Uitval en stiptheid IC Direct in eerste half jaar onder de maat

Intercity Direct met twee locomotieven op Rotterdam Centraal

De uitval en de stiptheid van de Intercity Direct-treinen tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam en Amsterdam Centraal en Breda lieten in de eerste zes maanden van 2016 nog flink te wensen over. Zo vertrok vanaf station Breda gemiddeld slechts 65 procent van de IC Direct-treinen met minder dan 3 minuten vertraging en viel gemiddeld één op de veertien treinen uit. Dit blijkt uit een analyse van de uitval- en punctualiteitscijfers van het prestatiedashboard van ProRail.

NS presenteerde vorige week de halfjaarcijfers, waaruit bleek dat de punctualiteit van de treinen gestegen is en dat de klanttevredenheid in vergelijking met vorig jaar is verbeterd naar 76,3. Alleen op de HSL blijft de klanttevredenheid achter, want die was slechts 75 procent. Op dit spoor rijdt NS met de Thalys en de Intercity Direct. De IC Direct werd vorig jaar nog verkozen tot slechtste trein van Nederland.

De spoorvervoerder erkent dat het vervoer hier nog steeds onder de maat is, al is er wel sprake van een verbetering. “We hebben er een team op gezet en we merken nu dat cijfers echt verbeteren”, aldus NS-woordvoerder Ton Boon. “We zijn hier veel energie en capaciteit op aan het inzetten.” Er lijkt ook werkelijk sprake te zijn van een verbetering sinds april, al presteert deze trein nog steeds beduidend slechter dan het landelijke gemiddelde. De uitval bij de IC Direct was in die periode gemiddeld respectievelijk 7,4 procent op de verbinding Amsterdam en Rotterdam en 7,3 procent op de verbinding tussen Amsterdam Centraal en Breda.

Uitval

De cijfers van ProRail verschillen wel iets van de cijfers van NS, omdat de infrabeheerder in het dashboard niet alleen kijkt naar de cijfers die verwijtbaar zijn aan NS, maar ook aan de infra en aan derden. Het lijkt echter aannemelijk dat de klanttevredenheid voor een groot deel wordt bepaald door de uitval en punctualiteit van deze trein, ongeacht wie verantwoordelijk is voor de verstoring. Uit de cijfers van het dashboard lijkt dus sprake van een lichte verbetering in het tweede kwartaal van 2016, met een gemiddelde van 7,4 procent tussen Amsterdam en Rotterdam en tussen Amsterdam en Breda 7,3 procent. Met name het vervoer van Schiphol is flink verbeterd. Daarbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat in juli weer sprake is van een stijging.

Overigens is NS zelf van mening dat de uitval op dit spoor altijd hoger zal blijven, onder meer omdat de spoorvervoerder hier vaker besluit om treinen op te heffen. Maar er is nog steeds een flinke verbetering nodig, voordat NS een uitvalpercentage weet te bereiken tussen de 5,5 en 6,0 procent. De NS heeft het voornemen om dit uitvalpercentage eind 2017 te hebben bereikt.

Tabel IC Direct4

Tabel IC Direct1

Punctualiteit

Verder is ook op het gebied van punctualiteit nog flink wat te verbeteren voor de Intercity Direct. In de eerste zeven maanden van 2016 vertrok sowieso 15 procent van de Intercity Direct-treinen te laat vanaf de stations Amsterdam, Rotterdam en Breda. Vanaf station Schiphol vertrokken in maart en in juli net iets meer treinen op tijd, maar ook daar bleef het punctualiteitscijfer flink achter bij het landelijk gemiddelde. Overigens is ook hier sprake van een verbetering in het tweede kwartaal in vergelijking met het eerste.

Vooral reizigers die vanaf Breda de IC Direct wilden pakken, zijn heel veel met vertraging geconfronteerd. In mei en juni reed hier slechts 73,9 procent en 70,8 van de treinen op tijd. Dit betekent dat meer dan een kwart van de treinen met vertraging vertrok, zonder dat hier rekening gehouden wordt met de treinen die helemaal niet vertrokken. In de andere maanden vertrokken nog minder treinen op tijd, met dieptepunten in januari én in juli. In januari vertrok slechts 55,8 procent met minder dan drie minuten vertraging en in juli 56,3 procent. Bijna de helft van alle treinen liep dus vertraging op.

Tabel IC Direct3

Tabel IC Direct2

 Inge Jacobs

Auteur: Inge Jacobs

5 reacties op “Uitval en stiptheid IC Direct in eerste half jaar onder de maat”

Arco Sierts|20.09.16|12:16

Zelfde issue als met de Fyra: ondeugdelijk materieel en wegmoffelen van de harde feiten binnen de organisatie. Deze locs waren al bij invoering in de Benelux een ramp, en de ERTMS van Bombardier is ook al jaren een drama (instabiel). Treinen fysiek bouwen kunnen ze wel, maar Bombardier lijkt een uiterst hardnekkig probleem te hebben met het schrijven van stabiele software. NS had na het Benelux-echec de BR189 van Siemens moeten kopen, met andere draaistellen kan deze zelfs 200 km/u.

kees boer|30.08.16|15:43

Behoorlijk beschamend deze prestatie op een lijn waarvoor miljarden is geinvesteerd,het blijft mij steken dat deze lijn niet langs de A4 is gerealiseerd waardoor niet alleen Den Haag ook Zoetermeer profijt zou kunnen hebben gehad.

Antoine Berben|30.08.16|12:53

REDACTIE: Wanneer u in de eerste zin na het woordje “Direct” een dubbele punt zou hebben geplaatst was dit een goede zin geworden. Nu kan deze zin ook worden gelezen als zou de uitval onvoldoende zijn geweest terwijl u dat vast niet heeft bedoeld!

Thom Lageveen|23.08.16|18:19

Ik mag toch hopen dat dit de tweede ‘strike’ is in het ’three trikes out’ principe van de minister. Deze cijfers zijn echt extreem!

Ton Vermeulen|23.08.16|15:11

Helaas zie ik vanuit Breda nog maar bar weinig verbetering. Vooral de vele uitgevallen treinen moet NS zich veel meer aantrekken. Het is natuurlijk absurd dat we voor vele miljarden een mooi spoor aanleggen zodat we een half uur eerder in Amsterdam kunnen aankomen maar als je op tijd in Amsterdam wilt zijn je een half uur eerder moet vertrekken. Ik begrijp het niet meer!