‘Treinreizigers regionale lijnen weggejaagd door hogere lasten’

Veolia, trein, Limburg

Met het afschaffen van het accijnsvoordeel op rode diesel en de verhoging van de gebruiksheffing voor het spoor legt het Rijk een bom onder het openbaar vervoer buiten de Randstad. Dat schrijven de provincies Gelderland, Overijssel, Friesland, Groningen en Limburg in een brandbrief aan de Tweede Kamer, die volgende week debatteert over de maatregelen op het spoor. Het schrappen van treindiensten op zondag en in de avonduren moet niet worden uitgesloten, terwijl de prijzen van de treinkaartjes kunnen stijgen met bijna veertig procent.

“De aangekondigde maatregelen hebben desastreuze gevolgen voor het regionale spoor. Minder treinen, duurdere kaartjes. Hiermee jaagt de staatssecretaris de reiziger de trein uit”, zegt gedeputeerde Conny Bieze van de provincie Gelderland namens de regionale bestuurders.

Minder treinen

De meeste regionale treinen rijden op rode diesel. In het Lenteakkoord is de fiscale vrijstelling hiervoor met ingang van 1 januari 2013 afgeschaft. Daardoor zijn de brandstofkosten van regionale vervoerders fors gestegen. Daarnaast wil de staatssecretaris de gebruiksvergoeding voor het spoor met ingang van 2015 met 50 miljoen euro verhogen. Bieze: “De gewenste frequentieverhoging op het regionale spoor verdwijnt hiermee helemaal uit het zicht. We willen meer treinen en meer reizigers, maar we krijgen minder treinen en duurdere kaartjes.”

Door de stapeling van kortingen staat het water het regionale treinverkeer volgens de provincies inmiddels aan de lippen. Om de extra lasten op te kunnen brengen zijn rigoureuze maatregelen nodig, zoals het schrappen van weekend- en avonddiensten, het laten vervallen van treindiensten, zoals Arnhem-Tiel en Zutphen-Apeldoorn, en prijsverhogingen tot bijna veertig procent. Het is volgens de provincies nog maar de vraag of deze verregaande maatregelen het gewenste effect opleveren. Bieze: “Wij verwachten dat zoveel reizigers afvallen door de prijsstijgingen dat we maar een derde van de lastenverzwaring kunnen opvangen.”

Electrificatie

Op de lange termijn pleiten de provincies voor een volledige electrificatie van de regionale spoorlijnen. Treinen rijden dan electrisch en niet meer op diesel of gas. De provincies bieden aan samen met het Rijk te onderzoeken hoe de investeringskosten van eletrificatie zich kunnen terugverdienen. Voor de korte termijn is dit geen oplossing. De provincies vragen de Tweede Kamer dan ook met klem om de maatregelen terug te draaien of er voor te zorgen dat de treinreiziger in de regio wordt gecompenseerd.

Bieze: “De staatssecretaris moet verder kijken dan de Randstad. Wij hebben een succes gemaakt van regionale treindiensten waar het Rijk geen brood meer in zag. Met de kortingen breekt het Rijk af wat wij hebben opgebouwd. Wij hebben de reizigers de trein weer in gekregen, nu jaagt de staatssecretaris de reizigers de trein weer uit.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.