Roger van Boxtel, directeur NS (foto: NS)

NS-topman: als we nu niet investeren, betalen we op andere plek de rekening

Gepubliceerd op 14-03-2017 om 10:28

In het verleden stonden de openbaar vervoersector en de wegensector vaak met de ruggen tegen elkaar. Maar door elkaar te blijven uitsluiten, zullen ze het op de lange termijn niet redden. Want de reiziger denkt steeds onafhankelijker na over het beste vervoer, waarbij hij moeiteloos wisselt tussen fiets, auto en openbaar vervoer. “Als mobiliteitssector moeten we die combinaties beter optimaliseren”, aldus NS-directeur Roger van Boxtel. De NS-topman zal dit jaar RailTech Europe openen en hier spreken over innovaties in de spoorsector.

Van Boxtel denkt dat een betere mix van alle vervoersmodaliteiten ten goede zal komen van de reiziger en van de samenleving. “Vooral in de steden zal het OV aan belang gaan winnen en daarvoor moeten we investeren. Het moet hier minstens zo goed zijn als in Parijs, Londen en Berlijn. En van meer auto’s in de steden word je niet gelukkig; hoe lang kunnen we nog doorgaan met het verbreden van asfalt en het bouwen van parkeergarages?”

Kwetsbaar

Daarom zijn er flinke investeringen nodig in de mobiliteitssector. In het mobiliteitsplan vragen de verschillende partijen samen om minimaal 1 miljard euro per jaar extra. “We zien dat het investeringsplan van het kabinet eindig is. Maar omliggende gebieden zijn fors aan het investeren in infrastructuur en ontsluiting. Wij denken dat we echt achter komen te lopen in concurrerend opzicht als we niet oppassen en op tijd met nieuwe investeringen aan de slag gaan.”

Van Boxtel spreekt over de kwetsbaarheid van het spoor en het hele openbaar vervoer; aan de ene kant omdat het steeds drukker wordt. Dit vereist volgens de president-directeur van NS onder meer innovaties in het spoor. Lightrailvoorzieningen bieden een goede oplossing voor zeer drukke trajecten in de Randstad, zoals tussen Amsterdam en Schiphol. Omdat zo met een veel hogere frequentie dan momenteel, grote groepen mensen vervoerd kunnen worden.

Aan de andere kant ziet hij in en rondom de andere grotere steden van Nederland de drukte toenemen, en daarmee ook de druk op en het belang van openbaar vervoer. Er moet dus iets gebeuren. Zowel in en rondom de steden. “De tijd is hier nu rijp voor, willen we over vijftig jaar nog een interessant gebied zijn. Anders verliezen we straks terrein aan gebieden zoals Parijs, Londen of Berlijn die hier wel op geëquipeerd zijn.”

Vernieuwing

Ook vernieuwing en onderhoud van het spoor is van groot belang, zo stelt Van Boxtel. Vooral omdat infrastructurele aanpassingen vaak lang duren. Hij trekt de vergelijking tussen de mobiliteit in Nederland en een adersysteem dat verstopt kan raken. Een voorbeeld hiervan is volgens hem de brug bij Gorinchem die vorig jaar per direct enkele weken werd gesloten voor vrachtverkeer en bussen en waar ook auto’s maar mondjesmaat overheen mochten.

Ook op het spoor zijn hier genoeg voorbeelden van, denkt Van Boxtel. “Ik zie alle werkzaamheden van ProRail die op de planning staan en onze uitdagingen op de Zuidas en Schiphol. Als er nu niet wordt geïnvesteerd, betalen we op een andere plek de rekening. Je krijgt meer files, meer problemen op het spoor en achterstallig onderhoud.”

Toekomstbeeld

Van Boxtel hoopt daarom dat de politiek deze mobiliteitsvisie, waarbij ‘voor het eerst sinds een eeuwigheid weer sprake was van samenwerking tussen de OV-, weg- en autobranche’, ook werkelijk wil uitvoeren. Dit moet eraan bijdragen dat mensen met plezier in grote steden kunnen blijven wonen en dat deze steden kunnen concurreren met omliggende regio’s. Maar ook dat de mensen in de rustigere gebieden aangesloten blijven op de samenleving, onder meer door innovatief openbaar vervoer en deel-auto en deel-fietsgebruik.

“Iedereen wil snel en gemakkelijk bij voorzieningen kunnen komen. Dat moet de meetlat zijn”, aldus van Boxtel. Hij noemt de visie een dubbelklapper, die wordt omarmd door zowel ondernemend Nederland als door de politiek. “Ik hoop dat de politiek straks bij de formatie gaan zeggen: dit is een goed en op tijd gedaan verzoek. Hier moeten we dus ook op leveren.”

Header RailTech Europe 2017

Roger van Boxtel opent op dinsdag 28 maart de RailTech Europe 2017 vakbeurs samen met ProRail-directeur Pier Eringa, hoofd ERTMS Pio Guido van ERA en burgemeester Jan van Zanen van Utrecht. 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor SDC360, het vakblad over de zelfrijdende auto

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.