Aanbesteding vernieuwing Amstelveenlijn van start

Amstelveenlijn, GVB, sneltram,
Bron: gemeente Amsterdam, foto: Wiebke Wilting. Vrij gebruik

De aanbesteding voor de vernieuwing van de Amstelveenlijn is 11 januari van start gegaan. De huidige sneltram- en metroverbinding tussen Amsterdam Centraal en Amstelveen Westwijk wordt omgebouwd naar een snelle tramverbinding tussen station Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Ook worden er in Amstelveen drie ongelijkvloerse kruispunten en een nieuw opstelterrein aangelegd. De aanbesteding betreft een zogenaamd Design & Construct contract voor ontwerp en uitvoering. 

De Amstelveenlijn wordt vernieuwd om de betrouwbaarheid van de lijn en de verkeersveiligheid te verbeteren. Een deel van de rails, wissels, bovenleidingen, technische systemen en perrons zijn rond 2020 aan onderhoud of vervanging toe en ook het huidige materieel op de lijn moet rond die tijd vervangen worden om de veiligheid te blijven garanderen. De vernieuwing van de lijn en nieuwe aanschaf van materieel is volgens de metropoolregio Amsterdam een goede gelegenheid om een moderne, lage in- en uitstap te introduceren en hiervoor is een aanpassing van de haltes noodzakelijk.

Aanbestedingstraject

Geïnteresseerde marktpartijen kunnen zich tot 10 maart 2016 aanmelden voor de aanbesteding. De verwachting is dat het totale aanbestedingstraject in het voorjaar van 2017 kan worden afgerond, waarna met de vernieuwing van de Amstelveenlijn kan worden begonnen. De gehele ombouw betreft in totaal drie lijnen, namelijk de nieuwe Amstelveenlijn die gaat rijden tussen Westwijk en Amsterdam Zuid, tramlijn 5 die nu rijdt tussen de Binnenhof en Amsterdam Centraal en de bestaande metro tussen Amsterdam Zuid en Amsterdam Amstel.

Door de vernieuwing krijgen reizigers betere aansluitingen op andere lijnen in het Amsterdamse OV en bijvoorbeeld op het R-net. Wel vervallen er na de ombouw van de lijn vijf haltes, namelijk Spinnerij, Gondel, Marne, Amstelveen Centrum en A.J. Ernststraat. Uit onderzoek bleek dat vijftien haltes op de lijn in plaats van de huidige twintig haltes de betrouwbaarheid en snelheid vergroot.

Meer reizigers

De vernieuwing van de Amstelveenlijn is nodig omdat er steeds meer reizigers komen op station Zuid, wat vraagt om extra toegangen tot het metroperron. Tevens omvat station Zuid op het moment vier metrosporen, maar één spoor wordt omgebouwd tot eindpunt voor de Noord/Zuidlijn. Daarom moet het metrostation ‘opgeschoven’ worden in westelijke richting.

Over een paar jaar mag de Amstelveenlijn bovendien niet meer door de metrobuis tussen de stations Amsterdam Centraal en Amsterdam Amstel, om de veiligheid en de punctualiteit te verbeteren. De vernieuwing van de Amstelveenlijn is hiervoor een oplossing.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Aanbesteding vernieuwing Amstelveenlijn van start”

Ko Anoniemo|27.02.21|11:10

Bizar allemaal, ze hadden er veel beter een busbaan van kunnen maken, dat had ook meteen super handig geweest voor ambulances, brandweer en politie. Nu blijven ze nóg een jaar of 30 met het meest levensgevaarlijke voertuig per afgelegde kilometer ter wereld zitten, een naar verluid verbeterd product uit 1800zoveel, daar moet je toch niet aan denken?

Amstelveenlijn|18.01.16|16:40

@Kees Boer: De Stadsregio (samenwerkingsverband van Amsterdam en omliggende gemeenten, dat ondermeer verantwoordelijk is voor het regionale openbaar vervoer) is doortrekking naar Uithoorn aan het onderzoeken. Voorwaarde hierbij is dat het de vernieuwing van de Amstelveenlijn niet mag vertragen. In de zomer van 2016 zal een voorstel worden voorgelegd aan de Regioraad, het belangrijkste bestuursorgaan van de Stadsregio. Zij besluiten dan over het al of niet aanleggen van de Uithoornlijn. (Wendy)

kees boer|16.01.16|23:12

Het is alleen zo jammer dat er met geen woord over gerept wordt over een doortrekking tot Uithoorn