Fukken: NS rijdt ook na 2020 op hoofdrailnet

NS, treinen, materieel

Spoorvervoerder NS blijft ook na 2020 op het hoofdrailnet van het Nederlandse spoor rijden. Deze verwachting sprak Jeroen Fukken donderdag uit tijdens het Nationaal Congres Openbaar Vervoer in Amersfoort. ”De NS moet het wel heel bont maken, wil er een andere vervoerder op het hoofdrailnet gaan rijden”, aldus de directeur Openbaar Vervoer van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.



De concessie voor het hoofdrailnet is tot 2025 aan de NS gegund. Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft echter met de Tweede Kamer afgesproken dat ze tussentijds op kwaliteit gaat toetsen. Als de NS niet voldoet aan de gestelde eisen, dan kan ze de concessieduur inkorten tot 2020 en de concessie openbaar aanbesteden.

Onderhandse gunning

De Europese Commissie wil dat het spoor in Europa verregaand wordt geliberaliseerd. In het Vierde Spoorpakket stelt de commissie voor dat lidstaten het mogelijk moeten maken voor andere vervoerders om ook op het hoofdnet te rijden. Om aan deze voorwaarden te voldoen, sprak Mansveld eerder af dat zij tussentijds zou toetsen of de NS aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.

Het Europees Parlement heeft de plannen van de Europese Commissie vorige maand wat afgezwakt. Zij nam het standpunt in dat het nog steeds is toegestaan voor lidstaten om het grootste contract onderhands te gunnen aan een nationale spoorwegmaatschappij. Als deze vervoerder niet voldoet aan bepaalde kwaliteits- en efficiency-eisen, dan kan de spoorconcessie vanaf 2022 openbaar worden aanbesteed.

Raad van ministers

De Europese Raad van transportministers moet zich nog uitspreken over het Vierde Spoorpakket. Dat gebeurt op zijn vroegst in juni.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.