AnsaldoBreda had mogelijk voorkennis bij aanbesteding

Deze foto heeft de juiste afmetingen!

Treinfabrikant AnsaldoBreda heeft mogelijk voorkennis gehad bij de aanbesteding van de treinen voor de hogesnelheidslijn. Dat blijkt uit een geheim rapport van de Belgische treinvervoerder NMBS. De prijs van de Fyra-trein steeg vlak voordat deze werd gekozen met enkele miljoenen. Volgens de onderzoekers kan dit erop wijzen dat AnsaldoBreda wist dat de voorkeur van de selectiecommissie naar de treinenbouwer uit ging.

Ook concluderen de onderzoekers dat de hogesnelheidstreinen van AnsaldoBreda helemaal niet voldeden aan de oorspronkelijke bestekseisen die hiervoor waren gesteld. Onderzoeksbureau Ernst & Young onderzocht de aanbestedingsprocedure in opdracht van de NMBS. De Belgische justitie is naar aanleiding van het rapport een onderzoek gestart, zo meldt de NOS die het rapport in handen kreeg.

Prijsstijging

De prijs van de Fyra-trein steeg tussen december 2003 en februari 2004 ineens van 18,9 miljoen euro naar 20,7 miljoen euro. De onderzoekers noemen de prijsstijging “een onregelmatigheid” die erop kan duiden dat AnsaldoBreda voorkennis had. In het rapport staan geen beschuldigingen van smeergeld.

De NS maakte maandag bekend niet door te willen gaan met de Fyra, omdat de trein te onbetrouwbaar zou zijn. Treinvervoerder NMBS besloot eind vorige week al met de hogesnelheidstreinen te stoppen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.