Treinverstoring, Den Haag

‘Spoedoperatie wissels geen relatie met incident Hilversum’

(Bron: ANP, eenmalig gebruik)

De situatie met de vier kapotte wissels bij Rotterdam en Den Haag heeft geen relatie met het incident dat onlangs heeft plaatsgevonden bij Hilversum, omdat het om een ander type wissel gaat. Dat zegt ProRail. De spoorbeheerder besloot woensdagavond vier wissels buiten dienst te stellen voor spoedreparaties. Daardoor reden de dagen erna minder treinen tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal.

Bij Hilversum liep vorige maand een intercity uit de rail, doordat het wissel kapot was. De spoorbeheerder ging daarna met spoed vijfhonderd soortgelijke wissels inspecteren. De Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn een onderzoek gestart naar het incident in Hilversum. De chaos op het spoor is voor de Tweede Kamer aanleiding om binnenkort te debatteren over de toestand van het onderhoud van het spoor.

Werkzaamheden

De werkzaamheden op het spoor tussen Den Haag en Rotterdam en tussen Rotterdam en Utrecht zijn inmiddels afgerond. Bij een inspectie bleek dat er bij vier wissels, twee in Den Haag en twee in Rotterdam, onderdelen vervangen moesten worden.

Doordat de wissels met spoed moesten worden gerepareerd, reden er woensdagavond nauwelijks treinen rond Den Haag en Rotterdam. Veel treinreizigers hadden hier last van. Twee van de vier wissels konden worden teruggeven aan de treindienst. Bij een van de vier wissels zijn de wissels geklemd en deze zijn dus deels beschikbaar, aldus ProRail.

Inspectie

ProRail ontdekte het defect aan de wissels tijdens een inspectie. “We hebben lorries ingezet om de status van wissels te controleren. Deze worden bovenop een wissels geplaatst en maken van 30 punten op een wissel een foto. Deze foto’s worden vergeleken met het oorspronkelijk ontwerp van het wissel. Het bleek dat er zoveel kritische waarden waren overschreden, dat de onderdelen van de wissels met spoed moesten worden vervangen”, zo verklaarde woordvoerder Huub Veeneman van ProRail tegenover SpoorPro.nl.

Reizigersorganisatie Rover heeft opheldering gevraagd aan ProRail over de spoedreparaties aan het spoor. De reizigersvereniging vindt de huidige overlast voor de reiziger onacceptabel en vreest dat ProRail de grip verliest op de toestand van de infrastructuur. “Met het beheer van en het verkeer op de spoorweginfrastructuur lijkt nu het stadium van de horrorscenario’s te zijn bereikt, gezien de explosief stijgende overlast van spoedreparaties”, schrijft Rover in een brief aan ProRail.

Technische gebreken

Maatschappij Voor Beter OV vindt dat staatssecretaris Wilma Mansveld “orde op zaken” moest stellen bij ProRail. Volgens de reizigersorganisatie is het de zoveelste grote storing in korte tijd die tienduizenden reizigers treft. “ProRail zet weliswaar terecht in op veiligheid, maar dat doet niets af aan wat er werkelijk aan de hand is. Want aan die veiligheidsmaatregelen gaat iets vooraf: blijkbaar kunnen technische gebreken aan rails en wissels onopgemerkt blijven totdat ze plotseling van dien aard zijn dat het treinverkeer onmiddellijk moet worden stilgelegd“, zo schrijft Maatschappij Voor Beter OV aan de staatssecretaris.

Hoe het kon gebeuren dat deze defecten niet eerder werden ontdekt, is volgens ProRail nog onbekend. De spoorbeheerder is bezig met een grootschalig intern onderzoek.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Spoedoperatie wissels geen relatie met incident Hilversum’ | OVPro.nl
Treinverstoring, Den Haag

‘Spoedoperatie wissels geen relatie met incident Hilversum’

(Bron: ANP, eenmalig gebruik)

De situatie met de vier kapotte wissels bij Rotterdam en Den Haag heeft geen relatie met het incident dat onlangs heeft plaatsgevonden bij Hilversum, omdat het om een ander type wissel gaat. Dat zegt ProRail. De spoorbeheerder besloot woensdagavond vier wissels buiten dienst te stellen voor spoedreparaties. Daardoor reden de dagen erna minder treinen tussen Den Haag Centraal en Utrecht Centraal.

Bij Hilversum liep vorige maand een intercity uit de rail, doordat het wissel kapot was. De spoorbeheerder ging daarna met spoed vijfhonderd soortgelijke wissels inspecteren. De Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn een onderzoek gestart naar het incident in Hilversum. De chaos op het spoor is voor de Tweede Kamer aanleiding om binnenkort te debatteren over de toestand van het onderhoud van het spoor.

Werkzaamheden

De werkzaamheden op het spoor tussen Den Haag en Rotterdam en tussen Rotterdam en Utrecht zijn inmiddels afgerond. Bij een inspectie bleek dat er bij vier wissels, twee in Den Haag en twee in Rotterdam, onderdelen vervangen moesten worden.

Doordat de wissels met spoed moesten worden gerepareerd, reden er woensdagavond nauwelijks treinen rond Den Haag en Rotterdam. Veel treinreizigers hadden hier last van. Twee van de vier wissels konden worden teruggeven aan de treindienst. Bij een van de vier wissels zijn de wissels geklemd en deze zijn dus deels beschikbaar, aldus ProRail.

Inspectie

ProRail ontdekte het defect aan de wissels tijdens een inspectie. “We hebben lorries ingezet om de status van wissels te controleren. Deze worden bovenop een wissels geplaatst en maken van 30 punten op een wissel een foto. Deze foto’s worden vergeleken met het oorspronkelijk ontwerp van het wissel. Het bleek dat er zoveel kritische waarden waren overschreden, dat de onderdelen van de wissels met spoed moesten worden vervangen”, zo verklaarde woordvoerder Huub Veeneman van ProRail tegenover SpoorPro.nl.

Reizigersorganisatie Rover heeft opheldering gevraagd aan ProRail over de spoedreparaties aan het spoor. De reizigersvereniging vindt de huidige overlast voor de reiziger onacceptabel en vreest dat ProRail de grip verliest op de toestand van de infrastructuur. “Met het beheer van en het verkeer op de spoorweginfrastructuur lijkt nu het stadium van de horrorscenario’s te zijn bereikt, gezien de explosief stijgende overlast van spoedreparaties”, schrijft Rover in een brief aan ProRail.

Technische gebreken

Maatschappij Voor Beter OV vindt dat staatssecretaris Wilma Mansveld “orde op zaken” moest stellen bij ProRail. Volgens de reizigersorganisatie is het de zoveelste grote storing in korte tijd die tienduizenden reizigers treft. “ProRail zet weliswaar terecht in op veiligheid, maar dat doet niets af aan wat er werkelijk aan de hand is. Want aan die veiligheidsmaatregelen gaat iets vooraf: blijkbaar kunnen technische gebreken aan rails en wissels onopgemerkt blijven totdat ze plotseling van dien aard zijn dat het treinverkeer onmiddellijk moet worden stilgelegd“, zo schrijft Maatschappij Voor Beter OV aan de staatssecretaris.

Hoe het kon gebeuren dat deze defecten niet eerder werden ontdekt, is volgens ProRail nog onbekend. De spoorbeheerder is bezig met een grootschalig intern onderzoek.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.