Arriva-trein, Apeldoorn, regio Achterhoek Rivierenland

Arriva belooft vervoer over de grens in Limburg

Nu Arriva de Limburgse OV-concessie heeft gekregen, belooft de vervoerder ‘grenzeloos openbaar vervoer’ dat het reizigers makkelijk maakt naar Duitsland en België te reizen. Ook zegt Arriva dat de kleine kernen bereikbaar blijven door de inzet van kleiner vervoer zoals een dorpsauto. Voor dat laatste maakt Arriva gebruik van vrijwilligers. Daarnaast komen er banen bij voor mensen met ‘afstand tot de arbeidsmarkt’.

Deze beloftes deed Anne Hettinga, bestuursvoorzitter van Arriva Nederland in het bijzijn van de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck maandag op een presentatie in Maastricht. “De reiziger heeft nu duidelijkheid en kan erop vertrouwen dat wij van het Limburgse OV hét voorbeeld maken voor het hele land”, aldus Hettinga. Gedeputeerde Van der Broeck sprak de verwachting uit dat zijn provincie met Arriva de komende 15 jaar van hoogwaardig openbaar vervoer is verzekerd.

Nieuwe bussen

Vanaf december 2016 zet Arriva in Limburg 226 nieuwe bussen in, inclusief buurtbussen. Op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond komen extra treinstellen om de drukte op te vangen. Ook komen er nieuwe treinen van het type Flirt. Dat is dezelfde trein die op het spoor tussen Heerlen en Herzogenrath in Duitsland komt. Het moet dan mogelijk zijn de treinen gemakkelijk over de grens richting Luik en Aken te laten rijden, een strategie waar Deutsche Bahn-dochter Arriva bewust op lijkt in te zetten. Arriva neemt 8 treinstellen over van huidige vervoerder Veolia en past die aan de huidige eisen aan. In 2026 moeten alle bussen en treinen in de provincie elektrisch zijn.

De vervoerder wil 30 procent meer treinreizigers trekken en 15 procent meer busreizigers. Treinen moeten ieder half uur vertrekken, liefst de hele dag. Er komen enkele tientallen nieuwe banen bij voor mensen met een aftand tot de arbeidsmarkt. Ook biedt Arriva werk-leertrajecten aan voor jongeren. Het regiokantoor van Arriva komt in Heerlen, aangevuld met opstapplaatsen verspreid over de provincie waar buschauffeurs, machinisten en stewards hun diensten starten. Anne Hettinga overziet persoonlijk de komst van Arriva naar Limburg.

Fraude

De aanbestedingsprocedure in Limburg verliep stroef vanwege fraude bij NS-dochter Abellio. Een voormalig bestuurder van mededinger Veolia speelde vertrouwelijke informatie door naar Abellio en trad daar later ook in dienst. De provincie Limburg herriep daarop de aanvankelijk door Abellio gewonnen aanbesteding en riep runner-up Arriva uit tot winnaar.

Uit een vorige week gepubliceerd rapport van de Autoriteit consument en Markt (ACM) bleek dat zelfs NS-topman Huges verboden informatie had gedeeld met de NS-dochter. Huges moest vanwege deze misstap het veld ruimen. Veolia wil via een rechtszaak afdwingen dat de aanbestedingsprocedure over moet, iets waar de provincie geen heil in ziet. Verantwoordelijk gedeputeerde Van der Broeck denkt dat de rechter die mening deelt.

Lees ook:

Auteur: Steven Don

1 reactie op “Arriva belooft vervoer over de grens in Limburg”

kees boer|10.02.16|23:25

Ik hoop dat deze z’n belofte waarmaakt,de roep voor grensoverschrijdende bussen wordt steeds harder voor sittard- Maaseik en Sittard richting Tüdderen en ook Roermond-Heinsberg;toch op dit moment betreurenswaardig voor twee middelgrote plaatsen die doorgaans elk kwartier een intercity hebben met de Randstad en tussen twee landsgrenzen zitten ingeklemd dat deze geen enkele grensoverschrijdende buslijn hebben,ook moet aan een buslijn Budel-Hamont worden gedacht

