NS mag geld terug-regeling Intercity Direct niet aanpassen

Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS

De NS mag de geld terug-regeling bij vertraging van de Intercity Direct pas versoberen als de uitval van de trein voldoende is teruggedrongen. Dat stelde staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

NS had plannen om reizigers pas een vergoeding te geven als hun trein minstens een half uur te laat aankomt. Nu krijgen zij al hun geld terug als het voertuig een kwartier te laat de bestemming bereikt. CDA, VVD, D66 en SP spraken zich donderdagochtend fel uit tegen de plannen.

Betrouwbare spoorlijn

“Na alle ellende met de Fyra zou je mogen verwachten dat alles direct in het werk wordt gesteld voor een betrouwbare hogesnelheidslijn. De geld-terugregeling bij vertragingen mag pas worden versoberd wanneer de problemen zijn opgelost”, stelde Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven eerder.

Uit cijfers van ProRail en NS blijkt dat de uitval van de Intercity Direct van 4,4 procent in het eerste kwartaal van dit jaar is gestegen naar 7,8 procent in het tweede kwartaal. In juni was de uitval 6,5 procent, in juli zelfs 9,8 procent. Als NS het hoge uitvalspercentage niet binnen een half jaar terugbrengt, dan gaat staatssecretaris Mansveld de spoorvervoerder vragen om extra verbetermaatregelen te nemen. Maar volgens diverse partijen gaat dit niet ver genoeg.

Lees ook:

NS krijgt half jaar voor terugdringen uitval Intercity Direct

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.