trein, NS, breekt, Sassenheim

Losse borgpen oorzaak van splitsing dubbeldekker

Het losraken van treinstellen van een NS-dubbeldekker bij station Sassenheim afgelopen vrijdag is veroorzaakt doordat een borgpen was los getrild. Dat meldt de NS.

De bouten, borging en splitpennen tussen de treinstellen zijn inmiddels vervangen. Volgens de NS kunnen de treinstellen nu niet meer losraken. Op dit moment doet de Inspectie Leefomgeving en Transport nog verder onderzoek naar het voorval.

Uit dienstregeling

De NS haalde elf dubbeldekkers uit de dienstregeling nadat de treindelen van de dubbeldekker bij het wegrijden van het station in Sassenheim. Er ontstond daardoor een groot gat tussen beide rijtuigen.

Het ging daarbij om het gedeelte tussen de coupes waarbij passagiers door een zogenaamde harmonicasluis naar het andere gedeelte lopen. Niemand raakte hierbij gewond, omdat er op het moment van het breken geen passagiers in het koppelstuk stonden. De dienstregeling was enkele uren verstoord door het voorval.

Onderzoek

De trein is naar de werkplaats gebracht en wordt daar verder onderzocht. De Inspectie Leefomgeving en Transport bekijkt daarbij of er sprake is van een incident of dat er vervolgonderzoek nodig is. Ook wordt er naar de onderhoudsgegevens gekeken.

De Nieuwe Intercity Dubbeldekker zijn verbouwde stoptreinrijtuigen. Deze rijtuigen zijn in 2011 aangepast tot intercitytreinen om nog jaren mee te kunnen gaan in de dienstregeling. Maatschappij voor Beter OV roept de inspectie op om tot de bodem uit te zoeken of de revisie van de treinen tot dit type wel goed gebeurd is en om herhaling te voorkomen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Losse borgpen oorzaak van splitsing dubbeldekker | OVPro.nl
trein, NS, breekt, Sassenheim

Losse borgpen oorzaak van splitsing dubbeldekker

Het losraken van treinstellen van een NS-dubbeldekker bij station Sassenheim afgelopen vrijdag is veroorzaakt doordat een borgpen was los getrild. Dat meldt de NS.

De bouten, borging en splitpennen tussen de treinstellen zijn inmiddels vervangen. Volgens de NS kunnen de treinstellen nu niet meer losraken. Op dit moment doet de Inspectie Leefomgeving en Transport nog verder onderzoek naar het voorval.

Uit dienstregeling

De NS haalde elf dubbeldekkers uit de dienstregeling nadat de treindelen van de dubbeldekker bij het wegrijden van het station in Sassenheim. Er ontstond daardoor een groot gat tussen beide rijtuigen.

Het ging daarbij om het gedeelte tussen de coupes waarbij passagiers door een zogenaamde harmonicasluis naar het andere gedeelte lopen. Niemand raakte hierbij gewond, omdat er op het moment van het breken geen passagiers in het koppelstuk stonden. De dienstregeling was enkele uren verstoord door het voorval.

Onderzoek

De trein is naar de werkplaats gebracht en wordt daar verder onderzocht. De Inspectie Leefomgeving en Transport bekijkt daarbij of er sprake is van een incident of dat er vervolgonderzoek nodig is. Ook wordt er naar de onderhoudsgegevens gekeken.

De Nieuwe Intercity Dubbeldekker zijn verbouwde stoptreinrijtuigen. Deze rijtuigen zijn in 2011 aangepast tot intercitytreinen om nog jaren mee te kunnen gaan in de dienstregeling. Maatschappij voor Beter OV roept de inspectie op om tot de bodem uit te zoeken of de revisie van de treinen tot dit type wel goed gebeurd is en om herhaling te voorkomen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.