HTM vernieuwt tramrails in Haagse binnenstad

Tram, HTM

De Haagse vervoerder HTM voert deze zomer grootschalig onderhoud uit aan het tramnetwerk. Om die reden wordt de Haagse tramtunnel twee weken afgesloten. HTM vernieuwt op enkele plekken versleten spoor dat aan vervanging toe is. “Doorrijden op versleten spoor is vanuit veiligheidsoogpunt onverantwoord vanwege de kans op ontsporingen”, aldus de Haagse vervoerder.

Naast het spoor in de tramtunnel, worden ook de sporen op het kruispunt Prinsegracht-Brouwersgracht aangepakt. De sporen op dit kruispunt liggen er al twintig jaar en zijn versleten. HTM verwacht dat de werkzaamheden van ongeveer 17 juli tot 23 september zullen duren.

Tramtunnel

Door de Haagse tramtunnel rijden dagelijks 900 trams en RandstadRail-voertuigen. De sporen werden echter aangelegd toen de RandstadRail nog niet bestond en de voertuigen hiervoor zijn zwaarder. HTM vernieuwt deze sporen in twee richtingen met rails van een extra zware kwaliteit, die meer slijtvast is. De tunnel wordt vanaf 1 augustus twee weken afgesloten.

Van het kruispunt aan de Brouwersgracht maken momenteel vier verschillende tramlijnen gebruik. Terwijl de vervoerder het spoor hier aanpakt, vervangt de gemeente Den Haag de verkeerslichten. Alle spoorelementen voor deze vernieuwing zijn in een Duitse fabriek al op maat gemaakt en worden kant-en-klaar aangeleverd. In de tramtunnel maakt HTM 85 verbindingslassen, op en rond de Prinsegracht zijn dat er 80.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.