RET in Europese publicatie over duurzame tramremises

TramStore21, team, tramremise Beverwaard, RET

RET heeft samen met vier Europese partners gewerkt aan het Europese project TramStore21 voor duurzame tramremises. Doel van dit project was onder meer om een benchmark te maken voor nieuw te ontwikkelen remises. RET heeft als onderdeel van dit project de duurzame tramremise Beverwaard gebouwd. Senior adviseur Virgil Grot van de RET: “Onze tramremise is zo gebouwd dat er 60 procent minder energie voor verwarming en koeling wordt gebruikt dan in een conventionele remise.”

De resultaten van het project zijn dit jaar gepresenteerd in de gezamenlijke publicatie ‘Building sustainable and efficient tram depots for cities in the 21th century’.

Samenwerking

Het project TramStore21 is in 2009 gestart tussen vijf Europese partners in het openbaar vervoer. Daarbij gaat het om stadsvervoerders RET en het Brusselse vervoersbedrijf STIB-MIVB. Verder maakten lokale autoriteiten Blackpool Council uit het Verenigd Koninkrijk en het Franse Grand Dijon onderdeel uit van het project. De vijfde partner die aan het project meewerkte is de Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics uit het Duitse Dortmund.

Grot: “Al die partijen hadden tegelijkertijd plannen voor nieuwe remises. Deze organisaties besloten om de koppen bij elkaar te steken en samen te kijken hoe dit duurzaam kon gebeuren.” TramStore21 kwam in aanmerking voor het Europese subsidieprogramma INTERREG dat organisaties in Noordwest-Europa stimuleert om samen te werken op het gebied van duurzame, regionale ontwikkelingen.

Tramremise Rotterdam

Grot: “De RET zat in die tijd nog in de oude remise op de Hilledijk. De gemeente Rotterdam wilde het gebied verder gaan ontwikkelen en heeft de RET gevraagd om te verhuizen. Daarom is er samen met de gemeente gekeken naar een nieuwe locatie. De Hilledijk was in die tijd al dermate verouderd en voldeed niet meer aan de standaard voor een tramremise.”

Tramremise Beverwaard wordt op een duurzame manier verwarmd en gekoeld. Grot: “Onder de remise zitten 2800 betonnen palen, 512 daarvan zijn energiepalen. In die palen zitten plastic leidingen waar water door stroomt. De temperatuur van dat water verandert mede door het gebruik van warmtepompen. De grond onder de remise werkt als een soort buffer. Dat zorgt ervoor dat het water dat in de winter door die palen stroomt, wordt verwarmd. In de zomer werkt het andersom en gaat het water dat onder de grond is gekoeld, door de buizen in het gebouw.”

P+R-terrein

Het bouwproject leverde ook voordelen op voor de omgeving van de remise. Zo bouwde de RET een P+R-terrein op het dak van de remise. Grot: “Het P+R-terrein is goed voor OV-gebruik in de regio. Reizigers kunnen gratis op het P+R terrein parkeren en dan verder de stad in met het OV. Het terrein is ook duurzaam omdat er dubbel gebruik wordt gemaakt van de beschikbare ruimte.”

Bij de tramremise wordt verder regenwater opgevangen, waarmee de trams worden gewassen en de toiletten doorgespoeld. Grot: “Tramremise Beverwaard is niet alleen milieuvriendelijk, maar is ook een fijne werkomgeving. Onderhoudersmonteurs kunnen arbovriendelijk werken doordat het gebouw ergonomisch is ingericht. Ze kunnen bijvoorbeeld op drie niveau’s aan de trams werken.”

Natuurlijk licht

Het gebouw heeft verder bewegingssensoren voor het licht. Daarnaast heeft het dak grote ramen, waardoor er veel natuurlijk licht binnenkomt. Verder heeft de tramremise elektrische laadpalen voor de elektrische bedrijfsautos die de RET inzet voor onderhoud in het tramnetwerk.

Grot: “Het grote pluspunt van deze Europese samenwerking is dat we onze plannen konden spiegelen aan de plannen van andere Europese partners en ook een unieke kijk in de keuken bij een ander konden nemen. We kwamen bij elkaar in werkgroepen en legden de keuzes aan elkaar voor. Verder zijn de diverse technici bij elkaar op de bouw gaan kijken.”

Best practices

“Op deze manier hebben we de best practices voor remisebouw in Noordwest-Europa kunnen verzamelen en met de bouw benchmarks neer kunnen zetten voor andere tramremises in de rest van de wereld. We hebben dat in het boek voor het eerst verzameld.”

Het Rotterdamse project en de tramremises in Blackpool en Dijon zijn gedurende het Europese project opgeleverd. In Brussel zijn ze nog bezig. De bouw is daar enigszins vertraagd.

Lees hier meer over TramStore21.

Marieke van Gompel

Lees ook:

RET draagt vakmanschap over aan leerling-monteurs

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.