HTM verzorgt tot 2026 tramvervoer in Den Haag

Peter Smit, Stadsgewest Haaglanden, Rob van Holten, directeur HTM

HTM gaat tot en met 2026 het tramvervoer in Den Haag en omgeving verzorgen. De stadsvervoerder en het Stadsgewest Haaglanden tekenden daarvoor donderdag het Hoofdlijnenakkoord railconcessie Haaglanden 2016-2026. In de overeenkomst staat onder meer dat het reizigersvervoer binnen vijf jaar zonder subsidie moet kunnen. Als de HTM erin slaagt winst te maken op het reizigersvervoer, dan wordt een deel van de subsidie geïnvesteerd in openbaar vervoer.

In het akkoord is de bestelling van twintig extra Avenio-trams opgenomen. HTM had al een bestelling van veertig van deze voertuigen uitstaan.

Bezuinigingen

Peter Smit, regiobestuurder van het Stadsgewest Haaglanden: “Door dit akkoord kunnen we de rijksbezuinigingen die we de komende jaren nog moeten doorvoeren, invullen door een efficiëntere bedrijfsvoering en goede afspraken over beheer en onderhoud van de infrastructuur en het materieel.”

Op het openbaar vervoer moet de komende jaren bijna tien miljoen worden bezuinigd. Toch kan de reiziger volgens Smit rekenen op hetzelfde reisaanbod. “Sterker nog: door de verwachte groei van het aantal reizigers, kunnen we de extra opbrengsten investeren in de kwaliteit van het openbaar vervoer.”

Samenwerking met NS

Volgens Smit worden reizigers door de samenwerking met de NS de reizigers nog beter gefaciliteerd om van deur tot deur te reizen. “Reizigers doe je een groot plezier door de wachttijden bij openbaar vervoer-knooppunten te verlagen”, aldus de regiobestuurder.

NS maakte vorig jaar bekend een belang van 49 procent in stadsvervoerder HTM te nemen. De gemeente heeft nog 51 procent van de aandelen. De railinfrastructuur van HTM blijft voor honderd procent eigendom van de gemeente Den Haag. Voor het stadsbusvervoer werkt HTM al samen met NS in de joint venture HTM Buzz.

Hoofdlijnenakkoord

In het Hoofdlijnenakkoord zijn afspraken gemaakt over de exploitatie van tram en RandstadRail, het beheer van de infrastructuur en het materieel, de sociale veiligheid en de kapitaallasten. Het akkoord biedt HTM de mogelijkheid om een optie te nemen op 20 extra stadstrams van het type Avenio, waarmee de komende jaren in totaal 60 nieuwe trams in het stadsbeeld verschijnen.

Directeur Rob van Holten van HTM: “Wij bedanken het Stadsgewest voor het gestelde vertrouwen. Dit betekent voor de vele medewerkers van HTM een grote mate van zekerheid voor de toekomst. Het Stadsgewest heeft ook toegezegd 30 miljoen euro te investeren in de infrastructurele aanpassingen van tramlijn 1. Daarmee wordt het voor HTM mogelijk om met de nieuwe stadstram de oudste tramlijn 1 een belangrijke levensader tussen Den Haag en Delft te laten blijven.”

Tramlijnen

HTM verzorgt met 12 tramlijnen gemiddeld 2.300 ritten per dag. Holten: “Dat betekent dat er dagelijks ongeveer 37.000 kilometer wordt afgelegd. Per jaar dus 13 tot 14 miljoen kilometer, waarbij wij circa 85 miljoen reizigers naar hun bestemming brengen.”

Lees ook:

Stadsvervoerder HTM bestelt 20 extra Avenio-trams

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.