Gelderland zet in op spoorverbetering Arnhem-Winterswijk

Het provinciebestuur van Gelderland wil 41,5 miljoen investeren in de spoorlijn Arnhem-Winterswijk om de lijn betrouwbaarder te maken en de reistijden te bekorten. Dat geld willen de provincie steken in 4,5 kilometer dubbelspoor tussen Zevenaar en Didam, aanpassingen aan de overwegen, een fietstunnel in Zevenaar-Oost en toiletten op stations. Provinciale Staten zullen na de zomer een besluit nemen over de voorstellen.

Als het provinciebestuur groen licht krijgt, wil het snel aan de slag om de maatregelen uit te voeren. Met de spoorverdubbeling kan pas over een paar jaar gestart worden. Dubbel spoor moet leiden tot tijdwinst voor de reizigers, minder vertraging en betere overstapmogelijkheden op de intercitytreinen van en naar Utrecht vanuit de Achterhoek. De aanleg van zevenhonderd meter dubbelspoor bij Wehl is al in voorbereiding.

Aanpassen overwegen

Het spoor tussen Doetinchem en Winterswijk heeft 66 overgangen. De provincie denkt erover om een aantal overwegen samen te voegen, extra te beveiligen of te saneren. De overwegen tussen Zevenaar en Didam worden meegenomen bij de aanleg van dubbelspoor. Hier moeten middengeleiders aangebracht worden om onveilig gedrag tegen te gaan.

De fietstunnel in Zevenaar-Oost is nodig voor een betere ontsluiting van een school en van de nieuwbouwwijk Groot Holthuizen. Die tunnel moet in 2015 klaar zijn en berekend zijn op dubbelspoor en de mogelijke komst van station Zevenaar Poort. Nu is er weliswaar nog geen zicht op de bouw van dat station, maar de provincie wil de mogelijkheid wel open houden.

Kwetsbaar

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt 13 miljoen euro bij aan de voorgestelde maatregelen. Vervoerders Arriva en Connexxion, de gemeenten langs het spoor, de Stadsregio Arnhem – Nijmegen en reizigersbelangenorganisatie Rocov zijn nauw betrokken bij de plannen.

“Met zijn vele treinen en spoorwegovergangen is de spoorlijn Arnhem-Winterswijk kwetsbaar en overbelast. Met deze maatregelen maken we het spoor in de Achterhoek sneller en minder gevoelig voor vertragingen. Reizigers krijgen een ruimere overstaptijd in Arnhem, minder vertragingen, een kortere reistijd van en naar Arnhem en meer comfort op de stations”, aldus gedeputeerde Conny Bieze.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gelderland zet in op spoorverbetering Arnhem-Winterswijk | OVPro.nl

Gelderland zet in op spoorverbetering Arnhem-Winterswijk

Het provinciebestuur van Gelderland wil 41,5 miljoen investeren in de spoorlijn Arnhem-Winterswijk om de lijn betrouwbaarder te maken en de reistijden te bekorten. Dat geld willen de provincie steken in 4,5 kilometer dubbelspoor tussen Zevenaar en Didam, aanpassingen aan de overwegen, een fietstunnel in Zevenaar-Oost en toiletten op stations. Provinciale Staten zullen na de zomer een besluit nemen over de voorstellen.

Als het provinciebestuur groen licht krijgt, wil het snel aan de slag om de maatregelen uit te voeren. Met de spoorverdubbeling kan pas over een paar jaar gestart worden. Dubbel spoor moet leiden tot tijdwinst voor de reizigers, minder vertraging en betere overstapmogelijkheden op de intercitytreinen van en naar Utrecht vanuit de Achterhoek. De aanleg van zevenhonderd meter dubbelspoor bij Wehl is al in voorbereiding.

Aanpassen overwegen

Het spoor tussen Doetinchem en Winterswijk heeft 66 overgangen. De provincie denkt erover om een aantal overwegen samen te voegen, extra te beveiligen of te saneren. De overwegen tussen Zevenaar en Didam worden meegenomen bij de aanleg van dubbelspoor. Hier moeten middengeleiders aangebracht worden om onveilig gedrag tegen te gaan.

De fietstunnel in Zevenaar-Oost is nodig voor een betere ontsluiting van een school en van de nieuwbouwwijk Groot Holthuizen. Die tunnel moet in 2015 klaar zijn en berekend zijn op dubbelspoor en de mogelijke komst van station Zevenaar Poort. Nu is er weliswaar nog geen zicht op de bouw van dat station, maar de provincie wil de mogelijkheid wel open houden.

Kwetsbaar

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt 13 miljoen euro bij aan de voorgestelde maatregelen. Vervoerders Arriva en Connexxion, de gemeenten langs het spoor, de Stadsregio Arnhem – Nijmegen en reizigersbelangenorganisatie Rocov zijn nauw betrokken bij de plannen.

“Met zijn vele treinen en spoorwegovergangen is de spoorlijn Arnhem-Winterswijk kwetsbaar en overbelast. Met deze maatregelen maken we het spoor in de Achterhoek sneller en minder gevoelig voor vertragingen. Reizigers krijgen een ruimere overstaptijd in Arnhem, minder vertragingen, een kortere reistijd van en naar Arnhem en meer comfort op de stations”, aldus gedeputeerde Conny Bieze.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.