Hoge eisen voor treinen HSL zette treinfabrikanten buitenspel

De hoge eisen die aan het treinmaterieel werden gesteld en de relatief kleine order van zestien treinen hebben de grote treinfabrikanten buitenspel gezet bij de aanbestedingsprocedure van de treinen voor de HSL. Een bod van Alstom werd zelfs niet eens beoordeeld. Dat stelden René van Marrewijk van Siemens en Meindert Eland van Alstom woensdag tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

De opgelegde eisen voor de hogesnelheidstreinen waren zo hoog dat maar een paar leveranciers aan de eisen konden voldoen bij de start van de aanbesteding in 2003. Omdat de snelheid van 220 kilometer per uur werd gevraagd, zouden bestaande treinen moeten worden opgevoerd. Ook werden er afwijkende eisen gesteld op het gebied van beschikbare zitplaatsen, veiligheid en het beveiligingssysteem ERTMS.

Uitvraag

Siemens zette in op 26 treinen, 10 meer dan er werden gevraagd. HSA wees dit bod vervolgens af. Alstom ging vervolgens door naar de volgende ronde van de aanbesteding en deed een bod voor minstens 19 treinen. Alstom koos voor dubbeldekstreinen om te kunnen voldoen aan het aantal zitplaatsen van 525.

Toen HSA de uitvraag daarna terugbracht naar 12 treinen, haakte Alstom af. “Wij hebben toen besloten om geen bieding te doen voor 12 treinen”, aldus Eland. “Waarom zou je zo’n ongelofelijk innoverende dingen doen voor 12 treinen?”

Beoordeling

Op de vraag of Alstom niet eerlijk is beoordeeld, antwoordde Eland ‘niet beoordeeld’ te zijn. De treinfabrikant besloot geen rechtszaak tegen HSA aan te spannen over het verlagen van de bestelling om de relatie met opdrachtgever NS (aandeelhouder HSA) niet te schade.

Doordat Alstom ook afhaakte, bleef alleen treinenbouwer AnsaldoBreda over. Dat was geen slimme zet van HSA, stelde Eland. “Met veel respect voor de klant, ik vond het wat onhandig. De klant kwam hierdoor in een moeilijke positie.” Voormalig HSA-directeur Nol Döbken verklaarde vorige week ook door het afhaken van de overige treinfabrikanten in een fuik terecht te zijn gekomen. Toch had HSA volgens hem op dat moment ‘vertrouwen in AnsaldoBreda’.

Fyra’s

Oud-NS-topman Aad Veenman stelde dat Alstom nog wel mee had kunnen doen aan de aanbesteding. “Het was een besluit van Alstom om geen bod meer uit te brengen.”

Uiteindelijk kreeg de NS alleen een bod van treinfabrikant AnsaldoBreda, dat de Fyra-treinen bouwde. Deze treinen werden al na veertig dagen uit de dienstregeling genomen, omdat ze allerlei mankementen vertoonden.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Hoge eisen voor treinen HSL zette treinfabrikanten buitenspel”

Beno Doedens|02.06.15|21:52

Terwijl treinenhobbyisten op de diverse fora al waarschuwden voor de dubieuze reputatie van AnsaldoBreda, mn door problemen met de levering van diesel intercity treinen voor de Deense Spoorwegen DSB, ging NS met AnsaldoBreda in zee. Resultaat: Op onze eigen HSL rijden geen NS Hoge snelheidstreinen. En in Denemarken worstelt DSV nog steeds met de slechte kwaliteit van de door Ansaldo veel en veel te laat geleverde dieseltreinen. NS had bij Siemens of Alstom ook treinen van de plank kunnen kopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoge eisen voor treinen HSL zette treinfabrikanten buitenspel | OVPro.nl

Hoge eisen voor treinen HSL zette treinfabrikanten buitenspel

De hoge eisen die aan het treinmaterieel werden gesteld en de relatief kleine order van zestien treinen hebben de grote treinfabrikanten buitenspel gezet bij de aanbestedingsprocedure van de treinen voor de HSL. Een bod van Alstom werd zelfs niet eens beoordeeld. Dat stelden René van Marrewijk van Siemens en Meindert Eland van Alstom woensdag tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie Fyra.

De opgelegde eisen voor de hogesnelheidstreinen waren zo hoog dat maar een paar leveranciers aan de eisen konden voldoen bij de start van de aanbesteding in 2003. Omdat de snelheid van 220 kilometer per uur werd gevraagd, zouden bestaande treinen moeten worden opgevoerd. Ook werden er afwijkende eisen gesteld op het gebied van beschikbare zitplaatsen, veiligheid en het beveiligingssysteem ERTMS.

Uitvraag

Siemens zette in op 26 treinen, 10 meer dan er werden gevraagd. HSA wees dit bod vervolgens af. Alstom ging vervolgens door naar de volgende ronde van de aanbesteding en deed een bod voor minstens 19 treinen. Alstom koos voor dubbeldekstreinen om te kunnen voldoen aan het aantal zitplaatsen van 525.

Toen HSA de uitvraag daarna terugbracht naar 12 treinen, haakte Alstom af. “Wij hebben toen besloten om geen bieding te doen voor 12 treinen”, aldus Eland. “Waarom zou je zo’n ongelofelijk innoverende dingen doen voor 12 treinen?”

Beoordeling

Op de vraag of Alstom niet eerlijk is beoordeeld, antwoordde Eland ‘niet beoordeeld’ te zijn. De treinfabrikant besloot geen rechtszaak tegen HSA aan te spannen over het verlagen van de bestelling om de relatie met opdrachtgever NS (aandeelhouder HSA) niet te schade.

Doordat Alstom ook afhaakte, bleef alleen treinenbouwer AnsaldoBreda over. Dat was geen slimme zet van HSA, stelde Eland. “Met veel respect voor de klant, ik vond het wat onhandig. De klant kwam hierdoor in een moeilijke positie.” Voormalig HSA-directeur Nol Döbken verklaarde vorige week ook door het afhaken van de overige treinfabrikanten in een fuik terecht te zijn gekomen. Toch had HSA volgens hem op dat moment ‘vertrouwen in AnsaldoBreda’.

Fyra’s

Oud-NS-topman Aad Veenman stelde dat Alstom nog wel mee had kunnen doen aan de aanbesteding. “Het was een besluit van Alstom om geen bod meer uit te brengen.”

Uiteindelijk kreeg de NS alleen een bod van treinfabrikant AnsaldoBreda, dat de Fyra-treinen bouwde. Deze treinen werden al na veertig dagen uit de dienstregeling genomen, omdat ze allerlei mankementen vertoonden.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Hoge eisen voor treinen HSL zette treinfabrikanten buitenspel”

Beno Doedens|02.06.15|21:52

Terwijl treinenhobbyisten op de diverse fora al waarschuwden voor de dubieuze reputatie van AnsaldoBreda, mn door problemen met de levering van diesel intercity treinen voor de Deense Spoorwegen DSB, ging NS met AnsaldoBreda in zee. Resultaat: Op onze eigen HSL rijden geen NS Hoge snelheidstreinen. En in Denemarken worstelt DSV nog steeds met de slechte kwaliteit van de door Ansaldo veel en veel te laat geleverde dieseltreinen. NS had bij Siemens of Alstom ook treinen van de plank kunnen kopen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.