Ticketbox, Connexxion, Zeeland

Arriva ontvangt positieve reacties op pinmogelijkheid in bus

Vervoerder Arriva heeft positieve reacties ontvangen van reizigers en chauffeurs op de mogelijkheid om te kunnen pinnen in de stadsbussen in Tilburg, Den Bosch en Breda. Het aantal pintransacties groeit en volgens de vervoerder vragen reizigers inmiddels regelmatig aan de chauffeurs of ze kunnen pinnen. Deze pinapparaten zijn ruim een maand in de Bossche en Tilburgse stadsbussen geïnstalleerd. De installatie van pinapparaten in de bus is een maatregel om de kans op overvallen zo klein mogelijk te maken.

Reizigersorganisatie Rover zegt ook nog geen klachten te hebben ontvangen hierover en is van mening dat vervoerders alle maatregelen moeten nemen om minder contante verkoop in bussen te stimuleren. Maar helemaal geen contante verkoop meer is volgens de reizigersvereniging geen optie. “Er moet altijd in beperkte mate contante verkoop mogelijk blijven, maar de vervoerders moeten het wel zo veel mogelijk beperken”, aldus Chris Vonk van Rover. “Ouderen nemen bijvoorbeeld vaak hun pinpas niet mee.”

Pinmogelijkheid in bus

De bussen zijn uitgerust met pinapparaten als voorbereiding op het besluit van alle vervoerders om per 2018 het contante geld uit de bus te weren. Overigens wordt contant geld nu nog wel geaccepteerd. Arriva is een van de eerste vervoerders die pinautomaten in alle stadsbussen in enkele steden heeft geïnstalleerd. Sinds een week kunnen reizigers in Breda ook met hun pinpas betalen voor hun busrit.

Alle Nederlandse busvervoerders zijn op zoek naar nieuwe betaalmanieren om zo de sociale veiligheid te vergroten. Steeds meer buschauffeurs worden namelijk overvallen. Behalve Arriva heeft ook vervoerder Connexxion momenteel een test lopen met een zogenaamde Ticketbox. Via dit apparaatje kunnen reizigers betalen met een pinpas, creditcard en in de toekomst zelfs met een barcode.

Zorgen reizigersorganisaties

Niet lang nadat vervoerders besloten om het contante geld te gaan weren uit bussen om zo het aantal overvallen op bus sterk te verminderen en hopelijk zelfs te voorkomen, lieten verschillende reizigersorganisaties weten zich zorgen te maken dat deze beslissing alleen maar meer geweld zou uitlokken. Ze riepen op niet te overhaast te reageren op alle agressiegevallen en overvallen van de bussen. Er zouden namelijk altijd reizigers zijn die contant zouden willen betalen en deze mogelijkheid moest dus ook blijven.

De vervoerder heeft echter al gemerkt dat het aantal pintransacties toeneemt, wat dus betekent dat steeds meer reizigers ervoor kiezen om met de pinpas te betalen. Daarbij gaat het hoogstwaarschijnlijk om reizigers die anders met contant geld hadden betaald. Precieze cijfers heeft Arriva nog niet. Daarvoor is de proef nog niet lang genoeg bezig. Maar er wordt tot nog toe wel erg positief op deze mogelijkheid gereageerd.

Hoeveelheid

“Zowel reizigers als chauffeurs vinden het juist fijn dat er met pin kan worden betaald”, aldus Arriva-woordvoerster Suzan Van Beek. “Er zijn ook veel passagiers die juist geen contant geld hebben. We merkten bijvoorbeeld dat reizigers het tijdens de kermis in Tilburg heel fijn vonden om te kunnen pinnen in de bus.” Het klinkt aannemelijk dat daar veel – weliswaar Nederlandse – toeristen aanwezig waren en van het OV gebruikmaakten.

Reizigers vinden het dus heel prettig om een extra methode te hebben om te kunnen betalen en chauffeurs vinden het ook heel gebruiksvriendelijk. Van Beek: “Chauffeurs merken zelfs dat passagiers vragen of ze kunnen betalen in de bus.” Nu al lijkt de proef dus tot gevolg te hebben dat er minder contant geld in de bus aanwezig is en hoe minder mensen met contant betalen, hoe minder aantrekkelijk het wordt om een bus te overvallen vanwege het geld.

