‘Mansveld moet beloftes extra stoptreinen Utrecht-Harderwijk nakomen’

Sprinter, stoptrein, richting Utrecht Centraal

Staatssecretaris Mansveld moet een verklaring geven waarom er na jaren van onderzoek nog steeds geen zicht is op extra stoptreinen tussen Utrecht en Harderwijk. Dit zei Kamerlid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie vrijdag tijdens een bezoek aan Putten. “De regio wacht al heel lang op de extra treinen, Ik wil een duidelijke deadline van het ministerie wanneer deze treinen komen. De beloftes die zijn gedaan moeten worden nagekomen.” Dik-Faber heeft Mansveld via schriftelijke vragen om opheldering gevraagd.

De ChristenUnie vraagt sinds al om in kaart te brengen wat er nodig is voor meer capaciteit op het spoor tussen Utrecht en Zwolle. Ondanks meerdere aangenomen moties en Kamervragen heeft het ministerie dit nog steeds niet gedaan, omdat men dacht dat de twee extra treinen voor Randstadspoor wel zouden passen op de infrastructuur. Dik-Faber: “Vorig jaar bleek al dat dan station Putten door de helft van de treinen overgeslagen zou moeten worden, wat natuurlijk niet te verkopen is aan reizigers. Nu blijkt dat door de strengere veiligheidsnormen en halteertijden de extra treinen helemaal niet passen.”

Onderzoek

De ChristenUnie wil daarom dat er een analyse komt van de hele corridor Utrecht-Zwolle. Dik-Faber: “De stoptreinen en intercities zitten elkaar door het grote aantal stopstations nu te veel in de weg, zeker als een trein vertraagd is. Uiterlijk in 2020 moet er naast Randstadspoor elk kwartier een intercity tussen Utrecht en Zwolle komen. Ik wil weten wat daarvoor nodig is.”

De komst van het nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS biedt volgens de ChristenUnie nog mogelijkheden. Treinen kunnen straks veel dichter op elkaar rijden. Een paar inhaalpunten bij stations is voldoende. ERTMS kan dan bij een vertraging uitrekenen op welk station het beste ingehaald kan worden.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “‘Mansveld moet beloftes extra stoptreinen Utrecht-Harderwijk nakomen’”

kees boer|25.11.15|17:57

Ik zie het meest in om de bestaande tussenintercity die in Amesfoort Schothorst eindigt wordt doorgetrokken als stoptrein tot Harderwijk;dergelijke intercitydiensten treft men vaker aan dat het eerste gedeelte een stopdienst is zoals Leeuwarden- Zwolle,Vlissingen- Roosendaal,Den Helder – Alkmaar.