Bestuurders en reizigers denken mee over inrichting trams Uithoflijn

Trambestuurders van Qbuzz mogen meedenken over de bestuurscabine van de nieuwe Uithoflijn, de tram die vanaf 2018 gaat rijden tussen het stationsgebied van Utrecht en de Uithof in het oosten van de stad. Reizigers en andere belanghebbenden mogen daarnaast meebeslissen over de inrichting van de voertuigen zoals de stoelbekleding, de handgrepen, stastangen en de kleur van de vloer. Vrijdag onthulde de verantwoordelijke gedeputeerde van de provincie Utrecht en de wethouder van Utrecht stad een ‘mock-up’ (levensgroot model) van de tram die voor dit selectieproces wordt gebruikt.

De bestuurders mogen meedenken over de cabine waar zij een groot deel van hun tijd gaan doorbrengen. “We horen allerlei uiteenlopende wensen”, zegt projectmanager materieel René van Marrewijk van de Uithoflijn. “Er zijn grote bestuurders, kleine bestuurders, vrouwen, mannen, allemaal hebben ze voorkeuren. Ze kunnen ieder hun zegje doen, maar wij moeten uiteindelijk kiezen voor de grootste gemene deler.”

De voorkeuren van bestuurders komen niet altijd overeen met de wensen van het bedrijf. “Sommige bestuurders hebben bijvoorbeeld al aangegeven dat ze de transparante deur tussen de cabine en de rest van de tram liever donker hebben, vanwege hun eigen privacy”, aldus Van Marrewijk. “Maar in het kader van sociale veiligheid hebben wij die liever doorzichtig.” Wat de oplossing zal zijn? “Waarschijnlijk iets in het midden.”

Interieur

Niet alleen bestuurders mogen hun zegje doen, ook belangenorganisaties voor reizigers, het onderhoudsbedrijf en bezoekers van open dagen mogen meedenken over elementen van het interieur. In het model van de tram dat staat opgesteld in de remise in Nieuwegein, zijn voorbeelden van elementen aangebracht die bezoekers met elkaar kunnen vergelijken.

Zo zijn er twee verschillende types stastangen, evenals twee soorten handgrepen op de stoelen. In de tram is een lichte en een donkere vloerbedekking aanwezig en ook verschillende soorten materiaal om de stoelen mee te bekleden. Het motief van de stoelen staat ook ter discussie. De hoogte van de horizontale stangen bij de rolstoelplaats kan worden aangepast, evenals de uitvoering van de rolstoelplaats zelf.

Open dagen

Op vrijdagmiddag 11 september en op zaterdag 3 oktober kunnen belangstellenden de tram bekijken op de remise in Nieuwegein en meestemmen. Wie mee wil doen, moet zich wel aanmelden. Dat kan via www.uithoflijn.nl.

De provincie Utrecht heeft de 27 trams zelf aangeschaft en stelt deze ter beschikking aan concessiehouder Qbuzz. Het zijn trams van het type Urbos 100 van de Spaanse fabrikant CAF. Dezelfde soort trams rijden onder andere in Sydney, Budapest, Belgrado, Birmingham en Nantes.

tracé, Uithoflijn

Het tracé van de Uithoflijn. Klik hier voor een grotere versie

Gekoppelde trams

Van de 27 aangeschafte tramstellen komen er 24 meteen in gebruik, drie tramstellen dienen als reserve. De voertuigen worden gekoppeld zodat in totaal 12 trams gaan rijden in elke richting, tijdens kantoortijden 16 keer per uur. In de avonduren rijdt de Uithoflijn vier keer per uur. De gekoppelde trams zijn zo’n 67 meter lang en bieden plaats aan twee maal 216 passagiers.

Het merendeel van de passagiers zal moeten staan, zegt Robin Verspeek van de projectorganisatie Uithoflijn. “Er is expres gekozen voor relatief veel staanplaatsen en klapstoeltjes. Dat komt omdat het een korte rit betreft van maximaal 17 minuten als je de gehele route meereist. De reizigers zijn veelal studenten die naar een onderwijsinstelling aan de Uithof gaan. Om die allemaal mee te kunnen nemen, is voor deze inrichting gekozen.”

Testbedrijf

Toch zijn er alles bij elkaar opgeteld nog genoeg zitplaatsen, zegt Verspeek. “Iedere tram heeft 62 zitplaatsen inclusief 2 rolstoelplekken. Aangezien de trams gekoppeld zijn, kun je dat aantal verdubbelen. Voor wie staan geen optie is, is er genoeg plek.”

De eerste tram komt begin 2017 naar Utrecht. Dan volgt in 2017 een testperiode met vijf trams, waarin de trams en de infrastructuur worden getest, gevolgd door een proefperiode waarin onder meer trambestuurders hun opleiding krijgen en de veiligheidsprocedures en dienstregeling worden beproefd.

Infrastructuur

Vanaf medio 2018 kunnen reizigers gebruik maken van de Uithoflijn. Provincie en gemeente Utrecht zijn gezamenlijk opdrachtgever van het project en hebben afspraken gemaakt wie wat ontwikkelt en realiseert. Zo is de provincie verantwoordelijk voor de realisatie van de bovenbouw en de aankoop en exploitatie van de trams. De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg van de onderbaan (de ondergrond waarop de traminfrastructuur komt te liggen) en de inpassing in de omgeving.

In 2011 is begonnen met de aanleg van delen van de onderbouw. Deze is inmiddels afgerond. De verdere aanleg van de traminfrastructuur start naar verwachting eind 2015 of begin 2016. In Nieuwegein is eerder een nieuw onderstation in gebruik genomen voor het regionale tramvervoer tussen de stad Utrecht en de voorsteden Nieuwegein en IJsselstein. Het station levert stroom voor de nabijgelegen trambaan en het remiseterrein van waaruit over een paar jaar ook de trams voor de nieuw aan te leggen Uithoflijn gaan rijden.

Martijn van Best

Lees ook:

Auteur: admin

2 reacties op “Bestuurders en reizigers denken mee over inrichting trams Uithoflijn”

W.h. Lenselink|08.09.15|17:57

In eerdere berichtgeving en overtuigingsrondes oa ri gemeenteraad werd overigens nog beloofd dat de tram weer echt HOV zou worden. Mensen zouden weer kunnen zitten. Nu de tram een vaststaand feit is draait men dat deel snel weer om.
Wat laat iedereen zich toch voor de gek houden!!!

W.h. Lenselink|08.09.15|17:55

“Het merendeel van de passagiers zal moeten staan, zegt Robin Verspeek van de projectorganisatie Uithoflijn. “Er is expres gekozen voor relatief veel staanplaatsen en klapstoeltjes.”

Goh had ook in de dubbelgelede bussen gekund hè. De capaciteit wordt iig niet of nauwelijks vergroot. De grootste capaciteitsvergroting zit waarschijnlijk in het doorschuiven van de dubbelgelede bussen ri lijn 28. Had men die meteen aangeschaft met meer staanplaatsen had dat veel gemeenschapsgeld gescheeld