Volle trein, reizigers

NS moet oplossingen verzinnen voor tekort zitplaatsen in 2016

De NS moet met plannen komen om het probleem van overvolle treinen in 2016 aan te pakken. De Mat ’64-treinen worden namelijk binnenkort uit de roulatie gehaald, terwijl de vervangende treinstellen pas in september 2016 geleverd worden. In de tussentijd worden de treinen beduidend drukker. De NS heeft deze opdracht gekregen van staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu.

Door het verdwijnen van veertig Mat ’64-treinen, verdwijnen ongeveer 5000 zitplaatsen. De staatssecretaris zegt zich te realiseren dat dit capaciteitstekort niet gemakkelijk opgelost kan worden, maar wil dat de NS een alles-uit-de-kast-scenario bedenkt. De spoorwegmaatschappij moet ‘creatief’ gaan nadenken over mogelijkheden om de overlast voor de reiziger te verminderen.

Waarschuwingen

Dijksma waarschuwde de Kamerleden dat het capaciteitstekort in 2016 ‘ellendig’ wordt. Ze onderschrijft daarmee de waarschuwing die Rover al enkele maanden geleden uitte. Volgens de reizigersorganisatie blijft het aantal reizigers in 2016 groeien, terwijl er tijdelijk minder materieel beschikbaar komt. Daardoor worden de treinen drukker en komen er minder zitplaatsen. Vooral in de drukke spitsuren zijn de treinen waarschijnlijk beduidend voller.

De Mat ’64-treinen worden uit de dienstregeling gehaald omdat ze verouderd zijn en niet meer voldoen aan de huidige eisen. Ze worden vervangen door dubbeldekstreinen, maar dit vervangend materieel gaat naar verwachting pas in september 2016 rijden. Dijksma wil daarom dat alle mogelijkheden op of langs het spoor bekeken worden, om het onheil te voorkomen

Oplossing

De staatssecretaris gaf toe dat er geen kant-en-klare oplossing bestond voor het capaciteitstekort, maar zei in het Kamerdebat aan NS de opdracht te hebben gegeven om actief na te denken over mogelijke oplossingen en remedies. De NS zegt met de opdracht aan de slag te zijn.

Volgens Rover had de NS al veel eerder voor vervangend materiaal moeten zorgen, maar koos de NS ervoor om de treinen eerst goed te laten controleren. “De NS is angstiger geworden na het Fyra-debacle, waardoor ze nieuwe treinen eerst grondig wil laten testen. Het spoorbedrijf is als de dood om fouten te maken”, aldus een woordvoerder.

Lees ook: Rover vreest groot tekort aan zitplaatsen in NS-treinen

Auteur: Inge Jacobs

8 reacties op “NS moet oplossingen verzinnen voor tekort zitplaatsen in 2016”

Huib Reeze|20.11.15|10:05

Er staan nog buffels en lints in de motten ballen of huren bij buitenlandse vervoerders . Is dat nu zo moeiljk…..

Floris Leeuw|24.11.15|13:20

Blijft toch een raar verhaal dat treinstellen die het nu nog doen en nog minstens een jaar technisch in orde zijn (revisie zou pas eind 2016 nodig zijn) vanwege de vinkjescultuur aan de kant worden gezet. Ze zijn overigens ook handig bij “ruige rijp” op de bovenleiding…

Tjeerd Meere|24.11.15|17:31

Wat een beleid en visie.( Televisie gaat verder) Er is genoeg materieel inzetbaar als we het niet voortijdig afvoeren. Allemaal administratieve maatregelen die praktisch niet nodig zijn. Plan T moet je slopen anders gaat het niet stuk en is het zeer betrouwbaar zelf om de bovenleiding te van ijs te ontdoen.

Tjeerd Meere|24.11.15|17:33

Plan V bedoel ik natuurlijk ook.

kees boer|24.11.15|18:21

Ik heb her en der gesuggereerd ook bij de NS om de Buffels in te zetten op diverse trajecten zoals op de stopdientsen Groningen- Zwolle;al eerder werd daar dieselmaterieel ingezet toen de NS materieel te kort had.

Anoniem X|26.11.15|23:14

Laat de Plan V’s die nog geen verstreken revisiedatum hebben zolang mogelijk doorrijden. Ze zijn oud, maar in het algemeen erg betrouwbaar en in de winter goed verwarmd. Ik kan me niet voorstellen dat treinen die nu nog trouw hun ritten rijden over drie weken ineens verouderd zijn.

Er moeten ook nog wat uitgediende Lint treinstellen van Syntus uit de Achterhoek zo hier en daar staan.

Louis.

Corry27|22.12.15|18:18

Wie de waarheid van de voorgenomen plannen wil weten de twee brieven die staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer heeft verstuurd:

Aanbieding maatregelenpakket NS inzake materieeltekort 2016 ALLE in dit stuk vermelde documenten downloaden en lezen maar voordat je je overgeeft aan het leveren van commentaar!

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2015Z25224&did=2015D51062

Corry27|22.12.15|18:21

Lees dan OOK de volgende voorgenomen maatregel eerst goed door die ik jullie hier toezend:

Vervoerplan NS 2016 en Beheerplan ProRail 2016 stukken te downloaden en te lezen op de volgende site van de Tweede Kamer:

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2015Z25223&did=2015D51055

Lijkt mij in ieder geval prima de luxe literatuur voor onder de Kerstboom: fijne feestdagen toegewenst!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS moet oplossingen verzinnen voor tekort zitplaatsen in 2016 | OVPro.nl
Volle trein, reizigers

NS moet oplossingen verzinnen voor tekort zitplaatsen in 2016

De NS moet met plannen komen om het probleem van overvolle treinen in 2016 aan te pakken. De Mat ’64-treinen worden namelijk binnenkort uit de roulatie gehaald, terwijl de vervangende treinstellen pas in september 2016 geleverd worden. In de tussentijd worden de treinen beduidend drukker. De NS heeft deze opdracht gekregen van staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu.

