Tram van GVB (bron: GVB Verbindt)

GVB wil doorstroming trams bevorderen met halteertijd-afteller

Op drie haltes bij drukke Amsterdamse kruispunten gaat vervoerder GVB starten met een proef met een halteertijd-afteller bij het tramverkeer. Daardoor zien zowel trambestuurders als reizigers precies hoe lang het duurt voor de trams op de kruispunten ‘wit licht’ krijgen. Zo kunnen de trambestuurders beter inschatten of ze al moeten optrekken om het kruispunt over te steken of nog iets langer kunnen wachten bij de halte op die ene verlate trampassagier.

De halteertijd-afteller wordt nu geplaatst op drie haltes. Deze zijn hiervoor juist geschikt omdat de tramhaltes direct voor drukke kruispunten met verkeerslichten liggen. Doordat de trambestuurder nu kan zien hoe lang het nog duurt voordat hij het kruispunt kan oversteken, kan hij bewuster kiezen hoe lang hij halteert.

Instaptijd

Nu nog kan het voorkomen dat een tram al wegrijdt bij een halte en dan bij het kruispunt moet aansluiten in de rij, omdat het verkeerslicht nog secondenlang op rood staat. “Door de afteller kan de bestuurder besluiten om iets langer de deuren op te houden, omdat hij precies kan zien wanneer hij wit licht krijgt”, vertelt woordvoerder Mireille Muller. Bovendien wordt hiermee ook helderheid voor passagiers geschapen, want zij kunnen ook zien wanneer de tram het kruispunt kan oversteken. “De afteller geeft ook de reiziger inzicht in de resterende instaptijd.”

De afteller moet ook bijdragen aan een betere doorstroming van het openbaar vervoer. “We kunnen dit natuurlijk niet bij iedere halte toepassen, maar het is een van de dingen die wij doen voor een vlotte doorstroming”, aldus Muller. De proef wordt uitgevoerd samen met de Vervoerregio Amsterdam en gaat van start op 15 maart. In eerste instantie zal die zes weken duren.

De afteller wordt getest op de volgende drie stations:

  • Wibautstraat / Ruysstraat, Ruysstraat richting Muiderpoortstation, lijn 3
  • Overtoom / 1e Constantijn Huijgensstraat, stad in, lijn 1
  • Roelof Hartplein, stad uit, lijnen 3, 5, 12.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “GVB wil doorstroming trams bevorderen met halteertijd-afteller”

Arthur Staal|13.03.17|20:03

Een uitstekend initiatief! Dit biedt helderheid en kansen voor passagier en vervoerder.

Frits van Leeuwen|13.03.17|21:08

Heel mooi, werkt in Rotterdam al goed. Diverse kruisingen zijn met deze lichten uitgerust, o.a. Hofplein.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

GVB wil doorstroming trams bevorderen met halteertijd-afteller | OVPro.nl
Tram van GVB (bron: GVB Verbindt)

GVB wil doorstroming trams bevorderen met halteertijd-afteller

Op drie haltes bij drukke Amsterdamse kruispunten gaat vervoerder GVB starten met een proef met een halteertijd-afteller bij het tramverkeer. Daardoor zien zowel trambestuurders als reizigers precies hoe lang het duurt voor de trams op de kruispunten ‘wit licht’ krijgen. Zo kunnen de trambestuurders beter inschatten of ze al moeten optrekken om het kruispunt over te steken of nog iets langer kunnen wachten bij de halte op die ene verlate trampassagier.

De halteertijd-afteller wordt nu geplaatst op drie haltes. Deze zijn hiervoor juist geschikt omdat de tramhaltes direct voor drukke kruispunten met verkeerslichten liggen. Doordat de trambestuurder nu kan zien hoe lang het nog duurt voordat hij het kruispunt kan oversteken, kan hij bewuster kiezen hoe lang hij halteert.

Instaptijd

Nu nog kan het voorkomen dat een tram al wegrijdt bij een halte en dan bij het kruispunt moet aansluiten in de rij, omdat het verkeerslicht nog secondenlang op rood staat. “Door de afteller kan de bestuurder besluiten om iets langer de deuren op te houden, omdat hij precies kan zien wanneer hij wit licht krijgt”, vertelt woordvoerder Mireille Muller. Bovendien wordt hiermee ook helderheid voor passagiers geschapen, want zij kunnen ook zien wanneer de tram het kruispunt kan oversteken. “De afteller geeft ook de reiziger inzicht in de resterende instaptijd.”

De afteller moet ook bijdragen aan een betere doorstroming van het openbaar vervoer. “We kunnen dit natuurlijk niet bij iedere halte toepassen, maar het is een van de dingen die wij doen voor een vlotte doorstroming”, aldus Muller. De proef wordt uitgevoerd samen met de Vervoerregio Amsterdam en gaat van start op 15 maart. In eerste instantie zal die zes weken duren.

De afteller wordt getest op de volgende drie stations:

  • Wibautstraat / Ruysstraat, Ruysstraat richting Muiderpoortstation, lijn 3
  • Overtoom / 1e Constantijn Huijgensstraat, stad in, lijn 1
  • Roelof Hartplein, stad uit, lijnen 3, 5, 12.

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “GVB wil doorstroming trams bevorderen met halteertijd-afteller”

Arthur Staal|13.03.17|20:03

Een uitstekend initiatief! Dit biedt helderheid en kansen voor passagier en vervoerder.

Frits van Leeuwen|13.03.17|21:08

Heel mooi, werkt in Rotterdam al goed. Diverse kruisingen zijn met deze lichten uitgerust, o.a. Hofplein.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.