Test Connexxion

Een van de kritiekpunten die kwam op het besluit om contant geld te weigeren, is het feit dat niet alle toeristen een pinpas hebben. Connexxion heeft daarom een oplossing bedacht voor buitenlandse toeristen die geen Nederlandse pinpas hebben, maar wel een creditcard. De vervoerder test momenteel in vier bussen in Zeeland deze Ticketbox en heeft deze vier bussen speciaal uitgekozen omdat hiervan veel toeristen gebruikmaken. Volgens Connexxion is het voordelig om te kunnen betalen met pinpas of creditcard, omdat dit de drempel verlaagd om van het OV gebruik te kunnen maken.

“De Ticketbox is betrouwbaar en eenvoudig in gebruik”, aldus Connexxion. Ook chauffeurs zouden het prettig vinden om met het apparaatje te werken. De TicketBox wordt overigens al jarenlang gebruikt in verschillende andere Europese landen, zoals Oostenrijk en Duitsland. De proef van Connexxion in Zeeland duurt nog tot september van deze maand. Als hierna uit de evaluaties blijkt dat de Ticketbox een succes is, zal de vervoerder deze manier van betalen ook uitrollen in Connexxion-bussen. Ook kunnen reizigers natuurlijk nog altijd betalen met de OV-chipkaart.

Toekomst

Arriva zelf erkent dat op basis van de invoering van pinautomaten in de stadsbussen in de drie Brabantse steden geen conclusies kunnen worden getrokken over de manier waarop reizigers zullen reageren wanneer ze louter nog met pinpas kunnen betalen. Nu wordt contant geld nog gewoon geaccepteerd en dat zal per januari 2018 veranderen. De vervoerder verwacht dat dit een goede voorbereiding is, omdat reizigers langzaam aan deze methode gewend kunnen raken. In de loop van de week start de vervoerder met een campagne in Breda om reizigers actief op deze betaalmethode te wijzen.

Arriva wil sowieso in januari 2018 al het contant geld uit de bussen hebben geweerd. Daarom worden deze ervaringen in deze drie Brabantse steden meegenomen in de verdere uitrol. In fases zal dit ook in de andere concessies worden uitgevoerd. Het gaat in nu al om circa 170 stadsbussen. Bij de pinautomaten in deze bussen kan zowel op de traditionele manier gepind worden als contactloos, waarbij reizigers geen pincode hoeven in te toetsen.

Inge Jacobs

BusVision, bannerhttp://www.busvision.nl/

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva ontvangt positieve reacties op pinmogelijkheid in bus | OVPro.nl
Ticketbox, Connexxion, Zeeland

Arriva ontvangt positieve reacties op pinmogelijkheid in bus

Vervoerder Arriva heeft positieve reacties ontvangen van reizigers en chauffeurs op de mogelijkheid om te kunnen pinnen in de stadsbussen in Tilburg, Den Bosch en Breda. Het aantal pintransacties groeit en volgens de vervoerder vragen reizigers inmiddels regelmatig aan de chauffeurs of ze kunnen pinnen. Deze pinapparaten zijn ruim een maand in de Bossche en Tilburgse stadsbussen geïnstalleerd. De installatie van pinapparaten in de bus is een maatregel om de kans op overvallen zo klein mogelijk te maken.

Reizigersorganisatie Rover zegt ook nog geen klachten te hebben ontvangen hierover en is van mening dat vervoerders alle maatregelen moeten nemen om minder contante verkoop in bussen te stimuleren. Maar helemaal geen contante verkoop meer is volgens de reizigersvereniging geen optie. “Er moet altijd in beperkte mate contante verkoop mogelijk blijven, maar de vervoerders moeten het wel zo veel mogelijk beperken”, aldus Chris Vonk van Rover. “Ouderen nemen bijvoorbeeld vaak hun pinpas niet mee.”

Pinmogelijkheid in bus

De bussen zijn uitgerust met pinapparaten als voorbereiding op het besluit van alle vervoerders om per 2018 het contante geld uit de bus te weren. Overigens wordt contant geld nu nog wel geaccepteerd. Arriva is een van de eerste vervoerders die pinautomaten in alle stadsbussen in enkele steden heeft geïnstalleerd. Sinds een week kunnen reizigers in Breda ook met hun pinpas betalen voor hun busrit.

Alle Nederlandse busvervoerders zijn op zoek naar nieuwe betaalmanieren om zo de sociale veiligheid te vergroten. Steeds meer buschauffeurs worden namelijk overvallen. Behalve Arriva heeft ook vervoerder Connexxion momenteel een test lopen met een zogenaamde Ticketbox. Via dit apparaatje kunnen reizigers betalen met een pinpas, creditcard en in de toekomst zelfs met een barcode.

