Connexxion, trein

Regionale vervoerders willen meepraten over sociale veiligheid

De regionale vervoerders willen betrokken worden bij de discussie over de maatregelen die worden genomen op het gebied van sociale veiligheid. Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft toegezegd met NS en de vakbonden om tafel te gaan om agressie tegen NS-personeel tegen te gaan. Aanleiding voor de actie zijn een aantal ernstige mishandelingen van NS-medewerkers in de trein. “Laten we gezamenlijk maatregelen nemen op het gebied van sociale veiligheid, zodat ze er elkaar versterken in plaats van voor een gefragmenteerde aanpak te kiezen”, aldus Juul van Hout van Connexxion.

Van Hout is directeur OV bij Connexxion en voorzitter van de werkgroep sociale veiligheid van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN). Hij stuurde een brief aan staatsscretaris Mansveld waarin hij vraagt om de regionale vervoerders meer te betrekken bij de aanpak.

Maatregelen

“Wij komen op dezelfde plekken als NS. Als er maatregelen worden genomen voor de treinen op het hoofdrailnet, dan dienen deze ook te worden genomen op de regionale lijnen. Daarnaast moeten er ook maatregelen bij andere modaliteiten worden genomen, zoals in bussen.”

Volgens de OV-directeur zit in veel gevallen wetgeving een goede aanpak nog in de weg. Bijvoorbeeld als het gaat om de inzet van beveiligers. “Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om een beveiliger die buiten de spits in winkelcentra of ziekenhuizen werkt, ook in te zetten in het OV. De wetgeving schrijft voor dat beveiligers in dienst moeten zijn van de vervoerder om de BOA-bevoegdheid uit te kunnen oefenen.”

Toegangspoortjes

Connexxion ving ook bot met een ander voorstel om net als in treinstations tourniquets (toegangspoortjes) in bussen te installeren. Wetgeving staat deze toegangspoortjes niet toe. “Dat terwijl plaatsing van tourniquets een goede maatregel kan zijn om zwartrijders uit de bus te weren.”

Volgens Connexxion is er voor sociale veiligheid een landelijke aanpak nodig en zou deze verantwoordelijkheid minder via de OV-bestekken bij de vervoerders zelf moeten komen te liggen. “Opdrachtgevers beloofden geen sociale veiligheidsaspecten als concurrentie item in de bestekken op te nemen. Maar de bestekken laten het nu toe dat vervoerders bezuinigen op sociale veiligheid. Dat komt omdat er in veel gevallen naar de meest economische bieding wordt gekeken.”

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Regionale vervoerders willen meepraten over sociale veiligheid”

Hans Jannink|24.03.15|16:04

Op incidenten reageren OV werkgevers uitsluitend reactief en van een fatsoenlijk gestructureerd arbobeleid is (aantoonbaar) nauwelijks sprake. Hetzelfde geldt voor het kabinetsbeleid. Sterker nog, dat beleid verergerd de situatie alleen nog maar met het aanbestedingsbeleid en het niet handhaven van wet en regelgeving. OV-Bedrijven leiden (bewust?) aan archiefdementie. Na een poosje gaan deze werkgevers weer op de oude voet verder, wedden? Zie het identieke incident in 2008 (Almere).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Regionale vervoerders willen meepraten over sociale veiligheid | OVPro.nl
Connexxion, trein

Regionale vervoerders willen meepraten over sociale veiligheid

De regionale vervoerders willen betrokken worden bij de discussie over de maatregelen die worden genomen op het gebied van sociale veiligheid. Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft toegezegd met NS en de vakbonden om tafel te gaan om agressie tegen NS-personeel tegen te gaan. Aanleiding voor de actie zijn een aantal ernstige mishandelingen van NS-medewerkers in de trein. “Laten we gezamenlijk maatregelen nemen op het gebied van sociale veiligheid, zodat ze er elkaar versterken in plaats van voor een gefragmenteerde aanpak te kiezen”, aldus Juul van Hout van Connexxion.

Van Hout is directeur OV bij Connexxion en voorzitter van de werkgroep sociale veiligheid van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN). Hij stuurde een brief aan staatsscretaris Mansveld waarin hij vraagt om de regionale vervoerders meer te betrekken bij de aanpak.

Maatregelen

“Wij komen op dezelfde plekken als NS. Als er maatregelen worden genomen voor de treinen op het hoofdrailnet, dan dienen deze ook te worden genomen op de regionale lijnen. Daarnaast moeten er ook maatregelen bij andere modaliteiten worden genomen, zoals in bussen.”

Volgens de OV-directeur zit in veel gevallen wetgeving een goede aanpak nog in de weg. Bijvoorbeeld als het gaat om de inzet van beveiligers. “Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om een beveiliger die buiten de spits in winkelcentra of ziekenhuizen werkt, ook in te zetten in het OV. De wetgeving schrijft voor dat beveiligers in dienst moeten zijn van de vervoerder om de BOA-bevoegdheid uit te kunnen oefenen.”

Toegangspoortjes

Connexxion ving ook bot met een ander voorstel om net als in treinstations tourniquets (toegangspoortjes) in bussen te installeren. Wetgeving staat deze toegangspoortjes niet toe. “Dat terwijl plaatsing van tourniquets een goede maatregel kan zijn om zwartrijders uit de bus te weren.”

Volgens Connexxion is er voor sociale veiligheid een landelijke aanpak nodig en zou deze verantwoordelijkheid minder via de OV-bestekken bij de vervoerders zelf moeten komen te liggen. “Opdrachtgevers beloofden geen sociale veiligheidsaspecten als concurrentie item in de bestekken op te nemen. Maar de bestekken laten het nu toe dat vervoerders bezuinigen op sociale veiligheid. Dat komt omdat er in veel gevallen naar de meest economische bieding wordt gekeken.”

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Regionale vervoerders willen meepraten over sociale veiligheid”

Hans Jannink|24.03.15|16:04

Op incidenten reageren OV werkgevers uitsluitend reactief en van een fatsoenlijk gestructureerd arbobeleid is (aantoonbaar) nauwelijks sprake. Hetzelfde geldt voor het kabinetsbeleid. Sterker nog, dat beleid verergerd de situatie alleen nog maar met het aanbestedingsbeleid en het niet handhaven van wet en regelgeving. OV-Bedrijven leiden (bewust?) aan archiefdementie. Na een poosje gaan deze werkgevers weer op de oude voet verder, wedden? Zie het identieke incident in 2008 (Almere).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.