Syntustrein

NS maakt bezwaar tegen uitbreiding samenloop op Overijssels spoor

NS heeft bezwaar ingediend bij de provincie Overijssel over de uitbreiding van de samenloop op het spoornet tussen Wierden en Enschede. Dat Syntus de concessie voor treinvervoer tussen Zwolle en Enschede en Zwolle en Kampen heeft gewonnen, betekent dat NS vanaf 2017 meer ruimte op het hoofdrailnet moet delen met de regionale vervoerder. NS wil garanties dat de bestaande dienstregeling zoveel mogelijk intact blijft en de punctualiteit niet in gevaar komt.

NS benadrukt dat het bedrijf geen bezwaar maakt tegen de gunning zelf, maar zegt dat met betrekking tot de samenloop goede afspraken moeten worden gemaakt. Volgens de concessieplannen laat Syntus meer treinen rijden in de spits, waardoor het drukker wordt op het spoor. Woordvoerder Corine Koetsier laat weten dat NS garanties wil dat de dienstregeling en de punctualiteit niet in gevaar komen. “Dat is in het belang van de reizigers”, aldus Koetsier.

Dienstregeling

“ProRail heeft eerder aangegeven dat de extra spitstreinen geen problemen voor de capaciteit opleveren”, zegt ze. “Maar wij willen zeker weten dat we niet teveel hoeven sleutelen aan de dienstregeling om de uitbreiding van de samenloop te kunnen faciliteren. Daarover hebben wij in een brief uitleg aan de provincie gevraagd, maar dat hebben we tot nu toe onvoldoende gekregen.”

Komende week gaat NS samen met de provincie en Syntus om tafel. “We verwachten dat we er goed uitkomen”, zegt Koetsier. Mocht dat niet het geval zijn, dan wordt het een zaak voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Concessie

In juni werd bekend dat vervoerbedrijf Syntus de komende 15 jaar het treinvervoer Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede mag verzorgen. Behalve Syntus waren Arriva en NS in de race om de concessie. Had NS de concessie gewonnen, dan zouden er overigens ook meer treinen gaan rijden. De totale kosten van de exploitatie bedragen ongeveer 17,5 miljoen euro per jaar.

Syntus belooft op beide trajecten met nieuwe treinen te gaan rijden die zijn voorzien van ruime zitplekken, een gelijkvloerse instap, wifi, stiltecoupe, stopcontacten en gehandicaptentoilet. In de spits gaan extra treinen rijden. Op het traject Zwolle-Kampen wordt de dienstregeling op de zondagochtend uitgebreid naar een halfuursdienst in plaats van eens per uur.

Lees ook:

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS maakt bezwaar tegen uitbreiding samenloop op Overijssels spoor | OVPro.nl
Syntustrein

NS maakt bezwaar tegen uitbreiding samenloop op Overijssels spoor

NS heeft bezwaar ingediend bij de provincie Overijssel over de uitbreiding van de samenloop op het spoornet tussen Wierden en Enschede. Dat Syntus de concessie voor treinvervoer tussen Zwolle en Enschede en Zwolle en Kampen heeft gewonnen, betekent dat NS vanaf 2017 meer ruimte op het hoofdrailnet moet delen met de regionale vervoerder. NS wil garanties dat de bestaande dienstregeling zoveel mogelijk intact blijft en de punctualiteit niet in gevaar komt.

NS benadrukt dat het bedrijf geen bezwaar maakt tegen de gunning zelf, maar zegt dat met betrekking tot de samenloop goede afspraken moeten worden gemaakt. Volgens de concessieplannen laat Syntus meer treinen rijden in de spits, waardoor het drukker wordt op het spoor. Woordvoerder Corine Koetsier laat weten dat NS garanties wil dat de dienstregeling en de punctualiteit niet in gevaar komen. “Dat is in het belang van de reizigers”, aldus Koetsier.

Dienstregeling

“ProRail heeft eerder aangegeven dat de extra spitstreinen geen problemen voor de capaciteit opleveren”, zegt ze. “Maar wij willen zeker weten dat we niet teveel hoeven sleutelen aan de dienstregeling om de uitbreiding van de samenloop te kunnen faciliteren. Daarover hebben wij in een brief uitleg aan de provincie gevraagd, maar dat hebben we tot nu toe onvoldoende gekregen.”

Komende week gaat NS samen met de provincie en Syntus om tafel. “We verwachten dat we er goed uitkomen”, zegt Koetsier. Mocht dat niet het geval zijn, dan wordt het een zaak voor het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Concessie

In juni werd bekend dat vervoerbedrijf Syntus de komende 15 jaar het treinvervoer Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede mag verzorgen. Behalve Syntus waren Arriva en NS in de race om de concessie. Had NS de concessie gewonnen, dan zouden er overigens ook meer treinen gaan rijden. De totale kosten van de exploitatie bedragen ongeveer 17,5 miljoen euro per jaar.

Syntus belooft op beide trajecten met nieuwe treinen te gaan rijden die zijn voorzien van ruime zitplekken, een gelijkvloerse instap, wifi, stiltecoupe, stopcontacten en gehandicaptentoilet. In de spits gaan extra treinen rijden. Op het traject Zwolle-Kampen wordt de dienstregeling op de zondagochtend uitgebreid naar een halfuursdienst in plaats van eens per uur.

Lees ook:

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.