HTM-directeur: grijze Avenio-trams zijn gevaar voor verkeersveiligheid

Stadstram HTM, Den Haag
bron: Siemens/fotostudie Oostrum

De nieuwe grijze Avenio-trams van HTM zouden de rood-witte huisstijl van de Haagse vervoerder moeten krijgen. De trams, die behoren tot het R-net, hebben nu de kleuren rood en antraciet, maar door die kleuren zijn de trams een gevaar voor de verkeersveiligheid. Volgens HTM-directeur Jaap Bierman zouden de trams in de rood-witte huisstijl beter zichtbaar zijn in het verkeer.

De directeur van HTM heeft een brief gestuurd aan het Haagse college van B & W waarin hij aangeeft een proef te willen beginnen om de kleur van de nieuwe Avenio-trams te willen veranderen. Volgens dagblad AD denkt Bierman dat de dit de zichtbaarheid van de trams  en dus de verkeersveiligheid ten goede komt. Onlangs heeft de HTM 60 nieuwe stadstrams van Avenio aangeschaft.

Afstand inschatten

Onderzoek zou hebben uitgewezen dat het voor weggebruikers lastig is om de afstand tot het voertuig te schatten, wanneer dit voertuig een antracietkleur heeft. Bij wit zou dit veel gemakkelijker zijn. Tevens zou een wit voertuig een lagere ongevalsgevoeligheid hebben dan antraciet.

Deze nieuwe Avenio-trams maken deel uit van het Randstadnetwerk. Dit is een netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer, waartoe naast trams ook bussen, metro’s en treinen behoren, dat tot 2028 wordt uitgerold over de gehele Randstad. Om de herkenbaarheid van het netwerk te vergroten, is besloten om alle voertuigen die behoren tot het R-net de kleuren antraciet en rood te geven.

Reactie college

Het college leek wel bereid te zijn om de trams een meer ‘Haags’ uiterlijk te geven, maar heeft aan Bierman laten weten dat hij ook van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag toestemming moest krijgen. Die heeft al een antwoord klaarliggen, maar heeft dat nog niet gedeeld met de Haagse vervoerder. HTM moet wachten op toestemming van de MRDH voordat de vervoerder de kleuren van de trams mag aanpassen.

Auteur: Inge Jacobs

9 reacties op “HTM-directeur: grijze Avenio-trams zijn gevaar voor verkeersveiligheid”

Jan Willem Fortuin|19.01.22|11:42

R-net wordt vooralsnog uitgerold in Noord- en Zuid-Holland. Binnen de Randstad sloot Utrecht niet aan. Wat tot de keuze voor grijs en rood leidde, is mij niet bekend. Veiligheid staat voor iedereen die beweegt, voorop. Voor de consument zijn kleur en wie vervoert ballast. Slechts OV met een veilige, snelle en betaalbare uitstraling biedt kansen automobilisten te verleiden over te stappen op OV. In dit kleine land dus ‘werk aan de winkel’ voor alle vervoersautoriteiten en hun concessiehouders.

Bernard Al|10.01.17|14:42

Erg mooi is kan ik het niet vinden, dat antraciet met een beeje rood. Deze huisstijl is afgeleid van de voormalige Zuidtangent in Noord-Holland (nu dus R-net). GVB heeft nu ook R-net metro-stellen rijden in een iets afwijkende kleurstelling, waarbij het niet zo frisse (en verondersteld verkeersgevaarlijke) antraciet is vervangen door een zilverkleur. Erg mooi en goed zichtbaar in het verkeer. Misschien een idee voor het HTM materieel? En ook wel voor het hele R-net trouwens.

Paul Lamote|03.04.16|15:10

De HTM is bang zijn identiteit te verliezen en daarmee zijn zelfstandigheid.

johan tr|30.03.16|13:13

De kleur stelling is te donker Atraciet vooral in en niet in volle licht of straten met veel groei…. Ben van meening daat grijs meer lichter kleur had mogen hebben waardoor in donkere of schaduw plaatsen beter zichtbaar zijn dan nu !

Peter Van Cootwijk|30.03.16|10:27

Hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken? Ontzettend dom dus dit…….Je gaat nu eerst splinter nieuwe trams kopen die in de fabriek grijs zijn gemaakt om nog geen jaar later alle 60 trams over te gaan schilderen…..nou ja, het mag iets kosten…….echt te zot voor woorden, compleet belachelijk.

Frank van der Vorm|29.03.16|12:03

Onder het publiek weet niemand wat ‘R-Net’ is en dat hoeft ook niet, maar het is wel een beschaafd ogende huisstijl, die prima bij Den Haag past.

baxspace|29.03.16|11:37

Ik mis echt bewijs en onderbouwing voor de reden voor de verandering waar men het hier over heeft. Het zou prettig zijn als het OV dat onder een bepaalde merknaam rijdt (r-net) altijd dezelfde kleur heeft. Daar wordt nu al de hand mee gelicht. Bus 400 tussen Zoetermeer en Leiden rijdt in dezelfde kleurstelling rond. Moet dan meteen al het r-net-materieel omgekleurd worden? Ik vind het van de zotte. Wanbeleid.

huub x|24.03.16|12:00

Het zichtbaarheids argument lijkt mij een schijnargument, er rijden al heel veel bussen rond in de R-net-huisstijl en niemand die daar ooit een bezwaar in zag.

Het college van B&W van het residentiële polderdorp ziet echter wel wat in een meer ‘Haags’ uiterlijk. Duidelijk bedoeld om er anders uit te zien en dus NIET de R-net-look maar een eigen HTM-huisstijl. De pubers!

Overigens vind ik zelf de grijze-muis-stijl niet zo mooi maar wel perfect passen bij het chique ’s Gravenhage.

citea2003|24.03.16|10:59

wat zijn die rood witte kleuren dan? de kleuren van de bussen zijn wit met grijs en de kleuren van de aliciance en de berkhof diplomatjes zijn weer rood met wit maar die bedoelen ze niet en de GTL8 zijn weer rood met bruin en de randstadrail zijn weer wit.

ik snap ook niet waarom dit moet want de rotterdamse trams zijn ook grijs en in amsterdam worden de metros en sneltrams ook grijs dus waarom deze dan een andere kleur moeten snap ik niet

en bij de volgende bestelling? er komen er vast meer..