Tram, Maastricht-Hasselt

Tramproject Maastricht-Hasselt gaat toch door

De colleges van de provincie Limburg en de gemeente Maastricht hebben alsnog besloten het tramproject tussen Hasselt en Maastricht definitief te gaan uitvoeren. Het leek eerder dit jaar nog onwaarschijnlijk dat deze tramverbinding er ooit zou komen, omdat de Raad van State het bestemmingsplan vernietigde. Maar de provincie maakte woensdag bekend dat de colleges van de provincie en de gemeente het na overleg met de Vlaamse overheid eens zijn geworden over het definitieve traject, waarbij Mosae Forum het eindstation wordt.

Uit de Belgische hoek wordt dit akkoord overigens niet bevestigd. De Belgische krant Het Belang van Limburg meldde dat de Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts, zou hebben gezegd dat dit tracé met Mosae Forum als eindpunt slechts één van de mogelijke scenario’s is en dat er nog gesproken wordt over deze scenario’s.

Grensoverschrijdende verbindingen

De provincie Limburg trekt al lange tijd aan deze verbinding voor een sneltram. Hiermee moet de grensoverschrijdende samenwerking gemakkelijker gemaakt worden en zo kan bovendien de economische ontwikkeling van de regio onderschreven worden. Maar de realisatie van dit project heeft nogal wat hobbels gekend.

De Raad van State oordeelde dit jaar dat de gemeente er niet van uit had mogen gaan dat het bestemmingsplan uitvoerbaar was. De Wilhelminabrug bij Maastricht bleek niet stevig genoeg om er trams overheen te laten rijden, er was onvoldoende budget om het traject tot aan het NS-station Maastricht aan te leggen en verder zou de “planning niet haalbaar” zijn.

Echter, volgens de wethouder voor mobiliteit van de gemeente Maastricht zijn nu al die problemen opgelost. “De beoogde robuuste OV-verbinding tussen beide steden wordt gerealiseerd, we blijven binnen budget en besparen de stad met dit compromis juridische procedures en mogelijke schadeclaims”, aldus John Aarts. De Nederlandse overheden trekken zes miljoen extra uit voor het project.

Belgische zijde

Ook Patrick van der Broeck, gedeputeerde Openbaar Vervoer van de Provincie Limburg, reageerde verheugd op dit besluit. “Alle partijen vinden het belangrijk om de verbinding aan te leggen en dus die tramlijn te gaan realiseren. Grensoverschrijdend openbaar vervoer is gewoon erg belangrijk en wordt de komende jaren steeds belangrijker. Een tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht is een goede stimulans voor de regionale economie en voor de kennisinstellingen aan beide zijden van de grens.”

Van der Broeck stelt wel dat alle afspraken zijn gemaakt onder voorbehoud van raadpleging van de achterbannen. Die zou wethouder Weyts nog niet hebben gekregen van zijn eigen partij. Wel heeft de Nederlandse provincie Limburg een brief geschreven aan minister Weyts om zo snel mogelijk een duidelijk besluit te nemen. ““Overeenkomstig de Kaderovereenkomst zien wij nu spoedig het schriftelijke standpunt aangaande de voorgestelde scope-aanpassing tegemoet, met inbegrip de resultaten van het gesprek,” laat wethouder Aarts weten.

Grensoverschrijdende verbindingen

De provincie Limburg is momenteel met meerdere grensoverschrijdende verbindingen bezig. Onlangs werd bekend dat het traject tussen Heerlen en de Duitse grens zal worden verdubbeld, om zo een snelle verbinding met Aken mogelijk te maken. Tevens komt er in de openbaar vervoersconcessie 2016-2030 een extra busverbinding tussen Maaseik en Sittard en is de provincie bereid om voor 50 procent bij te dragen aan het in Nederland gelegen deel van de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen. Het gaat hier om een bedrag van vier miljoen euro.

