Eurobahn vanaf 2018 nieuwe aanbieder Hengelo-Bielefeld

Eurobahn

Eurobahn heeft de aanbesteding gewonnen van de spoorconcessie van het Teutoburger Wald-Netz. Een van de verbindingen in deze spoorconcessie betreft de verbinding tussen Hengelo en Bad Bentheim met als eindpunt Bielefeld. Vanaf december 2017 zal er ieder uur een trein rijden van en naar deze twee steden. Eurobahn is onderdeel van Keolis Duitsland. Het contract heeft een looptijd van 15 jaar.

In de nieuwe dienstregeling rijdt de trein eenmaal per uur van Hengelo via Bad Bentheim, Rheine en Osnabrück naar Bielefeld. Het nieuwe contract begint in december 2017 en heeft een looptijd van 15 jaar. De provincie Overijssel en Regio Twente hebben elk 8,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de exploitatie van het Teutoburger Wald-Netz tot eind 2032. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu draagt 9,33 miljoen euro bij.

Aanbesteding

ZweckverbandNahverkehr Westfalen-Lippe (NWL), Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG), Regio Twente en de provincie Overijssel zijn in mei van dit jaar met deze aanbesteding gestart. Gedeputeerde Kok van Overijssel en portefeuillehouder Bron van Regio Twente zijn blij dat er een oplossing komt voor de ontbrekende schakel in het huidige netwerk tussen Hengelo en Bad Bentheim.

“Met de inzet van nieuw treinmaterieel, geschikt voor zowel het Nederlandse als Duitse stroomsysteem, ontstaat er een rechtstreekse verbinding tussen Hengelo – Bielefeld zonder oponthoud. Daarmee verbeteren we niet alleen het reisgemak van de bestaande reizigers, maar maken we de verbinding ook aantrekkelijker voor nieuwe reizigers”, zo luidt de gezamenlijke reactie van de Nederlandse overheden.

Het Teutoburger Wald-Netz bestaat uit de volgende vijf spoorlijnen:

-Bielefeld – Bad Bentheim – Hengelo
-Münster – Osnabrück
-Münster – Rheine (
-Herford – Altenbeken-Paderborn
-Bielefeld – Minden – Nienburg

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.