Door het verdwijnen van veertig Mat ’64-treinen, verdwijnen ongeveer 5000 zitplaatsen. De staatssecretaris zegt zich te realiseren dat dit capaciteitstekort niet gemakkelijk opgelost kan worden, maar wil dat de NS een alles-uit-de-kast-scenario bedenkt. De spoorwegmaatschappij moet ‘creatief’ gaan nadenken over mogelijkheden om de overlast voor de reiziger te verminderen.

Waarschuwingen

Dijksma waarschuwde de Kamerleden dat het capaciteitstekort in 2016 ‘ellendig’ wordt. Ze onderschrijft daarmee de waarschuwing die Rover al enkele maanden geleden uitte. Volgens de reizigersorganisatie blijft het aantal reizigers in 2016 groeien, terwijl er tijdelijk minder materieel beschikbaar komt. Daardoor worden de treinen drukker en komen er minder zitplaatsen. Vooral in de drukke spitsuren zijn de treinen waarschijnlijk beduidend voller.

De Mat ’64-treinen worden uit de dienstregeling gehaald omdat ze verouderd zijn en niet meer voldoen aan de huidige eisen. Ze worden vervangen door dubbeldekstreinen, maar dit vervangend materieel gaat naar verwachting pas in september 2016 rijden. Dijksma wil daarom dat alle mogelijkheden op of langs het spoor bekeken worden, om het onheil te voorkomen

Oplossing

De staatssecretaris gaf toe dat er geen kant-en-klare oplossing bestond voor het capaciteitstekort, maar zei in het Kamerdebat aan NS de opdracht te hebben gegeven om actief na te denken over mogelijke oplossingen en remedies. De NS zegt met de opdracht aan de slag te zijn.

Volgens Rover had de NS al veel eerder voor vervangend materiaal moeten zorgen, maar koos de NS ervoor om de treinen eerst goed te laten controleren. “De NS is angstiger geworden na het Fyra-debacle, waardoor ze nieuwe treinen eerst grondig wil laten testen. Het spoorbedrijf is als de dood om fouten te maken”, aldus een woordvoerder.

Lees ook: Rover vreest groot tekort aan zitplaatsen in NS-treinen

Auteur: Inge Jacobs

8 reacties op “NS moet oplossingen verzinnen voor tekort zitplaatsen in 2016”

Huib Reeze|20.11.15|10:05

Er staan nog buffels en lints in de motten ballen of huren bij buitenlandse vervoerders . Is dat nu zo moeiljk…..

Floris Leeuw|24.11.15|13:20

Blijft toch een raar verhaal dat treinstellen die het nu nog doen en nog minstens een jaar technisch in orde zijn (revisie zou pas eind 2016 nodig zijn) vanwege de vinkjescultuur aan de kant worden gezet. Ze zijn overigens ook handig bij “ruige rijp” op de bovenleiding…

Tjeerd Meere|24.11.15|17:31

Wat een beleid en visie.( Televisie gaat verder) Er is genoeg materieel inzetbaar als we het niet voortijdig afvoeren. Allemaal administratieve maatregelen die praktisch niet nodig zijn. Plan T moet je slopen anders gaat het niet stuk en is het zeer betrouwbaar zelf om de bovenleiding te van ijs te ontdoen.

Tjeerd Meere|24.11.15|17:33

Plan V bedoel ik natuurlijk ook.

kees boer|24.11.15|18:21

Ik heb her en der gesuggereerd ook bij de NS om de Buffels in te zetten op diverse trajecten zoals op de stopdientsen Groningen- Zwolle;al eerder werd daar dieselmaterieel ingezet toen de NS materieel te kort had.

Anoniem X|26.11.15|23:14

Laat de Plan V’s die nog geen verstreken revisiedatum hebben zolang mogelijk doorrijden. Ze zijn oud, maar in het algemeen erg betrouwbaar en in de winter goed verwarmd. Ik kan me niet voorstellen dat treinen die nu nog trouw hun ritten rijden over drie weken ineens verouderd zijn.

Er moeten ook nog wat uitgediende Lint treinstellen van Syntus uit de Achterhoek zo hier en daar staan.

Louis.

Corry27|22.12.15|18:18

Wie de waarheid van de voorgenomen plannen wil weten de twee brieven die staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer heeft verstuurd:

Aanbieding maatregelenpakket NS inzake materieeltekort 2016 ALLE in dit stuk vermelde documenten downloaden en lezen maar voordat je je overgeeft aan het leveren van commentaar!

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2015Z25224&did=2015D51062

Corry27|22.12.15|18:21

Lees dan OOK de volgende voorgenomen maatregel eerst goed door die ik jullie hier toezend:

Vervoerplan NS 2016 en Beheerplan ProRail 2016 stukken te downloaden en te lezen op de volgende site van de Tweede Kamer:

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2015Z25223&did=2015D51055

Lijkt mij in ieder geval prima de luxe literatuur voor onder de Kerstboom: fijne feestdagen toegewenst!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.