Zorgen reizigersorganisaties

Niet lang nadat vervoerders besloten om het contante geld te gaan weren uit bussen om zo het aantal overvallen op bus sterk te verminderen en hopelijk zelfs te voorkomen, lieten verschillende reizigersorganisaties weten zich zorgen te maken dat deze beslissing alleen maar meer geweld zou uitlokken. Ze riepen op niet te overhaast te reageren op alle agressiegevallen en overvallen van de bussen. Er zouden namelijk altijd reizigers zijn die contant zouden willen betalen en deze mogelijkheid moest dus ook blijven.

De vervoerder heeft echter al gemerkt dat het aantal pintransacties toeneemt, wat dus betekent dat steeds meer reizigers ervoor kiezen om met de pinpas te betalen. Daarbij gaat het hoogstwaarschijnlijk om reizigers die anders met contant geld hadden betaald. Precieze cijfers heeft Arriva nog niet. Daarvoor is de proef nog niet lang genoeg bezig. Maar er wordt tot nog toe wel erg positief op deze mogelijkheid gereageerd.

Hoeveelheid

“Zowel reizigers als chauffeurs vinden het juist fijn dat er met pin kan worden betaald”, aldus Arriva-woordvoerster Suzan Van Beek. “Er zijn ook veel passagiers die juist geen contant geld hebben. We merkten bijvoorbeeld dat reizigers het tijdens de kermis in Tilburg heel fijn vonden om te kunnen pinnen in de bus.” Het klinkt aannemelijk dat daar veel – weliswaar Nederlandse – toeristen aanwezig waren en van het OV gebruikmaakten.

Reizigers vinden het dus heel prettig om een extra methode te hebben om te kunnen betalen en chauffeurs vinden het ook heel gebruiksvriendelijk. Van Beek: “Chauffeurs merken zelfs dat passagiers vragen of ze kunnen betalen in de bus.” Nu al lijkt de proef dus tot gevolg te hebben dat er minder contant geld in de bus aanwezig is en hoe minder mensen met contant betalen, hoe minder aantrekkelijk het wordt om een bus te overvallen vanwege het geld.

Test Connexxion

Een van de kritiekpunten die kwam op het besluit om contant geld te weigeren, is het feit dat niet alle toeristen een pinpas hebben. Connexxion heeft daarom een oplossing bedacht voor buitenlandse toeristen die geen Nederlandse pinpas hebben, maar wel een creditcard. De vervoerder test momenteel in vier bussen in Zeeland deze Ticketbox en heeft deze vier bussen speciaal uitgekozen omdat hiervan veel toeristen gebruikmaken. Volgens Connexxion is het voordelig om te kunnen betalen met pinpas of creditcard, omdat dit de drempel verlaagd om van het OV gebruik te kunnen maken.

“De Ticketbox is betrouwbaar en eenvoudig in gebruik”, aldus Connexxion. Ook chauffeurs zouden het prettig vinden om met het apparaatje te werken. De TicketBox wordt overigens al jarenlang gebruikt in verschillende andere Europese landen, zoals Oostenrijk en Duitsland. De proef van Connexxion in Zeeland duurt nog tot september van deze maand. Als hierna uit de evaluaties blijkt dat de Ticketbox een succes is, zal de vervoerder deze manier van betalen ook uitrollen in Connexxion-bussen. Ook kunnen reizigers natuurlijk nog altijd betalen met de OV-chipkaart.

Toekomst

Arriva zelf erkent dat op basis van de invoering van pinautomaten in de stadsbussen in de drie Brabantse steden geen conclusies kunnen worden getrokken over de manier waarop reizigers zullen reageren wanneer ze louter nog met pinpas kunnen betalen. Nu wordt contant geld nog gewoon geaccepteerd en dat zal per januari 2018 veranderen. De vervoerder verwacht dat dit een goede voorbereiding is, omdat reizigers langzaam aan deze methode gewend kunnen raken. In de loop van de week start de vervoerder met een campagne in Breda om reizigers actief op deze betaalmethode te wijzen.

Arriva wil sowieso in januari 2018 al het contant geld uit de bussen hebben geweerd. Daarom worden deze ervaringen in deze drie Brabantse steden meegenomen in de verdere uitrol. In fases zal dit ook in de andere concessies worden uitgevoerd. Het gaat in nu al om circa 170 stadsbussen. Bij de pinautomaten in deze bussen kan zowel op de traditionele manier gepind worden als contactloos, waarbij reizigers geen pincode hoeven in te toetsen.

Inge Jacobs

BusVision, bannerhttp://www.busvision.nl/

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.