Voorlopig geen extra cameratoezicht op onveilige stations

Service en veiligheid medewerkers, NS beveiligers, station

De aanbesteding van ProRail om verschillende kleine en middelgrote stations te voorzien van extra beveiligingscamera’s is mislukt. ProRail wilde extra cameratoezicht op dertig onveilige stations als reactie op de gewelddadige incidenten op het spoor. Er bleek echter te weinig interesse voor de aanbesteding vanuit de markt. 

De Telegraaf meldt dat ProRail over een paar maanden met een nieuwe aanbesteding komt voor de camera’s. Tot die tijd zullen er tijdelijke camera’s worden opgehangen op twaalf van de dertig stations waar ProRail meer cameratoezicht wil.

Aanbesteding

ProRail had in de aanbesteding beschreven dat de camera’s een kabel moesten hebben, maar kreeg van verschillende beveiligingsbedrijven de reactie dat draadloze camera’s beter geschikt zouden zijn. De beveiligingsbedrijven hadden meer vragen over de eisen in de aanbesteding, al is niet zeker welke vragen dat waren.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu besloot in augustus extra geld vrij te maken om de sociale veiligheid te verbeteren. Het ministerie stelde destijds 13,3 miljoen euro beschikbaar aan ProRail voor het plaatsen van cameratoezicht op de 30 stations, het tijdelijk huren van camera’s op 12 stations en een proef met het plaatsen van beeldschermen.

Sociale veiligheid

De camera’s moeten de veiligheid verhogen op de stations Almere Centrum, Amsterdam Sloterdijk (inclusief Hemboog), Gouda, Rotterdam Alexander, Rotterdam Zuid, Zaandam, Alkmaar, Den Helder, Dordrecht, Enschede, Hilversum, Hoofddorp, Naarden-Bussum, Zandvoort aan Zee, Hengelo, Culemborg, Leeuwarden, Maastricht, Roosendaal, Tilburg, Sneek, Deventer, Groningen, Helmond Brandevoort, Meppel, Roermond, Sittard, Zuidhorn, Emmen en Meerssen.

De proef met de beeldschermen op station Den Haag Holland Spoor en Rotterdam Lombardijen is wel van start gegaan. Reizigers kunnen op de beeldschermen zien wat de camera’s registreren. Dit moet het effect van camera’s op stations vergroten.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.