Veolia en NS willen spoorlijn Den Haag-Brussel exploiteren

Fyra, hogesnelheidstrein

Vervoersbedrijven Veolia, NS en NMBS zijn met de gemeente Den Haag in gesprek over de exploitatie van de alternatieve treinverbinding tussen Den Haag en Brussel. Ook Arriva, Syntus en Connexxion zouden de afgelopen weken in Den Haag op gesprek zijn geweest. De gemeente Den Haag “wil dat bevestigen noch ontkennen”.

Veolia-directeur Manu Lageirse: “Wij staan open voor exploitatie van deze treinverbinding. We moeten wel eerst onderzoeken of de exploitatie winstgevend is. Daarnaast moet er meer duidelijkheid zijn over wat er met de Fyra en Beneluxtrein gebeurt.”

Spoorlijn

“Er lijkt genoeg interesse onder reizigers te zijn, want de Beneluxtrein zat altijd vol terwijl de kwaliteit en het comfort minder goed is. Het blijkt ook dat winkeliers in Antwerpen klagen over verminderde klandizie van Nederlanders.”

Den Haag werkt aan een eigen spoorlijn tussen Den Haag en Brussel, onder de naam Lage LandenLijn. Dat doet de gemeente omdat ze een frequente verbinding tussen Den Haag en Brussel willen. Met de komst van de Fyra verviel de intercityverbinding tussen Den Haag en Brussel. Nu de Fyra is uitgevallen rijdt er sinds 18 februari twee maal per dag een intercity tussen Den Haag en Brussel. Vanaf 11 maart gaat de frequentie omhoog naar acht maal per dag.

Tijdelijke oplossing

Wethouder Peter Smit van Den Haag: “Alhoewel het een verbetering is dat er weer een intercity rijdt tussen Den Haag en Brussel, is dit slechts een doekje voor het bloeden vanwege de tijdelijkheid van de verbinding en de lage frequentie. Ons streven is om 16 keer per dag een treinverbinding tussen Den Haag en BelgiĆ« te hebben.”

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft de aanvraag voor het treinpad Den Haag-Antwerpen-Brussel van de gemeente Den Haag woensdag ontvankelijk verklaard. “Dit betekent dat we ons voorstel voor de Lage LandenLijn verder kunnen uitwerken”, aldus Smit.

Marieke van Gompel

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.