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Arriva belooft vervoer over de grens in Limburg | OVPro.nl
Arriva-trein, Apeldoorn, regio Achterhoek Rivierenland

Arriva belooft vervoer over de grens in Limburg

Nu Arriva de Limburgse OV-concessie heeft gekregen, belooft de vervoerder ‘grenzeloos openbaar vervoer’ dat het reizigers makkelijk maakt naar Duitsland en België te reizen. Ook zegt Arriva dat de kleine kernen bereikbaar blijven door de inzet van kleiner vervoer zoals een dorpsauto. Voor dat laatste maakt Arriva gebruik van vrijwilligers. Daarnaast komen er banen bij voor mensen met ‘afstand tot de arbeidsmarkt’.

Deze beloftes deed Anne Hettinga, bestuursvoorzitter van Arriva Nederland in het bijzijn van de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck maandag op een presentatie in Maastricht. “De reiziger heeft nu duidelijkheid en kan erop vertrouwen dat wij van het Limburgse OV hét voorbeeld maken voor het hele land”, aldus Hettinga. Gedeputeerde Van der Broeck sprak de verwachting uit dat zijn provincie met Arriva de komende 15 jaar van hoogwaardig openbaar vervoer is verzekerd.

Nieuwe bussen

Vanaf december 2016 zet Arriva in Limburg 226 nieuwe bussen in, inclusief buurtbussen. Op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond komen extra treinstellen om de drukte op te vangen. Ook komen er nieuwe treinen van het type Flirt. Dat is dezelfde trein die op het spoor tussen Heerlen en Herzogenrath in Duitsland komt. Het moet dan mogelijk zijn de treinen gemakkelijk over de grens richting Luik en Aken te laten rijden, een strategie waar Deutsche Bahn-dochter Arriva bewust op lijkt in te zetten. Arriva neemt 8 treinstellen over van huidige vervoerder Veolia en past die aan de huidige eisen aan. In 2026 moeten alle bussen en treinen in de provincie elektrisch zijn.

De vervoerder wil 30 procent meer treinreizigers trekken en 15 procent meer busreizigers. Treinen moeten ieder half uur vertrekken, liefst de hele dag. Er komen enkele tientallen nieuwe banen bij voor mensen met een aftand tot de arbeidsmarkt. Ook biedt Arriva werk-leertrajecten aan voor jongeren. Het regiokantoor van Arriva komt in Heerlen, aangevuld met opstapplaatsen verspreid over de provincie waar buschauffeurs, machinisten en stewards hun diensten starten. Anne Hettinga overziet persoonlijk de komst van Arriva naar Limburg.

Fraude

De aanbestedingsprocedure in Limburg verliep stroef vanwege fraude bij NS-dochter Abellio. Een voormalig bestuurder van mededinger Veolia speelde vertrouwelijke informatie door naar Abellio en trad daar later ook in dienst. De provincie Limburg herriep daarop de aanvankelijk door Abellio gewonnen aanbesteding en riep runner-up Arriva uit tot winnaar.

Uit een vorige week gepubliceerd rapport van de Autoriteit consument en Markt (ACM) bleek dat zelfs NS-topman Huges verboden informatie had gedeeld met de NS-dochter. Huges moest vanwege deze misstap het veld ruimen. Veolia wil via een rechtszaak afdwingen dat de aanbestedingsprocedure over moet, iets waar de provincie geen heil in ziet. Verantwoordelijk gedeputeerde Van der Broeck denkt dat de rechter die mening deelt.

Lees ook:

Auteur: Steven Don

1 reactie op “Arriva belooft vervoer over de grens in Limburg”

kees boer|10.02.16|23:25

Ik hoop dat deze z’n belofte waarmaakt,de roep voor grensoverschrijdende bussen wordt steeds harder voor sittard- Maaseik en Sittard richting Tüdderen en ook Roermond-Heinsberg;toch op dit moment betreurenswaardig voor twee middelgrote plaatsen die doorgaans elk kwartier een intercity hebben met de Randstad en tussen twee landsgrenzen zitten ingeklemd dat deze geen enkele grensoverschrijdende buslijn hebben,ook moet aan een buslijn Budel-Hamont worden gedacht

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.