ProRail: bovenleiding bij Utrecht CS was in orde

Gestrande reizigers, Utrecht Centraal, station

De bovenleiding die maandagochtend door nog onbekende oorzaak beschadigd raakte, was van tevoren in een goede staat. Dat blijkt uit nader onderzoek door spoorbeheerder ProRail. Doordat de rijdraad voor het treinverkeer kapot ging, ontstond er maandag een chaos op het spoor. Er reden gedurende de hele dag bijna geen intercity’s van en naar Utrecht. Ook vielen er op andere trajecten treinen uit.

Na de verstoring riep reizigersorganisatie Rover NS op om de financiële schade die is ontstaan door de verstoring van het treinverkeer rondom Utrecht Centraal bij ProRail te claimen. Maar volgens ProRail kan deze schade diverse oorzaken hebben die niet altijd te herleiden zijn naar de infrabeheerder.

Een defect in een bovenleiding kan namelijk diverse oorzaken hebben, stelt ProRail. “De bovenleiding kan worden kapot getrokken door de panthograaf van een trein. Ook kan er schade ontstaan door een boom die omwaait of takken die op de kabel vallen. Een derde oorzaak is dat de bovenleiding dun is en aan vervanging toe is”, legt Woordvoerder Anna Kodde van ProRail uit. “Nader onderzoek heeft echter uitgewezen dat er geen sprake was van een dunne bovenleiding. Deze was in een goede staat.”

Verstoring

Maandagochtend raakte op Utrecht Centraal bij de opstart van de treindienst 6 meter bovenleiding bij perron 11 zwaar beschadigd. Hierdoor staat op verschillende stukken bovenleiding geen stroom. Monteurs van ProRail waren sinds acht uur in touw om herstelwerkzaamheden uit te voeren. De verstoring was omstreeks 16.00 uur grotendeels verholpen.

Reizigers moesten rekening houden met een extra reistijd van 30 tot 60 minuten. Op verschillende trajecten werden bussen ingezet. Van en naar Schiphol, Den Bosch, Amsterdam Bijlmer ArenA en tussen Utrecht Centraal en Driebergen-Zeist is dit het geval. De bussen zaten vol met gestrande reizigers. Daarom adviseerde NS reizigers om zo mogelijk station Utrecht te vermijden of later op de dag te reizen.

Storing

Het is niet voor het eerst dit jaar dat het merendeel van het treinverkeer rond Utrecht stil ligt. Op 22 januari was dat ook het geval en lag het treinverkeer van en naar Utrecht helemaal stil. Een storing in het computernetwerk van ProRail was toen de oorzaak.

Begin februari was er daarnaast sprake van een grote sein- en wisselstoring rond Utrecht Centraal. Fouten in het ontwerp van het nieuwe computersysteem van ProRail zijn daar waarschijnlijk de oorzaak van geweest. Vanwege een stroomstoringen ging het backup-systeem draaien, maar er was geen dubbele netvoeding voor dat noodsysteem.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Defecte bovenleiding heeft forse impact op treinverkeer Utrecht

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.