Beveiligingssysteem greep in bij STS-passage Arriva

De rood sein-passage van de Arriva-trein bij station Ruurlo op 3 mei is te wijten aan een inschattingsfout van de machinist. Dat blijkt uit onderzoek van treinvervoerder Arriva en ProRail. Na het incident ontstond er twijfel over de werking van de Automatische Trein Beïnvloeding Nieuwe Generatie (ATB-NG). Uit het onderzoek bleek dat zowel ATB-NG als het systeem de trein hebben stopgezet, toen het voertuig het rode sein passeerde. Dat heeft Arriva bekendgemaakt.

Volgens de treinvervoerder zijn er geen aanvullende maatregelen nodig voor de treinen of het spoor, omdat alle systemen naar behoren hebben gewerkt.

Onderzoek

Woordvoerder Joyce Pieterman van Arriva: “Bij elke rood sein-passage wordt een onderzoek ingesteld door Arriva en spoorbeheerder ProRail. We kijken dan of de infrastructuur en de trein hun werk hebben gedaan. Uit het onderzoek blijkt nu dat alle systemen hebben ingegrepen bij de rood sein-passage.”

“Na de rood sein-passage is de machinist op non-actief gesteld. Hij zal onder professionele begeleiding zijn werk later weer hervatten.

ATB-NG

Het spoortraject Winterswijk-Zutphen is uitgerust met Automatische Trein Beïnvloeding Nieuwe Generatie (ATB-NG). ATB-NG stopt de trein wanneer niet tijdig wordt geremd en functioneert ook bij snelheden onder de 40 kilometer per uur. Dit systeem houdt de snelheid van de trein op meerdere plekken in de baan in de gaten en houdt rekening met de remcurve. Veel regionale spoorlijnen in Nederland zijn met ATB-NG uitgerust.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV zei na de STS-passage geschrokken te zijn, omdat het onduidelijk was of ATB-NG correct had ingegrepen. Uit het onderzoek van Arriva en ProRail blijkt nu dat ATB-NG naar behoren heeft gewerkt.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Arriva-trein rijdt door rood sein, onderzoek naar werking ATB-NG

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Beveiligingssysteem greep in bij STS-passage Arriva”

Arco Sierts|23.05.13|13:31

Dit geeft nulkommanul antwoord op de gerezen vragen. Er wordt alleen maar geroepen “alles heeft goed gewerkt” maar ondertussen is het nog steeds een vaststaand feit dat de trein voorbij rood is geraakt, terwijl er ATB-NG lag! Daar wordt geen enkele uitleg over gegeven, en dus roept dit verhaal alleen maar meer vragen en twijfels op. Is het nou zo moeilijk om helder en duidelijk te communiceren? Zo creeer je alleen maar argwaan en achterdocht. Wederom een slechte beurt voor ProRail en Arriva.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Beveiligingssysteem greep in bij STS-passage Arriva | OVPro.nl

Beveiligingssysteem greep in bij STS-passage Arriva

De rood sein-passage van de Arriva-trein bij station Ruurlo op 3 mei is te wijten aan een inschattingsfout van de machinist. Dat blijkt uit onderzoek van treinvervoerder Arriva en ProRail. Na het incident ontstond er twijfel over de werking van de Automatische Trein Beïnvloeding Nieuwe Generatie (ATB-NG). Uit het onderzoek bleek dat zowel ATB-NG als het systeem de trein hebben stopgezet, toen het voertuig het rode sein passeerde. Dat heeft Arriva bekendgemaakt.

Volgens de treinvervoerder zijn er geen aanvullende maatregelen nodig voor de treinen of het spoor, omdat alle systemen naar behoren hebben gewerkt.

Onderzoek

Woordvoerder Joyce Pieterman van Arriva: “Bij elke rood sein-passage wordt een onderzoek ingesteld door Arriva en spoorbeheerder ProRail. We kijken dan of de infrastructuur en de trein hun werk hebben gedaan. Uit het onderzoek blijkt nu dat alle systemen hebben ingegrepen bij de rood sein-passage.”

“Na de rood sein-passage is de machinist op non-actief gesteld. Hij zal onder professionele begeleiding zijn werk later weer hervatten.

ATB-NG

Het spoortraject Winterswijk-Zutphen is uitgerust met Automatische Trein Beïnvloeding Nieuwe Generatie (ATB-NG). ATB-NG stopt de trein wanneer niet tijdig wordt geremd en functioneert ook bij snelheden onder de 40 kilometer per uur. Dit systeem houdt de snelheid van de trein op meerdere plekken in de baan in de gaten en houdt rekening met de remcurve. Veel regionale spoorlijnen in Nederland zijn met ATB-NG uitgerust.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV zei na de STS-passage geschrokken te zijn, omdat het onduidelijk was of ATB-NG correct had ingegrepen. Uit het onderzoek van Arriva en ProRail blijkt nu dat ATB-NG naar behoren heeft gewerkt.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Arriva-trein rijdt door rood sein, onderzoek naar werking ATB-NG

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Beveiligingssysteem greep in bij STS-passage Arriva”

Arco Sierts|23.05.13|13:31

Dit geeft nulkommanul antwoord op de gerezen vragen. Er wordt alleen maar geroepen “alles heeft goed gewerkt” maar ondertussen is het nog steeds een vaststaand feit dat de trein voorbij rood is geraakt, terwijl er ATB-NG lag! Daar wordt geen enkele uitleg over gegeven, en dus roept dit verhaal alleen maar meer vragen en twijfels op. Is het nou zo moeilijk om helder en duidelijk te communiceren? Zo creeer je alleen maar argwaan en achterdocht. Wederom een slechte beurt voor ProRail en Arriva.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.