderste uit de kan. Maar de drukte weghalen uit de spits zal nooit helemaal lukken”, zei de directeur tegen het ANP. Naar verwachting zullen reizigers vooral in 2016 en 2017 flink wat overlast hebben door het materieeltekort van NS. 

Ook staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu is tevreden over de maatregelen die NS de komende tijd gaat nemen. “Alle opties zijn overwogen en wat kan, gebeurt”, zei ze tegen het ANP. Op last van de staatssecretaris, moest NS voor de kerst oplossingen verzinnen om volgend jaar te voorkomen dat ‘een grote groep reizigers in de knel komt.’

Oud materieel

In totaal investeert NS een bedrag van 7,5 miljoen om oud materieel langer in te zetten of juist weer in gebruik te nemen. De Mat ’64-treinen hoeven nog niet te verdwijnen, maar blijven in gebruik als ‘warme reserve’. De treinen kunnen dus ingezet worden in het geval van calamiteiten of bijsturing. Wel stelt NS dat deze treinen niet in de normale dienstregeling kunnen worden opgenomen, vanwege het gebrek aan onderdelen, het aflopen van revisietermijn en onderhoudscapaciteit. Bovendien worden oude dubbeldekkers van het type VIRM in 2016 ingezet, waarmee ongeveer 1775 to 3240 extra plaatsen worden gecreëerd.

In april zegt de spoorvervoerder toch echt te stoppen met het in roulatie houden van 16 Mat ’64 treinstellen. Er is een risicoanalyse uitgevoerd die zou aantonen dat het onverantwoord is om de treinen na 1 april nog te laten rijden. Dit is één maand na het aflopen van de termijn van de laatste onderhoudsbeurt. In maart 2016 begint NS ook met de verbouwing van de werkplaats ter voorbereiding op de komst van nieuw Sprintermaterieel, dat in 2017 wordt geleverd. In de brief aan Dijksma staat beschreven dat de eerste 58 treinen vanaf december 2016 in de dienstregeling worden ingevoerd. De overige 118 nieuwe Sprinters stromen vanaf 118 geleidelijk in.

Businzet

NS gaat bovendien 1 miljoen investeren in het ombouwen van eersteklascoupés in de Sprinter SLT-6. Er is meer vraag naar plekken in de tweede klas en door de ombouw van dergelijke coupés, sluit de verdeling van de trein beter aan bij de vraag van de reiziger. Deze maatregel moet zorgen voor 1000 extra zitplaatsen in de tweede klas.

Als laatste gaat NS bussen inzetten op verschillende plekken. Het NS-personeel dat elke dag forenst van Utrecht naar Den Haag, kan volgend jaar dagelijks een bus naar het werk nemen. Bovendien worden op nog verschillende andere trajecten bussen ingezet waar ook normale reizigers gebruik van mogen maken. NS investeert de komende twaalf weken 2 tot 3 miljoen euro in deze maatregel. Na dit kwartaal wil de vervoerder evalueren of de inzet van bussen nuttig is.

Reizen tijdens de daluren

Verder wil NS reizigers overhalen om buiten de spits te reizen. ‘De spoorvervoerder gaat met VNO-NCW, grote vervoersbedrijven en zakelijke klanten in gesprek over de mogelijkheden van werken op afstand en andere opties om de druk op het openbaar vervoer in spits te verlichten’, is te lezen in de brief aan Dijksma. Zelf geeft de vervoerder het goede voorbeeld door het werkritme en de vergaderschema’s aan te passen, zodat medewerkers niet in de spits hoeven te reizen.

De spoorvervoerder wil dit op meerdere manieren bewerkstelligen. Vanaf januari gaat NS de treinsamenstelling zichtbaar maken en wordt de zogenaamde drukte-indicator verbeterd. Dit betekent dat reizigers meer informatie krijgen over de lengte van de trein en te horen krijgen welke treinen rustiger zijn. Ten tweede praat NS met onderwijsinstellingen om zo de reizigersstroom van studenten te spreiden over de dag. Die maatregel wordt ondersteund door verschillende consumentenorganisaties. Volgens Van Boxtel hebben twee onderwijsinstellingen al toegezegd om de begin- en eindtijden aan te passen.

Inge Jacobs

Lees ook: NS houdt oude treinen langer in dienst en zet bussen in 

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “‘NS trekt alle registers open tegen drukke treinen in de spits’”

Loek van der Heide|30.12.15|16:56

Hoe zit het met de ontwikkeling van de diesel-elektrisch/elektrische bussen type Philaeas, die succes vol ingezet worden in Istambul en op proef reden in Eindhoven? Laat deze bussen rijden op de spitsstroken en ontwikkel ook Inductie-geleiding. Begin hiermee te experimenteren op de Afsluitdijk in de relatie Harlingen-Amsterdam ‘Sloterdijk’ waar hiervoor -op ‘Harlingen- Afsluitdijk- alle ruimte is. Regel dan ook ‘medename’ van post fietsen en bagage voor de eilandgangers. Sneller dan de Hanzelijn

Fred de Roode|11.01.16|19:19

NS is een spoorweg maatschappij, welke cijfermanager bedenkt nu om bussen in te zetten in plaats voor trein? Er staan in Duitsland nog een paar honderd Spoorrijtuigen in NS kleuren. Mijn advies huur deze rijtuigen opnieuw, creatief zijn met inzet voor intercity en sprinter materieel. Deze advies is gratis…ontsla die cijfermanager en geeft zijn salaris maar aan mij :):)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘NS trekt alle registers open tegen drukke treinen in de spits’ | OVPro.nl
ns, trein (credit: NS)

‘NS trekt alle registers open tegen drukke treinen in de spits’

NS-directeur Roger van Boxtel zegt met de nieuwe maatregelen tegen drukke treinen, alle registers open te hebben getrokken. “U moet erop vertrouwen dat we alle mogelijkheden hebben beproefd. De NS-mensen, de machinisten en de conducteurs halen echt het onderste uit de kan. Maar de drukte weghalen uit de spits zal nooit helemaal lukken”, zei de directeur tegen het ANP. Naar verwachting zullen reizigers vooral in 2016 en 2017 flink wat overlast hebben door het materieeltekort van NS. 