“Forse bedragen, maar stoppen zou veel duurder zijn”, zo verklaart Van der Broeck de keuze. “Het grensoverschrijdende openbaar vervoer en – nog veel belangrijker – de grensoverschrijdende samenwerking krijgt nu op drie fronten een impuls. Dat is het goede nieuws.”

Lees ook: Raad van State zet streep door tramlijn Hasselt-Maastricht

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Tramproject Maastricht-Hasselt gaat toch door”

Evert Bouws|05.07.16|12:40

Toch vraag je je af, of dit wel zinvol is. Het eindpunt komt dus waarschijnlijk op de Markt; dat is nog een flink eind van het station van Maastricht.

kees boer|06.07.16|17:24

Ik plaats toch wel enkele kanttekeningen,waarom kan de Wilheminabrug niet geschikt gemaakt voor de tram ? Deze is toch veel lichter dan een Trein gezien op station Maastricht meerdere kopsporen ongebruikt liggen en nog wel aan de buitenzijde zodat deze het overig treinverkeer niet hoeft te kruisen;wat tussen Heerlen en Aken betreft die zou moeten worden bediend door een intercity vanuit Eindhoven,er zijn toch meerspanningslocomotieven op de baan ?

kees boer|06.07.16|17:33

Vervolg:Maastricht-Aken voldoet wel per bus elk kwartier in de basis,lijkt overigens eindelijk een doorbraak te komen in andere grensoverschrijdende verbindingen zoals in de gebieden van voormalig DDR en Tjechië en Hongarije met Oostenrijk,daar ios een goed samenspel en dat Weert ook z’n trein richting België krijgt prima,elektrificatie hoeft nog niet direct,doch aldaar een apart perron zou handig kunnen zijn,de ruimte is er.

Wim Edelman|07.07.16|12:22

De kop van het artikel is onjuist. Het had moeten luiden: Maastricht en Provincie: eindpunt tram op Mosae-Forum.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tramproject Maastricht-Hasselt gaat toch door | OVPro.nl
Tram, Maastricht-Hasselt

Tramproject Maastricht-Hasselt gaat toch door

De colleges van de provincie Limburg en de gemeente Maastricht hebben alsnog besloten het tramproject tussen Hasselt en Maastricht definitief te gaan uitvoeren. Het leek eerder dit jaar nog onwaarschijnlijk dat deze tramverbinding er ooit zou komen, omdat de Raad van State het bestemmingsplan vernietigde. Maar de provincie maakte woensdag bekend dat de colleges van de provincie en de gemeente het na overleg met de Vlaamse overheid eens zijn geworden over het definitieve traject, waarbij Mosae Forum het eindstation wordt.

Uit de Belgische hoek wordt dit akkoord overigens niet bevestigd. De Belgische krant Het Belang van Limburg meldde dat de Vlaamse minister van Mobiliteit, Ben Weyts, zou hebben gezegd dat dit tracé met Mosae Forum als eindpunt slechts één van de mogelijke scenario’s is en dat er nog gesproken wordt over deze scenario’s.

Grensoverschrijdende verbindingen

De provincie Limburg trekt al lange tijd aan deze verbinding voor een sneltram. Hiermee moet de grensoverschrijdende samenwerking gemakkelijker gemaakt worden en zo kan bovendien de economische ontwikkeling van de regio onderschreven worden. Maar de realisatie van dit project heeft nogal wat hobbels gekend.

De Raad van State oordeelde dit jaar dat de gemeente er niet van uit had mogen gaan dat het bestemmingsplan uitvoerbaar was. De Wilhelminabrug bij Maastricht bleek niet stevig genoeg om er trams overheen te laten rijden, er was onvoldoende budget om het traject tot aan het NS-station Maastricht aan te leggen en verder zou de “planning niet haalbaar” zijn.

Echter, volgens de wethouder voor mobiliteit van de gemeente Maastricht zijn nu al die problemen opgelost. “De beoogde robuuste OV-verbinding tussen beide steden wordt gerealiseerd, we blijven binnen budget en besparen de stad met dit compromis juridische procedures en mogelijke schadeclaims”, aldus John Aarts. De Nederlandse overheden trekken zes miljoen extra uit voor het project.

