Vier lessen voor een geslaagd light rail project

boek, investeren in de stad, lessen uit 47 lightrail projecten, Willem Benschop (Directeur Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag) Van links naar rechts: Niels van Oort, Rob van der Bijl, Bert Bukman, en Willem

“Light rail projecten komen niet vanzelf tot stand. Soms moet je over je eigen grenzen heenstappen, een straatvechter durven zijn. Want als je braaf afwacht tot er iets gebeurt, loop je de kans dat een project strandt.” Dat zei Rob van der Bijl, stedenbouwkundige en light rail expert, tijdens de Dag van de Light Rail op 28 januari in Den Haag. Tijdens die dag werd het eerste exemplaar uitgereikt van de boek ‘Investeren in de stad. Lessen uit 47 light rail projecten’ waarvan Van der Bijl co-auteur is.

Uit de 47 onderzochte projecten is een aantal cruciale lessen te trekken, aldus Van der Bijl tijdens de presentatie.

Project

“Anders dan vaak wordt gedacht, moet je niet klein beginnen maar juist zo groot mogelijk. Betrek zo veel mogelijk personen, partijen en plannen bij je project, hoe meer hoe beter. Iedereen moet weten waarom je wat van plan bent. En zorg dat het niet alleen over vervoer gaat, maar ook over de stad en haar inwoners en ondernemers, over de economie en het milieu.”

Tegelijkertijd moet het formele plan dat gerealiseerd gaat worden. echter wel degelijk klein worden gemaakt. “Als de uitvoering eenmaal in zicht komt, is het van belang dat het project wordt teruggebracht tot een hanteerbare schaal. Een tramlijn van een paar kilometer binnen gemeentegrenzen komt eenvoudiger tot stand dan een railproject dat de hele regio omvat, met alle bestuurlijke complexiteit van dien.”

Planning: niet te strak

De belangrijkste les voor de planning is dat deze niet te strak moet zijn, dat er ruimte is voor ad hoc beslissingen indien nodig. “Daarbij is niet alleen dat element van straatvechter durven zijn van belang, maar tegelijk ook een voortdurende zoektocht naar maatschappelijke inbedding.”

Dit hangt weer samen met de vierde les uit het boek, dat een empatische houding van levensbelang is voor het slagen van light rail projecten. “Als er geen maatschappelijk draagvlak is in de stad of in de regio, dan ben je kansloos”, aldus Rob van der Bijl.

“Dat geldt niet alleen voor bestuurders, ambtenaren en het bedrijfsleven, met name het MKB, maar vooral ook voor de bewoners. Als zij de tram niet willen, dan kun je hoog en laag springen, maar dan komt hij er niet.”

cover, boek, investeren in de stad, lessen uit 47 lightrail projecten

Het boek ‘Investeren in de stad. Lessen uit 47 light rail projecten’ van Rob van der Bijl, Bert Bukman en Niels van Oort is een uitgave van Milete Media. Het geïllustreerde boek telt 174 pagina’s en kost € 34,50. Het is te bestellen via robvanderbijl@gmail.com

Zie verder: www.lightrail.nl/47xlightrail/

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.