GVB verwijdert zitplaatsen uit trams voor extra capaciteit

Combino tram, GVB, (bron: GVB Verbindt)

De Amsterdamse stadsvervoerder GVB gaat in het overgrote deel van de Combino-trams enkele zitplaatsen verwijderen om zo extra staanplaatsen te creëren. Het gaat om vier stoelen rondom de conducteurscabine. Volgens de vervoerder is het nodig om deze zitplaatsen te verwijderen en zo extra capaciteit te creëren omdat het Amsterdamse OV steeds drukker wordt en de vervoerder wil voorkomen dat reizigers op de haltes moeten achterblijven.

Volgens GVB wordt het steeds drukker in Amsterdam en vorig jaar al was er sprake van een groei van 6 procent extra reizigers. Die groei zal de komende jaren voortduren, zo verwacht GVB, maar het is lastig om die groei op te vangen met het huidige materieel. Dat wordt namelijk al maximaal ingezet. 

Extra materieel

GVB is bezig met de bestelling van extra materieel, maar dit stroomt pas vanaf halverwege 2019 in. Tot die tijd wil GVB andere maatregelen nemen om toch de drukte in het OV de hand te bieden. “Het creëren van meer staanplaatsen, is een van de oplossingen die wij op de korte termijn meteen kunnen doorvoeren voor onze reizigers”, aldus woordvoerster Nathalie Grotenhuis van GVB.

Door de vier stoelen weg te halen, worden er zeven staanplaatsen gecreëerd. Overigens onderzoekt GVB nog of er klapstoelen in de trams kunnen worden geplaatst ter vervanging van deze stoelen. Grotenhuis: “Op de korte termijn zorgt het weghalen van zitplaatsen voor extra staanplaatsen en dit houdt in dat meer mensen met ons mee kunnen reizen. Het is een vergroting van de capaciteit, en daarmee voldoen we aan een behoefte. Zitten is fijn, maar onze reizigers willen vooral mee.”

Lijnen

Deze maatregel zal deze zomer worden toegepast op ongeveer 75 procent van de Combino-trams. Dat heeft effect op alle lijnen, behalve op lijn 5 en lijn 16. In 2017 wil GVB ook de stoelen in het tramtype 11/12 G verwijderen, zodat in die trams meer reizigers meegenomen kunnen worden. Volgens GVB heeft dit geen gevolgen voor de concessie van de vervoerder.

Dit besluit leidde tot klachten van reizigersorganisatie Maatschappij voor Beter OV. Volgens Voor Beter OV moeten vervoerders er altijd naar streven om zo veel mogelijk reizigers een zitplaats te bieden, zeker buiten de spitsuren. “Wat mij betreft mag winstmaximalisatie nooit ten koste gaan van het reiscomfort van de passagier”, aldus voorzitter Rikus Spithorst.

“De nettowinst over het jaar 2015 van het GVB bedroeg 8,8 miljoen euro. Er was dus heus wel wat geld in de knip voor een opknapbeurt voor wat oudere trams, die in ieder geval op de drukke uren nog wat rondjes hadden kunnen meedraaien.” Een van zijn voorwaarden was bijvoorbeeld om de stoelen te vervangen voor klapzitjes die alleen in de drukke uren worden opgeklapt. Deze maatregel wil GVB nu in ieder geval onderzoeken. 

BusVision, banner

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.