ns, trein (credit: NS)

‘Machtspositie NS hindert concurrentie reizigersvervoer’

NS heeft een dermate grote machtspositie, dat dit de concurrentie in het reizigersvervoer belemmert. Deze ”waarschijnlijk aanzienlijke” machtspositie is met name het gevolg van een politieke keuze: het spoorbedrijf mag als enige vervoerder rijden op het hoofdrailnet. Dat is één van de voorlopige conclusies in een conceptrapport dat in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is uitgevoerd door het Britse onderzoeksinstituut Europe Economics.

Vanwege het alleenrecht dat NS heeft op het hoofdrailnet, profiteert het bedrijf van belangrijke voordelen, staat in het rapport. Zo zijn de kaartenautomaten eigendom van NS en beheert de vervoerder ook de reizigersinformatie. Dit levert een aantal “mogelijk” oneerlijke situaties op zoals een voorsprong bij het bieden op andere vervoerconcessies en invloed op de winstgevendheid van andere vervoerders.

Voorsprong

Bij de mislukte aanbesteding voor het Limburgse spoor diende concurrent Veolia een klacht in bij de ACM. NS zou informatie over zaken als kaartenautomaten niet of te laat doorgeven, waardoor Veolia geen optimaal doortimmerd bod kon doen vanwege onduidelijkheid over de kosten. De NS heeft in elk geval tot 2025 het alleenrecht voor het hoofdrailnet.

De voorsprong van NS geldt alleen voor reizigersvervoer, in het Nederlandse goederenvervoer lijkt de Duitse vervoerder DB Schenker juist te beschikken over een machtspositie. Het gaat dan om markten waar goederenvervoer over de weg en per binnenvaartschip geen alternatief zijn.

Europese richtlijn

Het onderzoek is door ACM aangevraagd vanwege een Europese richtlijn over machtsposities op het spoor. Vervoerders die zich bezig houden met verschillende diensten, zoals de exploitatie van stationswinkels, moeten deze activiteiten volgens de richtlijn onderbrengen in aparte bedrijfsonderdelen.

Het onderzoek is nog niet definitief afgerond. ACM heeft de voorlopige rapportage naar de betrokken partijen gestuurd. Op basis van hun reacties maakt Europe Economics een definitief rapport. Dat kan de toezichthouder gebruiken voor verdere besluitvorming.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Machtspositie NS hindert concurrentie reizigersvervoer’ | OVPro.nl
ns, trein (credit: NS)

‘Machtspositie NS hindert concurrentie reizigersvervoer’

NS heeft een dermate grote machtspositie, dat dit de concurrentie in het reizigersvervoer belemmert. Deze ”waarschijnlijk aanzienlijke” machtspositie is met name het gevolg van een politieke keuze: het spoorbedrijf mag als enige vervoerder rijden op het hoofdrailnet. Dat is één van de voorlopige conclusies in een conceptrapport dat in opdracht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is uitgevoerd door het Britse onderzoeksinstituut Europe Economics.

Vanwege het alleenrecht dat NS heeft op het hoofdrailnet, profiteert het bedrijf van belangrijke voordelen, staat in het rapport. Zo zijn de kaartenautomaten eigendom van NS en beheert de vervoerder ook de reizigersinformatie. Dit levert een aantal “mogelijk” oneerlijke situaties op zoals een voorsprong bij het bieden op andere vervoerconcessies en invloed op de winstgevendheid van andere vervoerders.

Voorsprong

Bij de mislukte aanbesteding voor het Limburgse spoor diende concurrent Veolia een klacht in bij de ACM. NS zou informatie over zaken als kaartenautomaten niet of te laat doorgeven, waardoor Veolia geen optimaal doortimmerd bod kon doen vanwege onduidelijkheid over de kosten. De NS heeft in elk geval tot 2025 het alleenrecht voor het hoofdrailnet.

De voorsprong van NS geldt alleen voor reizigersvervoer, in het Nederlandse goederenvervoer lijkt de Duitse vervoerder DB Schenker juist te beschikken over een machtspositie. Het gaat dan om markten waar goederenvervoer over de weg en per binnenvaartschip geen alternatief zijn.

Europese richtlijn

Het onderzoek is door ACM aangevraagd vanwege een Europese richtlijn over machtsposities op het spoor. Vervoerders die zich bezig houden met verschillende diensten, zoals de exploitatie van stationswinkels, moeten deze activiteiten volgens de richtlijn onderbrengen in aparte bedrijfsonderdelen.

Het onderzoek is nog niet definitief afgerond. ACM heeft de voorlopige rapportage naar de betrokken partijen gestuurd. Op basis van hun reacties maakt Europe Economics een definitief rapport. Dat kan de toezichthouder gebruiken voor verdere besluitvorming.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.