Belgische zijde

Ook Patrick van der Broeck, gedeputeerde Openbaar Vervoer van de Provincie Limburg, reageerde verheugd op dit besluit. “Alle partijen vinden het belangrijk om de verbinding aan te leggen en dus die tramlijn te gaan realiseren. Grensoverschrijdend openbaar vervoer is gewoon erg belangrijk en wordt de komende jaren steeds belangrijker. Een tramverbinding tussen Hasselt en Maastricht is een goede stimulans voor de regionale economie en voor de kennisinstellingen aan beide zijden van de grens.”

Van der Broeck stelt wel dat alle afspraken zijn gemaakt onder voorbehoud van raadpleging van de achterbannen. Die zou wethouder Weyts nog niet hebben gekregen van zijn eigen partij. Wel heeft de Nederlandse provincie Limburg een brief geschreven aan minister Weyts om zo snel mogelijk een duidelijk besluit te nemen. ““Overeenkomstig de Kaderovereenkomst zien wij nu spoedig het schriftelijke standpunt aangaande de voorgestelde scope-aanpassing tegemoet, met inbegrip de resultaten van het gesprek,” laat wethouder Aarts weten.

Grensoverschrijdende verbindingen

De provincie Limburg is momenteel met meerdere grensoverschrijdende verbindingen bezig. Onlangs werd bekend dat het traject tussen Heerlen en de Duitse grens zal worden verdubbeld, om zo een snelle verbinding met Aken mogelijk te maken. Tevens komt er in de openbaar vervoersconcessie 2016-2030 een extra busverbinding tussen Maaseik en Sittard en is de provincie bereid om voor 50 procent bij te dragen aan het in Nederland gelegen deel van de elektrificatie van de spoorlijn Weert-Antwerpen. Het gaat hier om een bedrag van vier miljoen euro.

“Forse bedragen, maar stoppen zou veel duurder zijn”, zo verklaart Van der Broeck de keuze. “Het grensoverschrijdende openbaar vervoer en – nog veel belangrijker – de grensoverschrijdende samenwerking krijgt nu op drie fronten een impuls. Dat is het goede nieuws.”

Lees ook: Raad van State zet streep door tramlijn Hasselt-Maastricht

Auteur: Inge Jacobs

4 reacties op “Tramproject Maastricht-Hasselt gaat toch door”

Evert Bouws|05.07.16|12:40

Toch vraag je je af, of dit wel zinvol is. Het eindpunt komt dus waarschijnlijk op de Markt; dat is nog een flink eind van het station van Maastricht.

kees boer|06.07.16|17:24

Ik plaats toch wel enkele kanttekeningen,waarom kan de Wilheminabrug niet geschikt gemaakt voor de tram ? Deze is toch veel lichter dan een Trein gezien op station Maastricht meerdere kopsporen ongebruikt liggen en nog wel aan de buitenzijde zodat deze het overig treinverkeer niet hoeft te kruisen;wat tussen Heerlen en Aken betreft die zou moeten worden bediend door een intercity vanuit Eindhoven,er zijn toch meerspanningslocomotieven op de baan ?

kees boer|06.07.16|17:33

Vervolg:Maastricht-Aken voldoet wel per bus elk kwartier in de basis,lijkt overigens eindelijk een doorbraak te komen in andere grensoverschrijdende verbindingen zoals in de gebieden van voormalig DDR en Tjechië en Hongarije met Oostenrijk,daar ios een goed samenspel en dat Weert ook z’n trein richting België krijgt prima,elektrificatie hoeft nog niet direct,doch aldaar een apart perron zou handig kunnen zijn,de ruimte is er.

Wim Edelman|07.07.16|12:22

De kop van het artikel is onjuist. Het had moeten luiden: Maastricht en Provincie: eindpunt tram op Mosae-Forum.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.