Ook staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu is tevreden over de maatregelen die NS de komende tijd gaat nemen. “Alle opties zijn overwogen en wat kan, gebeurt”, zei ze tegen het ANP. Op last van de staatssecretaris, moest NS voor de kerst oplossingen verzinnen om volgend jaar te voorkomen dat ‘een grote groep reizigers in de knel komt.’

Oud materieel

In totaal investeert NS een bedrag van 7,5 miljoen om oud materieel langer in te zetten of juist weer in gebruik te nemen. De Mat ’64-treinen hoeven nog niet te verdwijnen, maar blijven in gebruik als ‘warme reserve’. De treinen kunnen dus ingezet worden in het geval van calamiteiten of bijsturing. Wel stelt NS dat deze treinen niet in de normale dienstregeling kunnen worden opgenomen, vanwege het gebrek aan onderdelen, het aflopen van revisietermijn en onderhoudscapaciteit. Bovendien worden oude dubbeldekkers van het type VIRM in 2016 ingezet, waarmee ongeveer 1775 to 3240 extra plaatsen worden gecreëerd.

In april zegt de spoorvervoerder toch echt te stoppen met het in roulatie houden van 16 Mat ’64 treinstellen. Er is een risicoanalyse uitgevoerd die zou aantonen dat het onverantwoord is om de treinen na 1 april nog te laten rijden. Dit is één maand na het aflopen van de termijn van de laatste onderhoudsbeurt. In maart 2016 begint NS ook met de verbouwing van de werkplaats ter voorbereiding op de komst van nieuw Sprintermaterieel, dat in 2017 wordt geleverd. In de brief aan Dijksma staat beschreven dat de eerste 58 treinen vanaf december 2016 in de dienstregeling worden ingevoerd. De overige 118 nieuwe Sprinters stromen vanaf 118 geleidelijk in.

Businzet

NS gaat bovendien 1 miljoen investeren in het ombouwen van eersteklascoupés in de Sprinter SLT-6. Er is meer vraag naar plekken in de tweede klas en door de ombouw van dergelijke coupés, sluit de verdeling van de trein beter aan bij de vraag van de reiziger. Deze maatregel moet zorgen voor 1000 extra zitplaatsen in de tweede klas.

Als laatste gaat NS bussen inzetten op verschillende plekken. Het NS-personeel dat elke dag forenst van Utrecht naar Den Haag, kan volgend jaar dagelijks een bus naar het werk nemen. Bovendien worden op nog verschillende andere trajecten bussen ingezet waar ook normale reizigers gebruik van mogen maken. NS investeert de komende twaalf weken 2 tot 3 miljoen euro in deze maatregel. Na dit kwartaal wil de vervoerder evalueren of de inzet van bussen nuttig is.

Reizen tijdens de daluren

Verder wil NS reizigers overhalen om buiten de spits te reizen. ‘De spoorvervoerder gaat met VNO-NCW, grote vervoersbedrijven en zakelijke klanten in gesprek over de mogelijkheden van werken op afstand en andere opties om de druk op het openbaar vervoer in spits te verlichten’, is te lezen in de brief aan Dijksma. Zelf geeft de vervoerder het goede voorbeeld door het werkritme en de vergaderschema’s aan te passen, zodat medewerkers niet in de spits hoeven te reizen.

De spoorvervoerder wil dit op meerdere manieren bewerkstelligen. Vanaf januari gaat NS de treinsamenstelling zichtbaar maken en wordt de zogenaamde drukte-indicator verbeterd. Dit betekent dat reizigers meer informatie krijgen over de lengte van de trein en te horen krijgen welke treinen rustiger zijn. Ten tweede praat NS met onderwijsinstellingen om zo de reizigersstroom van studenten te spreiden over de dag. Die maatregel wordt ondersteund door verschillende consumentenorganisaties. Volgens Van Boxtel hebben twee onderwijsinstellingen al toegezegd om de begin- en eindtijden aan te passen.

Inge Jacobs

Lees ook: NS houdt oude treinen langer in dienst en zet bussen in 

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “‘NS trekt alle registers open tegen drukke treinen in de spits’”

Loek van der Heide|30.12.15|16:56

Hoe zit het met de ontwikkeling van de diesel-elektrisch/elektrische bussen type Philaeas, die succes vol ingezet worden in Istambul en op proef reden in Eindhoven? Laat deze bussen rijden op de spitsstroken en ontwikkel ook Inductie-geleiding. Begin hiermee te experimenteren op de Afsluitdijk in de relatie Harlingen-Amsterdam ‘Sloterdijk’ waar hiervoor -op ‘Harlingen- Afsluitdijk- alle ruimte is. Regel dan ook ‘medename’ van post fietsen en bagage voor de eilandgangers. Sneller dan de Hanzelijn

Fred de Roode|11.01.16|19:19

NS is een spoorweg maatschappij, welke cijfermanager bedenkt nu om bussen in te zetten in plaats voor trein? Er staan in Duitsland nog een paar honderd Spoorrijtuigen in NS kleuren. Mijn advies huur deze rijtuigen opnieuw, creatief zijn met inzet voor intercity en sprinter materieel. Deze advies is gratis…ontsla die cijfermanager en geeft zijn salaris maar aan mij :):)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.